مقالات مالیاتی

ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس بخش نامه 77969/91 مورخ 28/03/1391 در خصوص تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم را به شرح ذیل توضیح می دهیم:

  1. بر اساس ماده 3 ضوابط ذکر شده، ادارات امور مالیاتی باید در مدت زمان 15 روز برای صدور گواهی مفاصاحساب و یا درخواست مودی برای استفاده از تسهیلات اقدام کند و درصورتی که تا مدت زمان گذشت 20 روز از تاریخ استعلام، پاسخی از مودی دریافت نکند، دیگر مجاز به دادن تسهیلات به مودیان نمی باشند.
  2. بر اساس مفاد تبصره ذیل ماده 231 قانون مالیات های مستقیم، بانک ها و موسسات اعتباری باید در برابر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات مربوط به درآمد مشتریان را ارائه دهند، ولیکن بر اساس گواهی موضوع تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، اعلام مبلغ وام اعطایی و تعهدات در برابر وام مقدور نمی باشد.
  3. بر اساس تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، بانک ها و موسسات اعتباری در برابر گواهی پرداخت و داشتن شرایط پرداخت بدهی مالیات قطعی، مجاز به دادن تسهیلات به مشتری می باشند. در واقع بانک ها و موسسات اعتباری زمانی که استعلام در مورد بندهای الف یا ب موضوع تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، را از اداره مالیات دریافت کنند، مجاز به دادن تسهیلات به مشتری می باشند.

مشاوره مالیاتی

رعایت بند 3 ضوابط اجرایی موضوع تبصره یک ماده 186 قانون مالیات های مستقیم:

موضوع این بند، به این ترتیب می باشد که اداره امور مالیاتی قبل از دریافت نامه استعلام از بانک ها و موسسات اعتباری، برای گواهی تبصره یک ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، از دادن هر گونه تسهیلاتی خودداری می کنند و در صورت عدم دریافت پاسخ، اقدام به ارائه تسهیلات می نمایند. به همین دلیل، تاکید بسیاری برای رعایت بند 3 شده است و ادارات مالیاتی در صورت بدهی مودی، سریعا مراتب را در جریان قرار می دهند.

برای مطالعه مقاله جرایم مالیات بر ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات مستقیم

فرآیند صدور گواهی موضوع تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس صدور گواهی موضوع تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، و موارد نقص در استعلام دریافتی از بانک ها و موسسات اعتباری، برای مشخص شدن فعالیت اقتصادی درست مودیان، جلوگیری از نادیده گرفتن حقوق دولت، گرفتن مالیات و احترام به ارزش مودیان مالیاتی، ادارت امور مالیاتی باید شرایط ذیر را برای صدور گواهی رعایت کنند:

  1. کلیه بانک ها و موسسات اعتباری باید از تمامی استفاده های تسهیلاتی بانکی من جمله، تسهیلات خرید و یا احداث مسکن، فعالیت های کشاورزی اشخاص حقیقی مدارک ثبتی داشته باشند.
  2. بر اساس تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، عدم ارائه پیش فاکتور مربوط به تسهیلات و یا ذکر مغایرت میان صورت های مالی ارائه شده به بانک ها در اظهارنامه ها، به اداره امور مالیاتی مربوطه، مانع از صدور گواهی ذکر شده نمی باشد.
  3. اگر چنانچه، استعلام دریافتی از بانک ها و موسسات اعتباری، مربوط به صورت های مالی نباشد و یا اینکه به علت بدهی مالیاتی قطع مودی، صادر کردن گواهی مقدور نباشد، اداره امور مالیاتی بر اساس بخش نامه شماره 21018/200 مورخ 1391/10/25 ظرف مدت 3 روز به صورت کتبی، به بانک ها و موسسات اعتباری این استعلام را اعلام می نماید.
  4. اگر چنانجه اطلاعات هویتی مودی در نامه استعلام ناقص باشد، اداره امور مالیاتی، عدم صدور گواهی و دلایل آن را در مدت زمان 3 روز، به بانک ها و موسسات اعتباری اطلاع می دهد.
  5. اگر بانک ها و موسسات اعتباری از اعلام رقم تسهیلات اجتناب کنن، با توجه به قانون بدهی مالیاتی مودی قطعی می شود و گواهی آن صادر می گردد و یا اینکه بر اساس بند 3 و 4 عمل می شود و اداره امور مالیاتی صادر کننده گواهی، باید ظرف مدت یک ماه از صدور گواهی، با هماهنگی اداره مربوطه، بانک و موسسه اعتباری، پرونده مربوطه را برای رسیدگی به اداره کل امور مالیاتی ارائه دهند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

نحوه صدورگواهی موضوع ماده186 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس این ماده از قانون مالیات های مستقیم، صدور، تجدید و یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی و حقوقی، با توجه به داشتن گواهی پرداخت بدهی قطعی می باشد. به همین منظور با توجه به احترام مودیان مالیاتی و جلوگیری از ضایع شدن حقوق دولت در وصول مالیات، اداره مربوطه باید مراتب ذیل را رعایت کنند:

اداره مربوطه باید در هر شرایطی همراه با رعایت نکات بندهای مربوطه، ظرف مدت زمان 15 روز از تاریخ استعلام، گواهی مربوطه را به مودی ارائه دهند و یا به مراجع مربوطه ارسال کنند.

اداره امور مالیاتی باید هم زمان با وصول استعلام، دفترچه درخواست صدور و یا تمدید کارت بازرگانی را به مودیان ارائه دهد.

تبصره: اگر مودی یک هفته بعد از دریافت فرم مخصوص، نسبت به تکمیل و تسلیم آن اقدام نکند و یا موارد ذکر شده دارای مغایرت باشد، در مدت زمان 15 روز از تاریخ استعلام، عدم صدور گواهی اعلام می شود.

برای مطالعه مقاله اهمیت و ضرورت پرداخت مالیات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات بر درآمد

اداره امور مالیاتی بعد از وصول استعلام، با توجه به موارد ذیل، پاسخ را به مراجع مربوطه ارسال کند.

الف: در صورتی که معاف و یا مشمول بودن مالیات مودی در مرحله دادرسی مالیاتی باشد و به مرحله قطعیت نرسیده باشد، در مدت زمان سه روز ار تاریخ استعلام، گواهی بلامانع بودن صدور، تمدید و یا تجدید به مراجع مربوطه ارسال می گردد.

ب: چنانچه مودی در صورت داشتن بدهی مالیاتی قطعی، نسبت به پرداخت آن اقدام کند، اداره امور مالیاتی باید در مدت مربوطه، گواهی را صادر و به مودی ارائه دهد. اگر چه مودی در مدت زمان معین شده نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکند، باید مراتب را برای عدم صدور گواهی اطلاع دهند.

ج: اگر چنانچه مودی نسبت به رای قطعی هیات حل اختلاف شکایت داشته باشد، اداره امور مالیاتی باید بعد از وصول و یا تقسیط میزان مالیات مورد قبول مودی، گواهی را صادر کند. در مواردی هم که رای مورد شکایت از طرف شعبه شورای عالی مالیاتی نقض شده باشد، بدهی مالیاتی، قطعی می باشد.

د: اگر چنانچه مراجع مربوطه برای صدور، تمدید و یا تجدید این کارت اقدام کرده باشند، اداره امور مالیاتی مانند مراحل مربوطه باید اقدام کند.

تبصره 1: بدهی مالیاتی مودی، علاوه بر سوابق پرونده باید در سامانه بدهکاران وصول اجرا تحت وب هم مورد بررسی قرار گیرد.

تبصره 2: در صورت کوتاهی ماموران مالیاتی در پاسخگویی، تخلف مالیاتی محسوب می شود و مامور مالیاتی مربوطه باید پاسخگو باشد.

برای ایجاد وحدت در پاسخگویی به مراجع مربوطه و ثبت مدارک مورد نیاز، باید این گواهی به وسیله صادر کنندگان تنظیم گردد و با داشتن امضاء در پرونده مالیاتی مودی نگهداری شود.

به همراه استعلام از بدهی بانکی، دفترچه درخواست گواهی صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی، و تعهد نامه همراه آن به پیوست این بخشنامه برای بهره برداری ابلاغ می گردد.

ماده 186 قانون مالیات های مستقیم تحت هر شرایطی برای صدور، تمدید و یا تجدید کارت بازرگانی لازم می باشد

گواهی صادره به مدت زمان سه ماه دارای اعتبار می باشد و در صورت عدم رعایت این مورد به وسیله مراجع مربوطه، اداره امور مالیاتی بر اساس بند 6، اقدامات قانونی لازم را اجرا می کند.

مشاوره مالیاتی

اعلام اطلاعات اعتباری بانک ها به سامانه امور مالیاتی:

ماده 25- بانک ها وموسسات اعتباری برای تسهیلاتی که صرف خرید کالا و یا خدمات می باشد، این تسهیلات بایددر وجه فروشنده کالا یا خدمات پرداخت گردد.

تبصره: پرداخت تسهیلات مربوط به صورت حساب قرارداد ذکر شده در سامانه 169 قانون مالیات های مستقیم می باشد. سازمان هم باید امکان استفاده سیستمی را برای استفاده کنندگان فراهم نماید.

برای مطالعه مقاله اعتراض به مالیات قطعی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات غیر مستقیم

تسهیل و تسریع فرایند صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم:

برای تسهیل فرایند صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، به فرایند دریافت پاسخ به استعلام های مربوطه، ادارات کل امور مالیاتی و ادارات تابعه به آن ها برای دریافت استعلام و ارسال باید به ترتیب ذیل عمل نمایند:

  1. سامانه الترونیکی مربوطه باید در سراسرکشور عملیات و تمامی استعلام های مربوطه را به صورت الکترونیکی دریافت و پاسخ دهد.
  2. متقاضیان استعلام فاقد پرونده مالیاتی، برای دریافت استعلام از طریق سامانه الکترونیکی باید در سامانه موصوف تا مرحله 45 و تشکیل پرونده مالیاتی ثبت نام کرده باشند.
  3. اشخاص حقیقی متقاضی کارت بازرگانی، که با عنوان غیر از بازرگان ثبت نام کرده اند باید نام خود را با عنوان بازرگان تکمیل کنند. اگر متقاضی با نشانی محل کسب فعلی خود که دارای پرونده مالیاتی می باشد ثبت نام کرده باشد، باید در این ثبت نام، نام خود را به عنوان بازرگان تغییر دهد و تا مرحله 45 فرم را تکمیل کند. در صورت عدم همخوانی محل کسب فعلی مودی با نشانی عنوان شده، مودی باید برای نشانی جدید ثبت نام کند و پرونده تشکیل دهد.
  4. با توجه به تکمیل ثبت نام مودی و توافقات انجام شده با اتاق بازرگانی و … برای دریافت تعهد از متقاضی و ارسال آن به اداری مالیاتی، دیگر نیازی به تکمیل دفترچه متقاضیان صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و تعهدات موضوع بند 2 بخشنامه شماره 7826/200 مورخ 1392/4/30 نمی باشد.
  5. برای جلوگیری از مراجعه حضوری مودیان برای واریز حق تمبر به ادارات امور مالیاتی، این ادارت تمام استان ها با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به توافقات لازم برای واریز این حق تمبر به صورت هم زمان به حساب های مربوطه دست پیدا کرده اند. در پایان هر ماه اتاق بازرگانی فهرست مبالغ واریزی را به اداره کل امور مالیاتی ارائه می دهد.
  6. دریافت و پاسخ دستی نسبت به این استعلام فقط در موارد استثناء و شرایط خاص انجام می شود. در این مورد باید همراه گزارش مربوطه، دلایل صدور گواهی دستی هم ارسال شود.
  7. به استثناء موارد مشخص شده، با توجه به بخشنامه شماره 7826/200 مورخ 1392/4/30 برای صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، رعایت تمام موارد لازم و اجبار می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تکالیف مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند.*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

نوشته شده توسط:
محمدرضا انگورانی

آخرین نوشته ها

بررسی رابطه مدیریت سود با چرخه

مدیریت سود و رابطه آن با چرخه عمر شرکت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همواره در مرکز توجه مدیران قرار دارد. انگیزه و هدف اصلی مدیران از مدیریت سود،…

شفافیت اقتصادی چیست

مهم ترین مسئله در دنیای اقتصاد امروز شفافیت مفهومی سیال و منعطف بوده و شفافیت اقتصادی است و در واقع اطلاعات کامل از دارایی های شرکت ­ها، مردم، سرمایه داران،…

اموال خارج از شمول مالیات بر ارث

آنچه از متوفی باقی می ماند اموالی است که تا قبل از پرداخت مالیات، وراث آن اجازه دسترسی به آن را نخواهند داشت. در این میان برخی اموال مشمول مالیات…