مقالات مالیاتی

مالیات بر مخارج مصرفی

مالیات بر مخارج مصرفی

بسیاری از تغییرات مالیاتی سال‌های گذشته، مربوط به مالیات بر درآمد به دست آمده از سرمایه گذاری بوده است. در بحث‌ های سیاسی، در ارتباط با پایین آوردن مالیات، بیشتر از هر مسأله دیگری به این نکته توجه شده است، که چه افرادی این اندوخته‌ های مالیاتی را از آن خود می‌کنند.

برای سالیان بسیاری این موضوع ذهن اقتصاددانان و کارشناسان مالیاتی را درگیر کرده بود، هم‌چنین سبب جر و بحث های سیاسی فراوانی نیز شده بود. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که دریافت نکردن مالیات از درآمد کسب شده، از لحاظ نظری یکی از اساسی ترین کارهایی است، که می‌توان انجام داد. اما بیشتر افراد با اجرایی کردن این نظریه مخالفت می‌کنند، زیرا به نظر آن‌ها قسمت زیادی از منفعت‌ های این کار به جیب ثروتمندان و اقشار پر درآمد برمی‌گردد.

آیا دولت باید بر مصرف مالیات کسب کند یا بر درآمد؟

مالیات بر مصرف که مالیات بر مخارج هم گفته می‌شود مالیاتی است که به جای این که بر درآمد افراد وضع شود برآن چه که مردم خرج می‌کنند اجرایی می‌شود. در بسیاری از کشورهای دنیا مالیات بر هر دو دسته مالیات بر درآمد و مالیات بر مخارج وضع می‌شود. بیشتر از یک قرن است که مردم آمریکا به دولت مالیات بر درآمد پرداخت می‌کنند. هم‌چنین در بسیاری از ایالت‌ های آمریکا دولت‌های محلی مالیات بر فروش وضع کرده‌اند، مالیات بر فروش به شیوه‌ای دیگر مالیات بر مصرف محسوب می‌شود.

مالیات بر مصرف علاوه بر این که سبب پایین آمدن پس انداز مردم نمی‌شود، اما بعضی از اقتصاددانان به شدت با اجرایی کردن این نوع از مالیات مخالفت می‌کنند. در واقع مخالفت بعضی از اقتصاددانان به این خاطر است که بیشترین مزایای پرداخت مالیات بر مصرف به جیب اقشار پر درآمد بر می‌گردد. علاوه بر این، اقشار پر درآمد تمایل بیشتری به پس‌ انداز سرمایه دارند و هم چنین این احتمال می‌رود که مشمول معاف از مالیات سرمایه شوند.

به دو شیوه می‌توان به این نقدها جواب داد. اول اینکه، این یک امر طبیعی است، افرادی که بالاترین مقدار مالیات را پرداخت می‌کنند، بیشترین نفع را از پایین آمدن نرخ مالیات ببرند. دوم اینکه منابع اقتصادی کسب شده، از پس‌ اندازهای بالا، به نوآوری و رشد سریع افزایش درآمدهای واقعی کمک می کند، هم چنین باعت میشود حق الزحمه‌ ها، به شکل چشم گیری بین تمام افراد جامعه توزیع شود .

از جمله انتقادهایی که بر مالیات بر مصرف وارد شده، این است که به صورت دقیق نمی توان بر پس اندازهای افراد نظارت کرد و هم‌چنین نظارت بر تراکنش های مالی انجام شده در طول سال، کار بسیار سختی است. به بیانی دیگر می‌توان گفت، مالیات بر مصرف نوع دیگری از مالیات غیر مستقیم محسوب می‌شود.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات مالیاتی می باشد.

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم چیست:

در واقع مالیات غیر مستقیم به مالیاتی گفته می شود که پرداخت کننده آن مشخص نیست، به این شکل که مالیات به صورت غیر مستقیم بر محصولات و خدمات مصرفی وضع می شود و از مصرف کننده نهایی دریافت می‌شود. در بعضی از کشورها این نوع از مالیات برای تامین مخارج عمومی دولت دریافت می‌شود.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت با استفاده از مالیاتی که دولت بر کالاهای مصرفی اعمال می‌کند، سبب میزان خرید‌ های اضافی محصولات مصرفی نیز می‌شود در این شیوه مردم پول اضافی خود را خرج نمی کنند که همین امر سبب افزایش سرمایه ‌گذاری‌های بیشتر می‌شود.

در نتیجه با پایین آمدن مصرف اضافی، سرمایه گذاری در بخش های خصوصی به صورت چشم ‌گیری افزایش پیدا می‌کند. شیوه اجرایی مالیات بر مصرف به این صورت است، که در نهایت مالیات بدون واسطه از مصرف کننده نهایی دریافت می شود.

اما شیوه اجرایی مالیات بردرآمد به این شکل است که قیمت اولیه محصولات با ارزش اضافه شده بر محصول جمع می‌شود و در نهایت به مصرف کننده تحویل داده می‌شود. به این شکل این زنجیره ادامه پیدا می‌کند، و در نهایت مالیات یا همان اضافه درآمدها از طریق تولید کننده به اداره مالیاتی پرداخت می‌شود.

در مالیات بر مصرف نهایی، بدون وساطت تولید کننده این مبالغ به صورت مستقیم به اداره مالیات پرداخت می‌شود. به بیانی دیگر می توان گفت که در این میان تولید کننده‌ها نقش یک واسطه را بازی می کردند، به همین دلیل اداره مالیات آن ها را از سر راه برداشت و خود مستقیماً با گذاشتن صندوق‌ های فروش در فروشگاه ها و مغازه ها وارد میدان عمل شد.

در این شیوه احتمال فرار مالیاتی بسیار اندک است، زیرا در روش مالیات بر درآمد بعضی از تولید کنندگان درآمد کسب شده از فروش محصولات را حق خود می‌دانستند، که از مصرف کننده نهایی دریافت می‌کنند و در نهایت از پرداخت آن به اداره مالیات خودداری می‌کردند.

عده‌ ای بر این باورند، دریافت مالیات نهایی از مصرف کننده، سبب پایین آمدن تقاضا و آسیب رساندن به مصرف و هم چنین باعث کاهش منابع درآمد مالیاتی برای دولت می شود. کماکان موضوع مالیات بر مصرف موافقان و مخالفان زیادی دارد و تا به امروز برای حل این موضوع راهکار عملی پیدا نکرده اند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله بررسی مالیات بر مصرف را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای دریافت انواع مشاوره مالیاتی با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *