مقالات ثبت شرکتها

ثبت انحلال شرکت تضامنی

ثبت انحلال شرکت تضامنی

شرکتی که با نام مخصوص برای انجام امور تجاری بین دو و یا چند نفر مسئول تضامنی تشکیل شود، شرکت تضامنی می گویند. تضامنی بودن مسئولیت ها به این معنا است که در صورتی که دارایی های شرکت برای پرداخت بدهی ها کافی نباشد، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت کلیه بدهی های شرکت نیز می باشند.

هر زمان انجام هدف یک شرکت که برای انجام آن هدف تشکیل شده باشد، غیر ممکن شود، مدت زمان شرکت برای مدت خاصی باشد و آن مدت زمان به پایان رسیده باشد و یا در صورت ورشکستگی، شرکت تضامنی منحل می شود. موارد دیگری هم مانند تراضی تمام شرکاء، صدور حکم انحلال از دادگاه، درخواست فسخ شرکت از طرف یکی از شرکاء، ورشکستگی یکی از شرکاء و یا فوت یا محجوریت یکی از شرکاء باعث انحلال این شرکت ها می شود.

بر اساس ماده 200 قانون تجارت و نظر به مواد 195 و 197 همان قانون تجارت، و همچنین نظام نامه وزارت عدلیه، انحلال شرکت تضامنی باید اعلام شود. بر اساس ماده 9 نظام نامه وزارت عدلیه، هر نوع تصمیم در مورد تمدید مدت زمان شرکت، انحلال شرکت قبل از مدت مشخص شده، تغییر نام شرکت، تغییر اساسنامه شرکت، تبدیل و یا خروج بعضی از شرکاء ضامن، تغییر مدیر و یا مدیران و یا هر نوع تصمیم در مورد ماده 58 قانون تجارت، می بایست که مقررات را در این نوع تغییرات رعایت کنید.

انجام مشاوره مالیاتی

شرایط شرکت تضامنی در زمان انحلال:

شرکاء شرکت تضامنی موظف می باشند که انحلال شرکت را با توجه به مدارک ممربوطه در اداره ثبت شرکت ها، به ثبت برسانند و با توجه به تاریخ ثبت انحلال، در مدت زمان یک ماه و با هزینه خود شرکت این انحلال را در روزنامه رسمی و یا یکی از روزنامه های کثیر الانتشار، آگهی کنند.

بعد از انحلال شرکت تضامنی، باید آن را تصفیه کنید و پس از پرداخت طلب طلبکاران، می توانید با توجه به ماده 135، شرکت تضامنی را به شرکت سهامی عام و خاص تبدیل کنید. مدیر و یا مدیران مسئول تصفیه می بایست که، دارایی های شرکت منحل شده را نقد و مطالبات را وصول می کنند و بعد از پرداخت دیون شرکت، داایی های باقیمانه را بین شرکاء تقسیم کنند.

شرایط شرکت تضامنی در زمان انحلال

شرایط شرکت تضامنی در زمان انحلال

مسئول تصفیه شرکت تضامنی در زمان انحلال:

تصفیه شرکت تضامنی در زمان انحلال، بر عهده مدیر و یا مدیران شرکت می باشد. مگر در صورتی که شرکاء اشخاص دیگری را از بین خود و یا خارج از شرکاء شرکت برای این مسئولیت انتخاب کرده باشند.

در صورت عدم توافق در بین مدیر و شرکاء برای انجام کارهای انحلال شرکت، دادگاه عمومی شخص و یا اشخاصی را برای این مسئولیت انتخاب می کند و اسامی این افراد نیز باید در اداره ثبت شرکت های تهران و یا شهرستان نیز به ثبت برسد.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

وظایف مدیر و یا مدیران تصفیه:

از جمله وظایف مدیر تصفیه شرکت خاتمه به کارهای جاری شرکت و انجام تعهدات آن نیز می باشد. در صورت نیاز می تواند که معاملات جدیدی را انجام دهد و باید مطالبات شرکت را از بدهکاران وصول کند و دارایی ها را در بین شرکاء تقسیم کند. مدیر تصفیه باید حساب شرکاء را نسبت به سود و ضرر هر یک از شرکاء مشخص کند و در صورت اختلاف نظر در مورد این تقسیمات، حل مساله به دادگاه ارجاع داده می شود.

دفاتر و اسناد شرکت تضامنی در زمان انحلال:

طبق نظر مدیریت ثبت اسناد، دفاتر شرکت منحل شده تا 10 سال حفظ می شود و اشخاص ثالث می توانند تا مدت زمان 5 سال از تاریخ انحلال به ثبت رسیده شرکت، نسبت به شرکاء و یا وارثین آن ها طرح دعوا داشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت تضامنی:

مدارک مورد نیاز برای ثبت انحلال شرکت تضامنی به شرح ذیل می باشد:

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکاء و مدیر تصفیه
  • روزنامه رسمی مربوط به ثبت و آخرین تغییرات شرکت
  • اصل صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده به امضاء رسیده شرکاء و مدیر تصفیه
  • در صورت انجام امور ثبت انحلال به وسیله وکیل دادگستری، داشتن اصل وکالتنامه
  • در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده با حضور تمامی شرکاء نباشد، بلکه با حضور اکثر شرکاء انجام شود، در دشت داشتن اصل روزنامه کثیرالانتشار نشان دهنده، دعوت از مجمع عمومی ضرورت دارد.

خدمات مالیاتی و حسابداری

موارد انحلال شرکت تضامنی:

  • منتفی شدن تعداد شرکاء: در صورتی بنا به هر دلیلی تعداد شرکاء از بین برود، دیگر شرکتی وجود ندارد.
  • انقضای مدت شرکت: در صورتی که شرکت برای مدت زمان محدودی تشکیل شده باشد، بعد از پایان این زمان شرکت خود به خود منحل می شود.
  • انتفای موضوع شرکت: هر زمان که، موضوع انجام فعالیت شرکت، بنا بر هر دلیلی ممنوع اعلام شود و یا اصلا غیر ممکن شود، شرکت منحل می شود.
  • ورشکستگی: هر زمان که شرکت نتواند، بدهی هایش را پرداخت کند، حکم ورشکستگی صادر می شود و منحل می شود.
  • ابطال قرار داد شرکت: هر زمان که قرار داد و توافق بین شرکاء شرکت باطل شود، این ابطال باعث انحلال شرکت می شود.
  • تصمیمی تمام شرکاء: کلیه شرکاء می توانند با توافق، خودشان شرکت را منحل کنند.
  • ورشکستگی یکی از شرکاء: اگر یکی از شرکاء دچار ورشکستگی شود، می بایست که مدیر تصفیه، و شریک ورشکسته، کتبا تقاضای انحلال شرکت را داشته باشند و مدت زمان شش ماه هم از این تقاضا گذشته باشد و در این مدت هم، شرکت مدیر تصفیه درا از این کار منصرف نکرده باشد.
  • فوت شریک: در صورت فوت یکی از شرکاء شرکت منحل می شود، مگر در صورتی که، شرکاء دیگر و قائم مقام متوفی، به بقایای شرکت رضایت دهند.
  • محجوریت یکی از شرکاء: در صورت عدم صلاحیت یکی از شرکاء، منجر به انحلال شرکت می شود، مگر در صورت رضایت شرکاء دیگر و قائم مقام شریک محجور، شرکت باقی می ماند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله راهنمای پيش ثبت نام و ثبت نام دریافت کد اقتصادی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *