مقالات اقتصادی

فاینانس، ریفاینانس و یوزانس

فاینانس، ریفاینانس و یوزانس

واژه های فاینانس، ریفاینانس و یوزانس در پروژ‌ه ‌های بزرگ عمرانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند که روش های ارائه تسهیلات برای اجرای پروژه ها می باشند. در ادامه این مطلب، سه نوع از اصلی ترین روش های ارائه تسهیلات برای اجرای طرح ‌های کلان کشوری معرفی شده است که همان واژه های فاینانس، ریفاینانس و یوزانس می باشند.

فاینانس، ریفاینانس و یوزانس:

روش های فاینانس، ریفاینانس و یوزانس از جمله مهم ترین و اصلی ترین روش های ارائه تسهیلات برای پروژه های عمرانی به شمار می روند که در ادامه به شرح هر کدام پرداخته شده است.

واژه فاینانس:

فاینانس، به یک نوع اعتبار اسنادی بلند مدت گفته می شود که در لغت به معنی “مالیه” یا “تامین مالی” می باشد و در سرمایه گذاری به تامین مالی با استفاده از منابع داخلی و یا دریافت و استفاده از وام های ارزی می گویند که معمولا مدت آن بازه زمانی بین 1 تا 3 سال و مدت بازپرداخت آن بین 5 تا 15 سال است. این مدت در مورد طرح ها و پروژه های مختلف، متغیر می باشد.

واژه ریفاینانس:

ریفاینانس به اعتبار اسنادی کوتاه مدتی گفته می شود که در چارچوب یک خط اعتباری کوتاه مدت برقرار می گردد و بین 2 بانک و یا 2 موسسه مالی و در قالب یک قرارداد اعطا می شود. در ان روش، وجه کالای مورد معامله بین خریدار (Applicant) و فروشنده (Beneficiary) در زمان معامله اسناد به صورت نقدی (at sight) به فروشنده پرداخت می گردد. سپس بانک گشاینده (Issuing Bank) وجه پرداخت شده به فروشنده را در سال بعد به همراه میزان نرخ بهره آن، از خریدار دریافت نموده و باز پرداخت می کند.

تمامی وارد کنندگان بخش های تولیدی و تجاری می توانند از این روش برای دریافت اعتبار استفاده نمایند که دارای مزیت های زیر می باشد:

  • بانک ها می توانند با استفاده از شعب خارجی خود یا بانک های خارجی، اقدام به پرداخت تسهیلات ارزی در قالب ریفاینانس نمایند.
  • نرخ سود این تسهیلات نسبت به تسهیلات ریالی، بسیار پایین است.
  • مدت استفاده از این تسهیلات نهایتا 1 سال پس از معامله است.
  • این نوع تسهیلات به صورت 3، 6 و یا 9 ماهه نیز قابل استفاده هستند.

حسابرسی عملیاتی

تفاوت روش فاینانس و ریفاینانس:

روش های فاینانس و ریفاینانس دارای تفاوت هایی با هم می باشند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • مدت زمان اعطای تسهیلات در روش ریفاینانس 1 سال و در روش فاینانس بیش از 1 سال است.
  • در روش ریفاینانس به وسیله بانک های تجاری و در روش فاینانس به وسیله بانک مرکزی باز پرداخت تسهیلات صورت می گیرد.
  • تسهیلات فاینانس برای خرید و احداث پروژه‌ های سرمایه ‌ای و تجهیزات، ماشین‌ آلات خطوط تولیدی و خدماتی اعم از نصب و راه اندازی، آموزش و دانش فنی مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که تسهیلات ریفاینانس تنها برای ورود کالاهای خاصی است که بانک آنها را تعیین می کند.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی، وزارت خانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی می توانند از تسهیلات فاینانس استفاده کنند اما برای استفاده از تسهیلات ریفاینانس علاوه بر این اشخاص، دولت نیز در صورت کسری بودجه می تواند از آن استفاده نماید.

موسسه مشاوران مطالعه مقاله سیستم رتبه بندی را به شما عزیزان پیشنهاد می نماید.

 تفاوت روش فاینانس و ریفاینانس

تفاوت روش فاینانس و ریفاینانس

اعتبار یوزانس:

یوزانس در لغت به معنی “فرجه“، “مهلت” و “وعده پرداخت” می باشد اما در سرمایه گذاری یعنی توافق برای زمان پرداخت قیمت فناوری و تجهیزات دریافت شده در قبال ارائه برات که به ضمیمه اسناد حمل کالا، برات برای بانک گشاینده ارسال می گردد.

قبولی بانک یعنی به براتی که توسط بانک باز کننده صادر می گردد، اعتبار قبولی داده شود که در این صورت اگر ذی نفع به وجه نیاز داشته باشد، می تواند قبولی بانکی را در بازار تنزیل نموده و آن را به وجه نقد تبدیل کند. در واقع می توان گفت که یوزانس به نوعی از اعتبارات اسنادی گفته می شود که در طی آن فروشنده محصول به خریدار آن مهلت می دهد که در یک بازه زمانی مشخص شده، وجه را پرداخت کند.

تفاوت روش فاینانس و یوزانس:

در روش فاینانس تنها بحث تامین مالی و دریافت پول به صورت وام مطرح است اما در روش یوزانس بحث کالا، خدمات و یا دانش فنی نیز وارد می شود که این فناوری ها ممکن است از موسسات خارجی خریداری شوند. لازم به ذکر است که روش یوزانس با توجه به میزان نرخ بهره و نرخ محصول، بسیار پر هزینه می باشد.

کلیه ثبت های حسابداری

وام های بین المللی:

روش وام های بین المللی، به برقراری مشروط و مشخص برای استفاده از وام و اعمال کنترل موسسه وام دهنده بر نحوه هزینه شدن وام در زمان اجرای پروژه بر می گردد که در این روش باید مطالعات امکان سنجی صورت گیرد و پروژه مورد نظر توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد.

تفاوت روش فاینانس با وام های بین المللی:

تفاوت بسیار فاحش این روش با روش فاینانس، برقراری مشروط و مشخص برای استفاده از وام و اعمال کنترل موسسه وام دهنده بر نحوه هزینه شدن وام در زمان اجرای پروژه می باشد.

در این روش سرمایه گذاری تامین کننده منابع مالی با پذیرش ریسک ناشی از به کار گیری منابع مالی در فعالیت یا طرح مورد نظر، انتظار برگشت اصل و سود منابع را از عملکرد اقتصادی خواهد داشت که این روش به 2 صورت زیر انجام می شود.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی

سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ضرورت مشاور مالی در کسب و کار را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *