مقالات مالیاتی

تفاوت تجمیعی و تجمعی در معاملات فصلی

تجمیعی و تجمعی در معاملات فصلی

واژه تجمعی در صورت معاملات فصلی یعنی ارسال اطلاعات به صورت تجمیع و بدون توجه به طرف مقابل، کالا و خدمات کلیه اقلام به صورت مجموع ارسال شود. این اقلام مانند فروش به مصرف نهایی و یا معاملات زیرحد نصاب ارزش استفاده در رسیدگی مالیاتی را ندارند و بدین صورت ارسال می شود.

برای واژه تجمیع هم می توان گفت که ارسال اطلاعات برای اشخاصی که موظف به ثبت نام بوده اند و در طول دوره با آن ها معاملاتی داشته اند می باشد. هدف از ارسال اطلاعات شناسایی شده هم، مبالغه معامله شده می باشد و این اقلام صرفا در مورد شخص مورد معامله می تواند به صورت تجمیع سه ماهه ارسال شود. دقت داشته باشید که نوع کالا و نوع ارزی مد نظر قرار می گیرد.

خدمات حسابرسی

تجمیعی و تجمعی در ارسال معاملات فصلی:

تجمعی در واقع ارسال اطلاعات معاملاتی بدون توجه به طرف مقابل، کالا و خدمات تماما به صورت مجموع ارسال می شود. این اقلام ارزش استفاده در رسیدگی مالیاتی را ندارند و به همین دلیل به این صورت فرستاده می شوند.

تجمیعی هم ارسال اطلاعات در مورد اشخاص موظف به ثبت نام می باشد، که در طول دوره معاملات فصلی با آن ها معملاتی شده است. هدف از ارسال اطلاعات مبالغ مورد معامله می باشد و این اقلام ترجیحا برای شخص مورد معامله به صورت تجمیع سه ماهه می تواند ارسال شود.

مشاور مالیاتی

مشاور مالیاتی

معاملات فصلی ماده ١٦٩:

بر اساس ماده 169 معاملات فصلی، تجمعی ارسال اطلاعات معاملاتی بدون توجه به طرف مقابل، کالا و خدمات همه اقلام به صورت مجموع می باشد و این اقلام هم در رسیدگی معاملاتی ارزش استفاده را ندارند.

بر اساس همین ماده، تجمیع هم ارسال اطلاعات در مورد اشخاصی که موظف به ثبت نام بوده اند و در طول دوره با آنها معاملاتی انجام شده است می باشد. هدف از ارسال آن هم شناسایی مبالغ مورد معامله شده می باشد و برای شخص مورد معامله می تواند به صورت تجمیع سه ماهه اول ارسال شود.

مشاوره مالیات

تفاوت تجمیعی و تجمعی برای اشخاص حقیقی و حقوقی:

بر اساس موضوع ماده 81، تجمعی شامل اشخاص حقیقی و اشخاصی که موظف به پیش ثبت نام نیستند نمی باشد. در واقع این اشخاص حقیقی، زیر حد نصاب خرید، مصرف کننده نهایی خرید و فروش می باشند. به طور کلی اشخاص حقیقی که دارای کد اقصادی هستند و همچنین اشخاص حقوقی در این موضوع قرار نمی گیرند.

تجمیعی هم یعنی ارسال مجموع معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در طول یک دوره، همراه با مشخصات کامل در یک رکورد که باید ریز اطلاعات طرف مقابل در زمان رسیدگی ارسال شود.

دقت داشته باشید که در تجمیع ارسال اطلاعات کامل باید ارسال اطلاعات در یک رکورد باشد. این اطلاعات باید به همراه نگهداری ریز معاملات و مخصوص اشخاصی باشد که مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی هستند باشد.

لازم به ذکر است که در تجمعی، نیازی به ارائه مشخصات طرف مقابل نمی باشد و می توانید از اشخاص حقیقی و کسانی که الزامی به ثبت نام ندارند و برای خرید و فروش زیر حد نصاب و مصرف کننده نهایی هستند استفاده کنید.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.6 / 5. تعداد آرا: 7

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *