مقالات حسابداری و حسابرسی

سال مالی چیست

سال مالی چیست

سال مالی از عناصر مهمی است که برای حسابداران اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید بدانید سال مالی چیست؟ باید بگوییم سال مالی دوره یک ساله ای است که گزارش های سالانه یک شرکت یا واحد اقتصادی را نشان می دهد. در واقع سال مالی، برای محاسبه سود و زیان و میزان مالیات شرکت ها کاربرد دارد. با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات تان راجع به این که سال مالی چیست را جواب دهیم.

سال مالی چیست:

سال مالی Fiscal Year دوره زمانی یک ساله است که در حسابداری کاربرد دارد. شرکت ها و صاحبان مشاغل از این دوره زمانی برای گزارش دهی مالی و بودجه بندی استفاده می­کنند. سال مالی گزارش دوره ای است که حسابداران از وضعیت مالی و اقتصادی شرکت و واحد اقتصادی خود ارائه می دهند.

خدمات حسابرسی

کاربرد سال مالی چیست:

سال مالی گزارشی است که برای ارزیابی وضعیت مالی مؤسسات به کار برده می شود. مطابق قوانین حسابداری در پایان هر سال مالی، حسابداران باید صورت های مالی و اظهارنامه عملکرد خود را تحویل دهند. در واقع از سال مالی برای بررسی وضعیت یک واحد اقتصادی در طول سال یا یک دوره مالی استفاده می شود. مدت زمان هر سال مالی 12 ماه یا یک سال است.

تاریخ شروع و پایان سال مالی:

دوره های مالی برای گزارش اطلاعات مالی هر شرکت متفاوت است. هر شرکت یا واحد اقتصادی بنا به نوع فعالیت و کسب و کار خود با تصمیم مدیران آغاز و پایان مشخصی برای گزارش دهی و بستن حساب های مالی در نظر می گیرد.

برای محاسبه سال مالی، باید فردای آخرین روز سال مالی را برای شروع سال بعد در نظر گرفت. به طور مثال اگر سال مالی در 29 اسفند تمام می شود، شروع سال مالی بعد 1 فروردین است. یعنی درست یک روز بعد از پایان سال مالی گذشته، سال جدید آغاز می شود.

ناگفته نماند در شرکت های تازه تأسیس برای شروع سال مالی زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است. هر زمان که شرکت آغاز به کار کرد شروع سال مالی همان تاریخ است. هر چند پایان سال مالی که از 1 فروردین آغاز شده است 29 اسفند همان سال است، اما گاهی برخی شرکت ها از تقویم مالی متفاوتی برای تعیین سال مالی خود استفاده می کنند. به طور مثال دانشگاه ها و مراکز آموزشی سال مالی خود را آغاز و پایان سال تحصیلی در نظر می گیرند.

کاربرد سال مالی

کاربرد سال مالی

تفاوت میان سال مالی و دوره مالی:

مطابق قانون، شرکت های سهامی عام موظف به تهیه گزارشات میان دوره ای برای هر 3 ماه هستند. رایج ترین شکل محاسبه سال مالی دوره‌های یک ساله است.

تعیین پایان دوره مالی برای هر شرکت، زمانی است که فعالیت های تجاری در پایین ترین سطح خود واقع می شود. در صورت نیاز و با توجه به کاربرد گزارشات می توان صورت های مالی را در دوره های زمانی کمتر از یک ماهه تهیه کرد.

اهمیت و کارکرد تعیین سال مالی:

اهمیت سال مالی برای شرکت های عمومی تجاری اهمیت زیادی دارد چون محاسبه درآمد سال به سال را امکان پذیر می کند.

اهمیت گزارشات مالی و عملکردهای سه ماهه برای تحلیلگران بورس اهمیت زیادی دارد، چون با مقایسه آن با پیش بینی سودی که شرکت در نظر گرفته شده برای خرید و فروش سهام شرکت تصمیم می گیرند.

دوره مالی تعیین کننده و نشان دهنده وضعیت مالی شرکت است. طوری که با ارزیابی سال مالی می توان نتیجه گرفت تدبیرهای مالی تدوین شده تا چه اندازه بر بهبود وضعیت سودآوری شرکت مؤثر بوده است.

با استفاده از سال مالی ضمن ارزیابی شرایط مناسب یا نامناسب شرکت در گذشته، می توان طراحی دقیق و جامعی برای دوره مالی آینده شرکت در نظر گرفت.

مشاوره مالیات

سال مالی در ایران:

خوب است بدانید آغاز سال مالی در ایران مصادف با شروع سال نو شمسی، یعنی اول فروردین است. با این اوصاف سال مالی که از 1 فروردین آغاز شود باید در 29 اسفند پایان یابد. نکاتی مهمی که قبل از تعیین سال مالی باید بدانید مؤسسات سهامی عام موظف به ارائه گزارش میان دوره 3 ماهه برای عملکرد خود هستند. از دوره های مالی 3 ماهه بورسی، برای تطبیق سود پیش بینی شده با وضعیت واقعی شرکت استفاده می شود. کمترین زمان برای ارائه دوره مالی، بازه زمانی یک ماهه است. بیشترین و معمول ترین دوره برای مشخص کردن سال مالی دوره های یک ساله است.

بستن سال مالی

بستن سال مالی

چگونگی بستن سال مالی:

مهم ترین هدف از تعیین سال مالی، جلوگیری از جمع شدن حساب ها و اسناد مالی است. برای همین حسابداران در پایان هر سال مالی کلیه صورت حساب ها را صفر می کنند. در پایان سال مالی باید کلیه موارد مالی را تسویه و بدهکار و بستانکار هر حساب را ساماندهی کنند تا بنوانند آن را به صفر برسانند.

برای این کار باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • وارسی کلیه مدارک مالی مؤسسه بدون این که موردی از قلم بیفتد.
  • وارسی انبار یا انبارگردانی برای محاسبه موجودی های غیرنقدی شرکت که تأثیر مستقیمی بر بر اعلان های دوره مالی دارد.
  • از مهم ترین اقدامات برای بستن سال مالی به روز کردن کلیه حساب های فروش و مخارج است، هزینه هایی مانند دستمزد، حقوق، اجاره مکان یا دفتر، هزینه های جانبی و غیره وارسی شده و به حساب بستانکار بسته می شود.
  • پس از بستن کلیه حساب های دائمی و جاری نوبت تهیه ترازنامه پایانی را تهیه کرده و ارزشیابی نهایی را عرضه می نمایند.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله شناسنامه مالیاتی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *