مقالات حسابداری و حسابرسی

فرق چک بین بانکی و چک بانکی

چک بین بانکی و چک بانکی

بعد از گسترش و پیشرفت تکنولوژی، دیگر تجار برای مبادلات تجاری خود، پول نقد همراه نمی برند و از سند بانکی که همان چک می باشد استفاده می کنند.

چک بین بانکی:

چک بین بانکی بر طبق خواست خود مشتری از سوی یک بانک به یک بانک دیگر سپرده می شود و برای آن یک رمز صادر می گردد. مبلغ قید شده در چک های بین بانکی به صورت نقدی قابل پرداخت نمی باشد و باید به حساب شخص متقاضی چک در یک بانک واریز شود.

توجه داشته باشید که یک نوع دیگری از این چک ها وجود دارد که به عهده دیگر بانک ها است و در صورت داشتن شماره حساب، از سوی بانک صادر می گردد.

روش ابطال چک بین بانکی:

برای ابطال این چک، ابتدا باید، مقصد پشت چک صادر شده را مهر کنید و در آن اعلام کنید که هیچ عملیاتی صورت نگرفته است، تا کارهای لازم برای بازگشتن مبلغ چک به حساب متقاضی انجام شود.

مشاوره مالیاتی

چک بانکی:

نوع دیگری از چک وجود دارد و به خواست خود مشتری از سمت بانک در وجه افراد حقیقی و شرکت های حقوقی و با داشتن رمز مخصوص صادر می گردد. این چک ها با داشتن امضای صاحب چک برای چک های که در وجه اشخاص حقیقی صادر می شود معتبر و غیر قابل انتقال می باشد.

چک بین بانکی

چک بین بانکی

تفاوت چک بین بانکی و چک بانکی:

چک بین بانکی از چک های رمز دار می باشد و این چک در شرایط ذکر شده در ذیل صادر می گردد:

  • این چک باید به درخواست مشتری صادر شود و بدون داشتن فرمت خاص و رمز مشخص که فقط به وسیله بانک صادر می شود وجه قانونی ندارد.
  • این حواله به نام یک بانک دیگر می باشد و شخص دریافت کننده می تواند بعد از دریافت، این حواله را به حساب خودش بخواباند و نمی تواند در برابر آن وجهی دریافت کند.
  • در صورتی این سند ذکر شده به نام بانک دیگری صادر می گردد، که درخواست کننده دارای شماره حساب در آن بانک باشد و در صورت نداشتن شماره حساب، باید بانک داری شماره حساب معرفی کند، تا بتواند که چک رمزدار را بخواباند.
  • اگر چنانچه شخص گیرنده این سند ذکر شده پشیمان شود و قصد ابطال چک را داشته باشد، باید با مراجعه به بانک صادر کننده حواله مراجعه کند و پشت این سند را مهر کند و ذکر کند که هیچ گونه عملیاتی روز این چک صورت نگرفته است، زیرا نگهداری این چک بسیار خطرناک می باشد و در صورت گم شدن، شخص را دچار مشکل می کند.

چک رمزدار باید در صورت درخواست مشتری صادر گردد و بدون این درخواست صدور چک امکان پذیر نمی باشد و در شرایط ذکر شده در ذیل صادر می گردد:

در صورت درخواست و تقاضای مشتری در وجه یک شخص حقیقی و یا حقوقی صادر می گردد و می توان آن را بر خلاف چک بین بانکی در شعبه صادر کننده، نقد کرد.

این چک بعد از پشت نویسی و امضاء، حتی در صورت مهر به وسیله شرکت، قابل انتقال به شخص دیگری می باشد و در حکم پول می باشد.

خدمات مالی و حسابداری

شرایط صدور چک رمزدار:

باید برای صادر شدن و به رسمیت شناخته شدن چک رمزدار، یک سری از مقررات رعایت شود:

  • برای صادر شدن باید یک درخواست کننده حقیقی وجود داشته باشد و نمی توان این سند را در وجه حامل و بدون نام صادر کرد.
  • رقم نوشته شده در این سند برای قانونی بودن آن، باید ماشینی باشد و دست نویس قابل قبول نمی باشد.
  • چک های بین بانکی بر عکس چک بانکی می باشد و باید به حساب خود شخص خوابانده بشود.
  • شخص درخواست کننده چک، باید برای صادر شدن این حواله یک فرم مخصوص را پر، امضاء و اثر انگشت بزند.
  • متقاضی باید بعد از دریافت این چک، سند های مربوطه را امضاء و اثر انگشت بزند.
چک رمزدار

چک رمزدار

در صورت مفقود شدن چک رمزدار چه کارهایی باید انجام شود:

اگر چنانچه بنا به هر دلیلی، این سند مفقود گردد، درخواست کننده آن باید سریعا به بانک صادر کننده این حواله مراجعه کند و اعلام مفقودی کند و مراحل ذکر شده در ذیل را انجام دهد:

  • ابتدا باید فرم مفقودی چک رمزدار را از بانک درخواست کند و آن را تکمیل و امضاء کند.
  • در مرحله بعدی باید، هویت شخص درخواست کننده را در همان بانک و بانک های دیگر اعلام کند.
  • برای واریز و یا عدم واریز این چک، در شعبه بانک مورد نظر استعلام گرفته شود.
  • اگر چنانچه، بعد از استعلام، چک نقد نشود باید نسبت به صدور چک جدید، اقدام و قبلی باطل گردد. در این صورت، اگر شخصی به این سند مفقود شده دستیابی پیدا کند، دیگر قادر به نقد کردن آن نمی باشد.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

کاربرد چک رمزدار:

اشخاص حقیقی و حقوقی اگر برای انجام مراودات تجاری و معاملات خود، تمایل به جابجایی پول نقد را نداشته باشند، می توانند از این سند بانکی استفاده کنند. این سند باعث ایجاد راحتی در مبادلات پولی شده است و باید در حفظ نگهداری آن بسیار دقت شود، زیرا در صورت مفقود شدن،مشکلات زیادی را به همراه دارد.

چک رمزدار تقلبی:

استفاده از این سند بانکی، طرفداران بسیاری دارد و برای تقلبی نبودن این چک دریافتی، باید از بانک مقصد درباره این چک استعلام بگیرید و شماره سریال و سری چک را کنترل کنید. دستگاهی هم وجود دارد که انواع تقلبی بودن این سند را نشان می دهد.

زمان وصول چک بانکی:

برای وصول این چک ها، در بانک ها ساعت مشخصی در نظر گرفته شده است، و بر اساس قانون بانک ها که از طرف بانک مرکزی اعلام شده است، تا ساعت 13 بعد از ظهر می باشد و اگر بعد از این ساعت به بانک مراجعه کنید، وصول چک به روز بعدی موکول می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله دادرسی مالیاتی چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *