داشتن حقوق اجتماعی نیازمند این است که هر شخصی دارای سوء سابقه کیفری نباشد. هنگاهی شخصی مورد اتهام قرار می گیرد یا مرتکب جرمی می شود، معمولا نگران می شود که آیا برای او سوء پیشینه تلقی می شود یا نه؟

در واقع سوء پیشینه، اعتباری است که شخص مجرم، زمانی که جرمی را مرتکب شد، که از جرائم مطابق با قانون است، از دست می دهد. سوء پیشینه در واقع یک مجازاتی محسوب می شود که انجام بعضی از جرم هایی که مجرم عمدا انجام داده است، به دنبال خواهد داشت.

در این مجازات ها، که مجازات تبعی نامیده می شوند، مجرم تا مدت زمان مشخصی، از حقوق اجتماعی خود محروم می شود. این در حالیست که برخی از افراد، برای بعضی از کارها که در زندگی روزمره وجود دارد، مثل استخدام کردن، ممکن است که از شخص متقاضی تقاضای گواهی سوء پیشینه کنند. که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حسابرسی عملیاتی

سوء پیشینه کیفری چیست:

در هنگامی که این سوال، سوء پیشینه کیفری چیست؟ پرسیده می شود، باید پاسخ داد، هنگامی که شخصی برخی از جرائمی که قانون گذار در قانون اشاره کرده است، مرتکب شود، حتما مجازات می شود و در سابقه کیفری و پیشینه او ثبت می شود. اما چنانچه شخصی متهم جرمی باشد، که فقط بابت اتهام، به زندان افتاده و حکم محکومیت او صادر نشده باشد، تا زمانی که ثابت شود که مجرم شناخته می شود یا خیر، هیچ گونه سوء پیشینه ای برای او محسوب و ثبت نمی شود. ولی زمانی که شخص، آن جرمی که در قانون بیان شده است را انجام داد و محکوم و اعمال مجازات شد، حتما برای او سوء سابقه ثبت و لحاظ می گردد.

عواقبی که این سوء سابقه یا پیشینه برای شخص خواهد داشت، گرفتن صلاحیت به صورت موقت یا دائمی، از شخص در برخی از کارهایی که در قانون آمده است. اهمیت نداشتن سوء سابقه زمانی مشخص می شود که متوجه شویم این امر باعث محرومیت از حقوق اجتماعی و مخصوصا جلوگیری از استخدام در شرکتهای دولتی می شود.

برای مطالعه مقاله معافیت های مالیات بر ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

جرائمی که در سوء پیشینه درج می شود

جرائمی که در سوء پیشینه درج می شود:

طبق ماده 25 قانون مجازات اسلامی: “محکومیت قطعی در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند:

  • هفت سال در محکومیت به مجازات های سال حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی
  • سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار
  • دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

نکته ای که اینجا خیلی مهم است اینست که، در مدت زمان ذکر شده شخص از حقوق اجتماعی خود محروم می شود، چنانچه بعد از گذر این زمان، اعاده حیثیت کند، به وضعیتی که قبل از انجام جرم برمی گردد.

در خصوص جرائمی که قابل بخشش و گذشت هستند، چنانچه بعد از صدور حکم قطعی، شاکی اجرای مجازات را متوقف کند، آثار تبعی مجازات رفع می شود و سوء پیشینه ای برای شخص ثبت نمی شود.

در مورد عفو و آزادی مشروط نیز، شخص تا زمان آزادی مشروط و اجرای حکم، از حقوق اجتماعی خود محروم، و پس از پایان مدت آزادی مشروط یا عفو، آثار تبعی جرم رفع می شود. با این توضیحات مشخص می شود، اشخاصی که به جرم غیر عمد مرتکب شده اند، از حقوق تمام افراد جامعه برخوردارند و محروم نمی شوند.

خدمات حسابداری

گواهی عدم سوء پیشینه چیست:

برای پاسخ به این سوال که گواهی سوء سابقه چیست؟ باید گفت: کاغذ مخصوصی است، در آن درج می شود که شخص دارای سابقه کیفری می باشد یا نه؟ یا به بیانی دیگر، شخص در گذشته جرمی مرتکب شده است یا خیر؟ در صورت ارتکاب جرم در گواهی ثبت می شود، در غیر این صورت عدم سوء پیشینه درج می شود. برای دریافت این گواهی باید به مراکز پلیس + 10 مراجعه، و پس از درخواست، ظرف مدت یک هفته ارسال می شود.

برای مطالعه مقاله نحوه وصول مالیات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گواهی عدم سوء پیشینه

نحوه صدور گواهی عدم سوء پیشینه:

نحوه صدور به این گونه است که، اشخاص با داشتن کارت ملی، اصل شناسنامه و عکس بیومتریک، داشتن کد پستی 10 رقمی و باقی مدارک مورد نیاز، با مراجعه به دفاتر الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10، و پس از پرداخت هزینه گواهی سوء سابقه، درخواست گواهی سوء سابقه می کنند ولی همان لحظه به او گواهی تحویل داده نمی شود، بلکه پس از یک هفته از طریق پست به دست متقاضی می رسد و چنانچه جرم یا عمل خلاف قانونی، مرتکب شده باشند، در گواهی آنها ثبت شده است و چنانچه جرمی مرتکب نشده باشند، گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت می کنند.

کلام پایانی:

در پایان باید گفت که چنانچه فردی، ابتدا مجرم شناخته شده و متحمل مجازاتی شود اما بعد از مدتی تبرئه شود، دیگر مشمول مجازات تبعی یا سوء سابقه نخواهد بود. زیرا سوء سابقه مخصوص اشخاصی است که جرائم عمدی مرتکب شده اند و هنگامی که فردی تبرعه شد و ثابت شود که جرم عمدی نبوده و سهوا مجرم شناخته شده، نباید مجازات های تبعی را متحمل شود.

آنچه که عموم مردم از سوء پیشینه کیفری یا سوء سابقه برداشت دارند، با مفهوم قانونی آن تفاوت دارد. زیرا بعضی وقت ها، جرم ها غیر عمد اتفاق می افتد، مانند جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، جرایم ناشی از تقصیر کارفرمایان و شاغلان به مشاغل پزشکی و مهندسی و … که گاهی گذر برخی از این اشخاص به کلانتری بیفتد و حتی برای مدتی موقت نیز بازداشت شوند، این نوع بازداشت ‌ها و قرار‌های تأمینی، در دادسرا منجر به بازداشت موقت می‎شود، و شامل محکومیت قطعی کیفری نمی باشند و هر گونه مجازاتی در این زمینه، منجر به سوء سابقه نخواهد شد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله نقش مالیات بر توسعه اقتصادی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

نوشته شده توسط:
محمدرضا انگورانی

آخرین نوشته ها

بررسی رابطه مدیریت سود با چرخه

مدیریت سود و رابطه آن با چرخه عمر شرکت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همواره در مرکز توجه مدیران قرار دارد. انگیزه و هدف اصلی مدیران از مدیریت سود،…

شفافیت اقتصادی چیست

مهم ترین مسئله در دنیای اقتصاد امروز شفافیت مفهومی سیال و منعطف بوده و شفافیت اقتصادی است و در واقع اطلاعات کامل از دارایی های شرکت ­ها، مردم، سرمایه داران،…

اموال خارج از شمول مالیات بر ارث

آنچه از متوفی باقی می ماند اموالی است که تا قبل از پرداخت مالیات، وراث آن اجازه دسترسی به آن را نخواهند داشت. در این میان برخی اموال مشمول مالیات…