مقالات حسابداری و حسابرسی

بررسی تاثیر آموزش حسابداری در اخلاق

بررسی تاثیر آموزش حسابداری در اخلاق

اخلاق و لزوم توجه به آن در جوامع مختلف بشری و ادیان دارای اهمیت خاصی است . موضوعی که در رشته ها و حرفه های مختلف نیز جایگاه مهمی را داشته و تاثیر به سزایی دارد . بحث اخلاق و آموزه های آن بالاخص در حسابداری اهمیت ویژه ای دارد و به نوعی با توجه به اهمیت و گستردگی حسابداری، نیازمندی خاصی در نظام اقتصادی به آن احساس می شود.

این موضوع در سال های اخیر خصوصا پس از فروپاشی تعدادی از شرکت های معروف جهانی ، توجهات زیادی را به خود جلب کرد و دردانشگاه ها نیز درمبحثی به عنوان اخلاق در کار درحال گسترش و تدریس است. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای در حسابداری بپردازیم.

تاثیر اخلاق حرفه ای در حسابداری:

به طور کلی حسابداری مبتنی بر انگیزه های مثبت خصوصا عدالت و جلب اعتماد افکار عمومی است . بسیاری از علوم و فنون حسابداری نیز برهمین پایه استوار اند.در نگاه جامع نیز حسابداری اطلاعات مالی و همچنین غیرمالی سازمان را برای کسانی که در داخل و خارج سازمان استفاده کننده اطلاعات برای اهداف مختلف اقتصادی به شمار می روند ، فراهم می کند.

مطمئنا این اطلاعات مورد توجه ویژه دولت ، سرمایه گذاران ، بدهکاران ، بانک ها و … است و برای مفید واقع شدن این اطلاعات ، باید مسائل کمی و کیفی با هم درنظرگرفته شوند . هرچند دستورالعمل ها و چارچوب هایی وجود دارد اما این موارد نتوانسته اند به طور کامل مفید باشند و مبحث اخلاق در حسابداری امری مهم محسوب می شود.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات مالی می باشد.

اخلاق در حسابداری

اخلاق در حسابداری

طبق یافته های پژوهش گران ، ایمان و توکل به خدا از تاثیرگذاری ویژه ای برخوردار است . از دیگر موارد نیز می توان به خوش بینی و پرهیز از جانب داری اشاره کرد . حفظ حیثیت حرفه ای ، تلاش کردن برای کاهش تضاد منافع، اعتماد آفرینی، تسلط به قوانین و آیین نامه ها، پاک دستی و توجه به اصول دینی و اخلاقی و … براساس یافته های پژوهش گران تاثیرات زیادی در برون داد عملکرد متخصصان در حوزه حسابداری دارد.

مطمئنا حسابداری یک عملکرد دو جانبه است که باید فرد هم برای مجموعه خود مفید و متناسب با اخلاق و چارچوب های حرفه ای باشد و هم در مقابل مخاطبان خود این جنبه و مورد مهم را رعایت کند . بحث اخلاق به هر صورت همانطور که در ابتدا گفته شد ، می تواند تهدید بزرگی برای یک مجموعه باشد و این اخلاق و رفتار خصوصا در قشر حسابدار ، اهمیت و جلوه بیشتری می یابد.

متاسفانه تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه اخلاق حرفه ای با مبنای اسلام و جامعه ایرانی تهیه و تبیین نشده است که جای سوال بسیار دارد. زیرا این مبحث با توجه به چارچوب های اولیه دین و نظام حاکم که بر پایه اخلاق است، باید بیش از این ها مورد توجه قرار می گرفت.

مشاوره مالیاتی

اما متاسفانه به طور کلی مقفول مانده است و آن طور که باید به آن توجهی نشده است. این موضوع باید توسط نهاد های ذیربط برای متخصصان بیشتر تشریح و ابعاد مختلف آن بازگو شود تا از مشکلات احتمالی و آسیب هایی که ممکن است عدم توجه به این موضوع به مجموعه وارد کند، جلوگیری شود.

پیشنهاد می شود مجموعه های مرتبط همچون دیوان محاسبات و جامعه حسابداران رسمی و … بیش از گذشته به این موضوع ورود کنند و در این خصوص تحقیقاتی را شروع و در عمل نیز پیاده سازی کنند. چرا که توقع و انتظاری بیش از این از این نهاد ها می رود و باید اخلاق حرفه ای را برای کامندان و مجموعه های تحت نظر خود ترویج و توسعه دهند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اکسل برای حسابداری را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات حسابرسی با شماره 09120202822 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *