شرکت ها مخصوصا شرکت های سهامی، در عرصه اقتصادی نقش مهمی را ایجاد می کنند و در همین عرصه رقابت اقتصادی ممکن است که دچار درگیری روابط حقوقی بشوند. یک شرکت و یا یک سازمان اقتصادی دارای روابط حقوقی از جمله نقل و انتقال سهام وخروج شرکاء، افزایش سرمایه و سهام، تغییرات اساس نامه، اختیارات و مسئولیت های قانونی هیئت مدیره و بازرسین، ورشکستگی، انحلال و … می باشند. در همین خصوص این شرکت ها ممکن است که دچار دعاوی حقوقی بشوند.

دعاوی شرکت های تجاری، از دعاوی می باشد که به وسیله وکیل امور تجاری قابل پیگیری می باشد و این وکیلان به نیاز های حقوقی مدیر عاملان شرکت ها، سهامداران و تجار حقیقی و حقوقی پاسخگو می باشند.

از دعاوی شرکت های تجاری می توان به: اختلافات به وجود آمده بین شرکاء و سهامداران با شرکت ها، اختلاف شرکت ها با اشخاص ثالث، مسائل مربوط به انحلال، ورشکستگی، اعاده اعتبار تجار، دعاوی مربوط به امور تجاری شرکت ها اشاره کرد.

مشاوره مالیات

تاجر در دعاوی تجاری:

در قانون تجارت، به شخص حقیقی و یا حقوقی که شغل معمولی خود را در معاملات تجاری قرار می دهد، تاجر می گویند. در تعریف ذکر شده، تاجر باید، معاملات تجاری را خودش انجام دهد و به شخصی که به وسیله وکالت از شخص دیگری معاملات را انجام می دهد، تاجر نمی گویند. به عنوان مثال اگر کارگری برای کارفرمای خود معامله ای را انجام دهد و یا مدیر یک شرکت تجاری برای شرکت معامله ای را انجام دهد، عنوان تاجر را نمی گیرند.

در مورد عنوان تاجر، نکته ای هم وجود دارد که بر اساس ماده 2 قانون لایحه اصلاحی، اشخاص حقوقی مانند شرکت های سهامی اعم از سهامی عام و خاص، در صورت انجام ندادن معاملات تجاری هم تاجر شناخته می شوند و این عنوان را می گیرند. شخص تاجر چه حقیقی و چه حقوقی نمی تواند درخواست اعسار از پرداخت بدهی خود بدهند و باید به جای اعسار، درخواست ورشکستگی کنند. دیگر اینکه این تجار باید اقدام به نگهداری دفاتر قانونی، تنظیم و ارائه این مدارک به مراجع قانونی از جمله دارایی و … کنند.

ابتدا باید، در هر دعاوی تجاری توجه داشته باشید که شخص مقابل به عنوان تاجر شناخته می شود و یا اینکه تاجر بودن را ثابت کند.

برای مطالعه مقاله تاییدیه ها در حسابرسی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تاجر در دعاوی تجاری

معاملات تجاری:

در قانون تجارت به معاملات تجاری ذاتی و حکمی انجام شده از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی تاجر، معاملات تجاری می گویند. این معاملات به شرح ذیل می باشند:

  • خرید یا گرفتن هر نوع مال به نیت فروش و یا اجاره حتی اگر تصرفاتی در آن شده و یا نشده باشد.
  • حمل و نقل از راه خشکی، آب و یا هوا به هر صورتی که انجام شود.
  • هر بخش از عملیات دلالی و یا حق العمل کاری به عنوان کمیسیون و یا هر مدل تاسیساتی که برای انجام بعضی از امور شکل بگیرد. مانند معاملات ملکی، پیدا کردن خدمه، رساندن ملزومات و …
  • تاسیس و به کارگیری هر بخشی از کارخانه، مشروط بر اینکه این بخش برای رفع نیازهای شخصی نباشد.
  • بر عهده گرفتن عملیات حراجی
  • بر عهده گرفتن هر قسمتی از نمایشگاه عمومی
  • بر عهده گرفتن هر بخشی از عملیات صرافی و بانکی
  • عملیات بیمه بحری و غیر بحری
  • معاملات برات بین تجار و غیر تجار
  • کشتی سازی، خرید و فروش کشتی و کشتی رانی داخلی و خارجی و معاملات مربوط به آن

بر اساس ماده 3 قانون تجارت، اعمال تجاری ذکر شده در ذیل به اعتبار تاجر می باشد و انجام این گونه معاملات تجارت محسوب می شود حتی اگر یکی از طرفین معامله تاجر باشد:

  1. تمام معاملات بین تاجران، کاسبان، صرافان و بانک ها.

  2. تمام معاملات تجاری که تاجران با غیر تاجرانجام می دهد.

  3. تمامی معاملاتی که خدمه، شاگرد و یا کارمندان تاجر برای امور تجاری آن تاجر انجام می دهند.

  4. تمامی معاملات شرکت های تجاری، به غیر از معاملات غیر منقول

ثبت شرکتها

شرکت های تجاری:

به غیر از اینکه، اشخاص حقیقی می توانند به عنوان تاجر محسوب شوند، بر اساس ماده 20 قانون تجارت شش نوع شرکت تجاری وجود دارد:

شرکت سهامی (اعم از عام و خاص)

  1. شرکت بامسئولیت محدود
  2. شرکت تضامنی
  3. شرکت مختلط غیر سهامی
  4. شرکت مختلط سهامی
  5. شرکت نسبی
  6. شرکت تعاونی تولید و مصرف

برای مطالعه مقاله انواع شرکت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

شرکت های تجاری

شواهد دعاوی تجاری و شرکت ها:

در تجارت و شرکت های تجاری، دعاوی مختلفی ممکن است که بروز نماید. شایان ذکر است که امروزه برای بررسی و پیگیری این دعاوی، می توانید در دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، تشکیل پرونده بدهید و دعاوی مربوط به شرکت ها و امور تجاری در این محاکم چه از طریق وکیل تجاری و یا چه از طریق اشخاص غیر وکیل بر طرف می گردد.

انواع دعوای شرکتهای تجاری:

  • دعوا در مورد ورشکستگی شرکت
  • دعوا در مورد اصل شرکت
  • دعوا بین شرکا و شرکت
  • دعوا از طرف شرکا بر علیه شرکت
  • دعوا ار طرف شرکت بر علیه شرکا
  • اختلاف بین شرکا و طرح دعوا
  • شخص ثالثی به غیر از شرکاء و اعضای شرکت، بر علیه شرکت طرح دعوا کند
  • دعوا در خصوص سهام شرکت
  • دعوا در مورد توقیف، ضبط اموال و سهام شرکت
  • دعوا در مورد انحلال شرکت تجاری

ثبت تغییرات شرکت

سهام شرکت ها:

  • طرح دعوا در مورد انتقال سهام در مورد الزام به تنظیم سند رسمی
  • طرح دعوا در مورد الزام به تحویل سهام شرکت
  • طرح دعوا در مورد باطل کردن نقل و انتقال شرکت
  • طرح دعوا برای الزام به تحویل دادن گواهی نامه موقت سهام

برای مطالعه مقاله مالیات شرکت های منحل شده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع دعوای شرکتهای تجاری

موارد انحلال شرکت‌های تجاری:

انحلال یک شرکت، یعنی تصفیه دارایی شرکت که در زیر به هر یک از این موارد تصفیه اشاره می کنیم:

انحلال مبنی بر اراده شرکا:

در انحلال شرکت ممکن است که کلیه شرکا انحلال شرکت را خواهان باشند و یا اینکه انحلال فقط خواسته یک نفر و یا چند نفر باشد.

  1. انحلال بر اساس خواست تمامی شرکا: اگر شرکت برای مدت نامحدود تشکیل شده باشد و یا مدت زمان شرکت در شرکت نامه پیش بینی شده به پایان نرسیده باشد و یا اینکه قبل از اتمام زمان شرکت، همه شرکا به انحلال آن شرکت رضایت داشته باشند، انحلال آن انجام می شود.
  2. انحلال به خواست یکی از شرکا: اگر اساس نامه شرکت این حق را از شرکا سلب نکرده باشد، هر زمان که یکی از شرکا قرارداد شرکت را فسخ نماید، شرکت منحل می شود. اگر شرکای دیگر بخواهند فعالیت شرکت را ادامه بدهند، باید شرکت جدیدی تاسیس کنند.

انجام مشاوره مالیاتی

انحلال بر اساس از بین رفتن یکی از اعضای شرکت:

کم شدن تعداد اعضا، هر زمان که شرکت یکی از افراد خود اعم از حقیقی و یا حقوقی را از دست بدهد، منحل می شود.

انحلال مبنی بر دلایل موجه: 

شامل موارد زیر می باشد:

  1. کاهش سرمایه شرکت: هر زمان که سرمایه شرکت از حداقل ذکر شده کمتر شود، ظرف مدت یک سال باید برای افزایش سرمایه اقدام کرد و در غیر اینصورت، هر ذی نفعی می تواند درخواست انحلال شرکت را به دادگاه های صلاحیت دار داشته باشد.
  2. انتفای موضوع شرکت: در دو مورد می توان تقاضای انحلال یک شرکت را مطرح کنید. یکی منتفی شدن فعالیت شرکت که برای انجام این فعالیت تشکیل شده باشد و دیگری از بین رفتن کامل دارایی های شرکت می باشد.
  3. انقضای مدت شرکت: هر زمان که یک شرکت برای مدت زمان مشخصی تشکیل شده باشد و پس از انقضای مدت زمان ذکر شده، شرکای آن شرکت رضایت برای تمدید شرکت را نداشته باشند، شرکت منحل می شود.
  4. ورشکستگی شرکت: هر زمان که شرکت از عهده تعهداتش بر نیاید، اعلام ورشکستگی می کند و شرکت منحل می شود، مگر اینکه طلبکاران شرکت ورشکسته قصد انجام قرار داد ارفاقی را داشته باشند.

وکیل دعاوی شرکت های تجاری:

شرکت های تجاری به دلیل فعالیت در حوزه صنعت، عمرانی، خدماتی، تولیدی، پیمانکاری، واردات و صادرات، خرید و فروش، اجرا و پیمانکاری و … برای پیشبرد اهداف و پیشرفت شرکت ملزم به داشتن وکیل تجاری متخصص می باشند. این وکلا بایدبرای انجام امور حقوقی شرکت بر قوانین و مقررات شرکت های تجاری تسلط کامل داشته باشند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله قانون ارزش افزوده حقوق ورودی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

نوشته شده توسط:
محمدرضا انگورانی

آخرین نوشته ها

بررسی رابطه مدیریت سود با چرخه

مدیریت سود و رابطه آن با چرخه عمر شرکت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همواره در مرکز توجه مدیران قرار دارد. انگیزه و هدف اصلی مدیران از مدیریت سود،…

شفافیت اقتصادی چیست

مهم ترین مسئله در دنیای اقتصاد امروز شفافیت مفهومی سیال و منعطف بوده و شفافیت اقتصادی است و در واقع اطلاعات کامل از دارایی های شرکت ­ها، مردم، سرمایه داران،…

اموال خارج از شمول مالیات بر ارث

آنچه از متوفی باقی می ماند اموالی است که تا قبل از پرداخت مالیات، وراث آن اجازه دسترسی به آن را نخواهند داشت. در این میان برخی اموال مشمول مالیات…