مقالات حسابداری و حسابرسی

قوانین مورد نیاز یک حسابدار موفق

قوانین مورد نیاز یک حسابدار موفق

قوانین مهم برای حسابداران یکی از مسائلی است که حسابداران باید در مورد آن دانش و اطلاعات کافی داشته باشند. به طور کلی لازم است هر کس در حرفه خود با قوانین مرتبط با آن حرفه آشنایی داشته باشد و یک حسابدار باید بتواند با استفاده از قوانین حسابداری کار کند. شاید بتوان گفت قانون مند بودن و تسلط کامل به استانداردهای حسابداری می تواند یک حسابدار تازه کار را از کسی که چندین سال است کار حسابداری انجام می دهد اما نسبت به قوانین مرتبط با شغل خود آشنایی چندانی ندارد، جلو بیندازد و شرکت ها او را برای استخدام ترجیح دهند.

بنابراین با توجه به ماهیت این شغل اگر شخصی می خواهد که یک حسابدار موفق باشد لازم است از قوانین آن اطلاع داشته باشد. داشتن دانش حسابداری و تسلط کافی بر قوانین آن می تواند موجب پیشرفت شرکتی که شما در آن کار می کنید شود و به دنبال آن برای ارتقای شما نیز کارساز خواهد بود. در این مقاله تلاش کرده ایم قوانین مهمی از حسابداری برای شما بیاوریم که هر حسابداری لازم است آن ها را بداند تا بتواند به موفقیت شغلی دست یابد. بر همین اساس، در ادامه مطلب به مواردی که باید در انجام امور مالی به آنها توجه داشت، اشاره می گردد.

حسابرسی عملیاتی

قوانین مالیاتی مورد نیاز حسابدار ها:

 هر حسابداری برای موفقیت در کار خود باید رو یکسری از قوانین مالیاتی مسلط باشد که در ذیل به طور کامل آنها را شرح داده ایم.

قانون مالیات مستقیم:

یکی از مهم ترین قوانینی که یک حسابدار لازم است بداند، قوانین مربوط به مالیات های مستقیم می باشد. برای مثال یک حسابدار باید نسبت به مالیات حقوق کارمندان و پرسنل اداره یا شرکت، مالیاتی که برای اجاره شرکت در نظر گرفته شده ، مالیات عملکرد و … آگاهی لازم داشته باشد.

تا بتواند در جهت پیشبرد منافع مالی شرکت ها اقدام کند و علاوه بر این آشنایی کامل با قوانین مالاتی می تواند برای حسابدار درآمد زا بوده و برای مثال او بتواند به عنوان مشاور مالیاتی درآمد کسب کند. همچنین آشنایی با قوانین مالیات مستقیم که برای تکمیل اظهار نامه مالیاتی ضروری است می تواند به کسب درآمد برای یک حسابدار از این طریق منتج گردد و در کل آشنایی با قوانین مالیات مستقیم یک حسابدار را حرفه ای می کند و از نظر شغلی برای او بسیار پر اهمیت تلقی می گردد.

یکی از بهترین منابع درآمدی برای حسابدارها، انجام خدمات و فعالیت هایی در زمینه مسائل مالیاتی اعم از مشاوره مالیاتی و تهیه و تنظیم اظهارنامه می باشد که منبع مورد استفاده برای آن، قانون مالیات های مستقیم می باشد که توسط سازمان امور مالیاتی کشور وضع شده است.

برای مطالعه مقاله اهمیت حسابداری برای شرکت های کوچک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قوانین مهم حسابدار موفق

قوانین مهم حسابدار موفق

قانون مالیات بر ارزش افزوده:

قوانین مربوط به مالیات ارزش افزوده یکی دیگر از قوانینی است که یک حسابدار لازم است نسبت به آن دانش و شناخت کافی داشته باشد. این قانون از سال 1387 به اجرا در آمده و لازم است افرادی که فعالیت اقتصادی می کنند آن را پرداخت نمایند. در صورتی که حسابدار شرکت نسبت به این قانون بی اطلاع باشد و تکالیف و امورات مربوط به آن را در وقت مقرر انجام ندهد منجر به جرایم بسیار سنگینی برای شرکت می شود. بنابراین لازم است یک حسابدار نسبت به قوانین مالیات بر ارزش افزوده که یکی از قوانین مالیاتی پرکاربرد است آگاهی داشته باشد زیرا در غیر این صورت عواقب مالی بسیار بردی برای شرکت خواهد داشت.

خدمات مالی و حسابداری

قوانین اجتماعی که یک حسابدار باید بداند:

یک حسابدار لازم است به قوانین تامین اجتماعی که در مورد بیمه افرادی است که در یک شرکت فعالیت می کنند آگاهی لازم را داشته باشد. برای مثال دانستن بیمه پرسنل ضروری است و در پایان ماه حسابدار لازم است با آن دست و پنجه نرم کند. این قوانین شامل مفاد 18 گانه ای است که پیشنهاد می شود حسابداران به طور کامل آن را مطالعه نمایند تا در حین کار اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشند.

برای مطالعه مقاله کشف تقلب یا تخلف اداری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

استاندارد های حسابداری

استاندارد های حسابداری

قانون کار که یک حسابدار باید بداند:

یکی دیگر از مهم ترین قوانینی که یک حسابدار لازم است نسبت به آن دانش کافی داشته باشد، قانون کار است. این قانون دارای ضوابطی است که شرایط محل کار و تعیین کننده قوانین بین کارفرما و کارگران است. تعیین کرده حقوق کارفرما و کار گران از جمله این قوانین است و داشتن دانش کافی در این زمینه می تواند به ارتقای رتبه شما به عنوان یک حسابدار حرفه ای کمک کند.

آشنایی یک حسابدار با قانون تجارت:

حسابداران لازم است نسبت به قوانین تجاری از دانش و اطلاعات کافی برخوردار باشند. برای مثال آگاهی از قوانین تجاری مانند قوانین شرکت های سهامی خاص و عام و همچنین وظایف مربوط به بازرسان و سهام داران و… می تواند در پیشبرد کارهای حسابدار در یک شرکت مثمرثمر واقع گردد.

قوانین مجازات اسلامی:

یکی دیگر از قوانینی که لازم است یک حسابدار نسبت به آن دانش کافی داشته باشد، قوانین مجازت اسلامی است. در این قوانین برای تخلفات مالیاتی جرایم سنگینی برای مرتکبین در نظر گرفته شده است و لازم است حسابدار نسبت به این قوانین از دانش کافی برخوردار باشند زیرا در غیر این صورت و داشتن کوتاهی در این مورد جرایم بسیار بدی برای این اشخاص خواهد داشت.

قانون حمایت از مصرف کنندگان:

یکی دیگر از قوانینی که یک حسابدار کاربلد لازم است نسبت به آن دانش و آگاهی لازم را داشته باشد، قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان است. این قانون مسئولیت هایی را بر دوش عرضه کنندگان محصولات و خدمات نهاده و برای مصرف کنندگان حقوقی قائل شده است. برای مثال شیوه قیمت گذاری محصولات، محاسبه مقدار سود، برگرداندن هزینه به مشتری و … از جمله این قوانین هستند. این قانون یکی از قوانین اصلی حسابداری به شمار می رود که لازم است شخص نسبت به آن ها دانش کافی داشته باشد.

در این مقاله تلاش کردیم تا قوانینی که یک حسابدار لازم است بداند را برای شما بیان کنیم. البته این قوانین فقط شامل قوانینی که در بالا بیان کردیم نمی شود و قوانین دیگری مانند قوانین مربوط به صدور چک، قوانین مربوط به تجارت الکترونیک، قوانین بودجه و … وجود دارد که به حسابداران عزیز توصیه می شود نسبت به آن ها تحقیق کرده و اطلاعات خود را در مورد این قوانین تکمیل نمایند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله سند اختتامیه و افتتاحیه را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *