مقالات حسابداری و حسابرسی

اهمیت حسابداری برای شرکت های کوچک

اهمیت حسابداری برای شرکت های کوچک

حسابداری شرکت های کوچک بسیار دارای اهمیت است و می تواند در موفقیت شرکت های تازه تاسیس نقش مفیدی داشته باشد. می دانید که وجود سیستم حسابداری برای هر شغلی ضروری است و هر شخص به عنوان صاحب مشاغل کوچک باید از تاثیر حسابداری در رونق کسب و کار خود مطلع باشد. پیروی از اصول حسابداری شرکت های کوچک به جهت موفقیت در راه اندازی هر گونه تجارتی ضروری است.

در این مقاله هدف این است که اهمیت حسابداری شرکت های کوچک بیان شود و وظایف و اهداف حسابداری در شرکت های کوچک مطرح گردد. هدف اصلی در حسابداری شرکت ها، ثبت معاملات مالی در گزارش ها برای شناسایی، اندازه گیری و ارتباط اطلاعات اقتصادی است.

اهداف حسابداری شرکت های کوچک:

از جمله اهداف مهمی که حسابداری شرکت های کوچه در پی دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ثبت معاملات:

ثبت معاملات مالی هر شرکت، نقش اصلی حسابداری آن شرکت را به صورت منظم و مرتب ایفا می کند. این گزارشات در واقع ستون و پایه سیستم حسابداری اند و زمانی که به طور منظم تهیه و تنظیم شوند، صاحبان مشاغل می توانند هر زمانی که نیاز بود معاملات صورت گرفته را بازیابی و بررسی نمایند.

بودجه ریزی و برنامه ریزی:

صاحبان شرکت ها و مشاغل موظفند بودجه و سرمایه خود را طوری مدیریت کنند که سرمایه لازم برای نیروی کار، ماشین آلات، تجهیزات و پول نقد را در نظر گرفته و برای هر کدام از آنها برنامه ریزی جداگانه ای انجام دهند.

برای این کار می توان از یک حسابدار در زمینه‌ امور مالیاتی مشاوره گرفت تا به اهدافی که برای شرکت در نظر گرفته شده است، دست یافت.

صاحب شرکت کوچک در حال بررسی حساب های خود

صاحب شرکت کوچک در حال بررسی حساب های خود

تصمیم گیری:

حسابداری روی تصمیم گیری های شرکت تاثیر زیادی دارد و به مدیریت آن کمک می کند تا با تدوین سیاست های لازم، کارایی فرآیندهای تجاری را افزایش دهد. برخی از تصمیمات مهمی که بر اساس اطلاعات حسابداری صورت می گیرد می توان به تعیین قیمت محصولات و یا خدمات، منابع مورد نیاز برای تهیه این محصولات و خدمات و تعیین اعتبار و فرصت های شغلی اشاره نمود.

عملکرد تجاری:

با تجزیه و تحلیل گزارش های تجاری، مدیریت شرکت های کوچک می توانند چگونگی عملکرد یک تجارت را ارزیابی کنند. گزارش های مالی منبع موثقی برای سنجش شاخص های کلیدی عملکرد شرکت به شمار می رود.

بنابراین صاحبان مشاغل با استفاده از این گزارش ها می توانند عملکرد خود را در گذشته و حال مقایسه کرده و یا از عملکرد خود در مقایسه با سایر رقبا اطلاع پیدا کنند.

وضعیت مالی:

صورت حساب های مالی ایجاد شده در پایان چرخه حسابداری بیانگر وضعیت مالی آن تجارت می باشد. این موضوع باعث می شود که معیار های مختلفی مانند میزان سرمایه‌ مورد استفاده، میزان وجوه تجاری، صورت سود و زیان، تعداد دارایی‌ها و بدهی های به طور شفاف مشخص گردند.

میزان اعتبار:

یکی از دلایل اصلی ورشکسته شدن کسب و کارهای کوچک عدم مدیریت صحیح وجوه نقد و منابع مالی است. حسابداری در تعیین نقدینگی شغلی که شامل پول و سایر منابع نقدی است، کمک بسزایی به مدیریت می کند و از ورشکستگی جلوگیری به عمل می آورد.

تأمین مالی:

حسابداری شرکت های کوچک به صاحب آن کمک می کند تا سوابق مالی گذشته و همچنین پیش بینی های مالی را تهیه کند و این امر باعث می شود که سرمایه گذاری برای تجارت مورد نظر بسیار کارآمد باشد.

کنترل:

حسابداری با قرار دادن چک های مختلف در سازمان به جلوگیری از ضرر و زیان وارده از سرقت، کلاهبرداری، اشتباهات و آسیب های سوء مدیریت کمک شایانی می کند.

الزامات قانونی:

قانون های مختلف تجاری، مدیران را ملزم می‌کند تا یک پرونده‌ی مالی دقیقی از معاملات صورت گرفته داشته باشند و این گزارش ها با سهامداران و ماموران مالیاتی به اشتراک گذاشته و در اختیار آنها قرار دهند. صورت حساب های مالی برای اهداف تشکیل پرونده های مالیاتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم لازم است.

مزایای حسابداری شرکت های کوچک:

یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت شرکت های کوچک مدیریت مالی ضعیف به ویژه در اولین سال فعالیت به شمار می رود. از آنجا که مشاغل کوچک دارای بودجه و منابع محدودی هستند، حسابداری نقش مهمی در ارائه‌ی اطلاعات دارد که این اطلاعات در پیشرفت شرکت بسیار مهم خواهد بود.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات مالی می باشد.

ضرورت حسابداری برای صاحبان مشاغل کوچک

ضرورت حسابداری برای صاحبان مشاغل کوچک

ضرورت حسابداری برای صاحبان مشاغل کوچک:

  • ردیابی جریان گردش مالی
  • رفاه شغلی به دلیل درک هزینه های ثابت و متغیر و…
  • جلوگیری از کلاه برداری و سرقت اموال و منابع مالی
  • شناسایی افراد ناکارآمد
  • صرفه جویی در هزینه های مختلف

روش درست حسابداری شرکت های کوچک:

در حسابداری در شرکت های کوچک دو روش حسابداری وجود دارد که می توانید هر یک از این روش ها را به سلیقه خود انتخاب نمایید:

حسابداری بر مبنای پول:

استفاده از روش مبنای پول نقد که بسیاری از کسب و کارهای کوچک از آن استفاده می کنند و در ادامه تعهدی را در قبال حسابدار می پذیرند.

حسابداری بر مبنای تعهد:

مدیران در ازای دریافت خدمات از حسابداران، تعهد مالی از سود حاصله را قبول می کنند که این نوع در شرکت های کوچک کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

تنظیم نمودار حساب های کسب و کارهای کوچک:

به طور کلی ۵ نوع حساب وجود دارد که چارت حساب ها را تشکیل می دهند که در ادامه به شرح آنها پرداخته می شود:

دارایی ها:

دارایی ها مواردی هستند که شرکت مورد نظر، آنها را در اختیار دارد. مثلا پولی که در حساب های بانکی وجود دارد، موجودی که در اختیار دارند و تجهیزاتی که در تجارت خود استفاده می کنند، دارایی هستند که در گزارش های ترازنامه ذکر می شوند.

بدهی ها:

بدهی ها مبالغی هستند که شرکت به دیگران بدهکار است. می توان به مواردی مانند وام خرید خودرو های حمل و نقل، وام مسکن که برای خرید انبار استفاده شده است و سایر موارد، اشاره کرد که همانند دارایی ها ، بدهی ها نیز در گزارش های ترازنامه ذکر می گردند.

حقوق صاحبان سهام:

هر چیزی که تجارت شرکت مذکور را در اختیار دارد، گویند. به عنوان مثال پولی که مالک در تجارت خود سرمایه گذاری می کند و همچنین سود پس انداز شده از سود سهام به معنای سود خالص و یا زیانی که از زمان شروع کار در تجارت نگهداری می شود.

درآمد:

درآمد در واقع حاصل از فروش محصولات و یا ارائه خدمات است. درآمد در گزارش های سود و زیان که به عنوان صورت سود نیز شناخته می‌شود، درج می گردد.

مخارج:

هر نوع خرید و پرداختی که شما برای انجام امور روزمره تجارت خود خرج می کنید، مخارج شرکت در نظر گرفته می شود به عنوان مثال هزینه های تبلیغاتی، لوازم اداری و حقوق و مزایای کارمندان از جمله مواردی هستند که تحت عنوان مخارج نام برده می شوند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله جایگاه حسابرسی شرکتها را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت بهره مندی از انواع خدمات حسابداری با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *