مقالات اقتصادی

فعالیت های حق‌ العمل‌ کاری در فضای کسب و کار

حق ‌العمل ‌کاری در فضای کسب و کار

از گذشته تاکنون فعالیت های حق العمل کاری کاربرد داشته و از آن استفاده می شود. با افزایش فضای کسب و کار مخصوصا کسب و کارهای اینترنتی به نوعی دیگر و شیوه ای تازه تر روی کار آمده اند. از حق العمل کارانی که در سطح جهانی مشهور شده اند می توان به آمازون و در ایران نیز بامیلو، اسنپ، دیجی کالا مشهور شده اند. در ادامه می خواهیم به مفهوم حق العمل کاری و اینکه حق العمل کار کیست و همچنین وظایف و مسئولیت های او بپردازیم.

خدمات حسابداری

مفهوم حق العمل به چه معناست:

برای آنکه بدانیم مفهوم این کلمه چیست؟ باید پاسخ داد که همان گونه که از کلمه آن مشخص است به حقی گفته می شود که در ازای انجام فعالیتی کسب شود. در واقع به آن دستمزد یا کارمزد هم اتلاق می شود.

ولی در کل به مبلغی که جهت انجام فعالیتی مثل فروش کالا بدست می آید حق العمل گفته می شود. که کلمه های حق العمل و حق العمل کار از اصطلاحاتی هستند که در حسابداری استفاده می شوند و کاربرد دارند.

برای مطالعه مقاله قوانين کار پاره وقت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

حق العمل کاری چیست

حق العمل کاری چیست

حق العمل کاری چیست:

طبق ماده 357 قانون تجارت، حق العمل کار به شخصی اتلاق می شود که معاملاتی را به نام خود ولی به حساب شخص دیگری (که به او آمر می گویند) انجام دهد و در ازای این کار حق العمل کسب کند. در واقع بر اساس این تعریف قانونی باید گفت که حق العمل کار صاحب کالا محسوب نمی شود بلکه فقط با حساب صاحب کالا معامله را انجام می دهد و وجهی که بابت فروش کالا به بدست می آید متعلق به شخص آمر یا همان صاحب کالا می باشد، فقط درصدی از آن را که با هم از قبل توافق کرده اند به حق العمل کار پرداخت می شود.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

آیا همه می توانند حق العمل کاری کنند:

برای پاسخ به این سوال باید گفت که در قانون تجارت برای انجام حق العمل کاری شرایط یا قانون خاصی را مد نظر ندارد. لذا اشخاصی که در این زمینه مهارت های لازم و همچنین علاقه دارند می توانند به این کار بپردازند. در ضمن برای شروع فعالیت در این زمینه بر خلاف سایر مشاغل نیازی به گرفتن پروانه فعالیت یا مجوزهای گوناگون ندارید. به همین دلیل بسیاری از افراد در این زمینه فعالیت می کنند. حتی بعضی به عنوان شغل دوم به آن می پردازند.

برای مطالعه مقاله سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مسئولیت های حق العمل کار

مسئولیت های حق العمل کار

چرا از خدمات حق العمل کاری استفاده می شود:

عاملی که موجب موفقیت این فعالیت می شود تخصص حق العمل کار است که سبب جمع آوری مشتری با تخصص خود می شود. زیرا با آگاهی و اطلاعات و شناختی که از مشتریان کسب می کنند باعث بستن قرارداد با مشتری و همچنین جمع آوری مشتریان بیشتر می شود. و همچنین راز نگهداری و فاش نکردن اطلاعات مشتریان از جمله موارد دیگر در استفاده از این خدمات است.

انجام مشاوره مالیاتی

مسئولیت های حق العمل کار:

وظایفی که بر عهده حق العمل کار است عبارتند از:

  • او باید وظایف خود را با دقت و به درستی انجام دهد زیرا هر گونه کاستی در انجام کار باعث می شود که آمر به او دستمزد پرداخت نکند حتی می توان از او به دلیل احمال کاری شکایت کند و او تحت پیگرد قانونی شود.
  • او موظف است که مبالغ خرید و فروش ها را به قیمت واقعی به حساب آمر واریز کند و اگر قیمتی را کمتر از مبلغ اصلی به حساب آمر واریز کرد، علاوه بر اینکه حق العمل دریافت نمی کند بلکه باید آن مابه التفاوت را نیز به حساب آمر واریز کند.
  • چنانچه او بدون سوء نیت در هنگام معامله، خسارتی به آمر وارد کرد، موظف است که خسارت وارده را جبران کند.
  • چنانچه در زمان فروش کالا، قیمت آن را که با آمر به توافق رسیده است را کمتر بفروشد، باید ما به التفاوت را خود جبران کند. مگر اینکه اثبات کند که از ضرر بیشتر جلوگیری کرده است.
  • او در صورتی مسئول اجرای معامله می شود که شخصا ضمانت مشتری را برعهده گرفته باشد.

برای مطالعه مقاله مدل قیمت گذاری آربیتراژ می توانید از این لینک استفاده نمایید.

حق و حقوق حق العمل کار

حق و حقوق حق العمل کار

حق و حقوق حق‌العمل‌ کار:

بر اساس ماده 2 قانون تجارت حق العمل کار در فعالیت خود آزادی عمل دارد و به نوعی تاجر به حساب می آید و او حقوقی دارد که تعدادی ازآن ها عبارتند از:

  • وی می تواند به کار دیگری علاوه بر حق العمل کاری بپردازد. یعنی اینکه می تواند در دو شغل به طور همزمان فعالیت کند.
  • او می تواند همزمان با چندین آمر به طور همزمان کار کند. مگر این که قراردادی به گونه ای دیگر بین آن ها منعقد شده باشد.
  • چنانچه به اجبار آمر معامله ای را انجام دهد، تقصیری بر عهده او نیست و مسئول معامله و ضامن تعهدات محسوب نمی شود. و نتیجه آن معامله چه سود باشد و چه زیان، آمر متحمل می شود.
  • او در برابر کاری که بر عهده دارد و انجام میدهد حق العمل یا دستمزد دریافت می کند که به آن کمیسیون هم می گویند.
  • حق العمل کار باید علاوه بر دستمزد خود، هزینه هایی که برای انجام معامله متحمل شده است را از آمر دریافت کند.

جمع بندی پایانی:

در پایان بصورت خلاصه گفته می شود که حق العمل کاری نوعی قرارداد است بین حق العمل کار و آمر که با رضایت هر دو طرف بسته می شود و به موجب آن حق العمل کار معامله ای را به دستور آمر و به نام خود انجام می دهد و مبلغ آن به حساب آمر واریز می شود، سپس از این مبلغ درصدی به عنوان حق کمیسیون یا حق العمل به حساب حق العمل کار واریز می شود که این درصد توافقی است.

وظایف حق العمل کار هم که اجرای دستورات آمر، رعایت کردن امانت در حق آمر، دادن اطلاعات دقیق به آمر، ذینفع نبودن در معاملات و …. که از وظایف او محسوب می شوند که باید به درستی انجام دهد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *