مقالات مالیاتی

ترفند های مالیاتی

مالیات و ترفند مالیاتی

ترفندهای مالیاتی به معنای راه‌های قانونی فرار مالیات نیست، بلکه مسیرهایی است که شما را به استفاده از تخفیفات، مشوقات و غیره هدایت می‌کند. موضوع این مقاله ترفندهای مالیاتی و روش‌های بهره‌مندی از آن است. تا پایان همراهی مان کنید.

ترفند های مالیاتی:

وقتی سخن از ترفند است، یعنی به دنبال راه چاره هستید. خوب است بدانید که تنها چاره مالیات، پرداخت آن است. اما ترفندهایی وجود دارد که پرداخت مالیات را بهینه تر یا کمتر کند. ترفندهای مالیاتی روش‌هایی است که شما را به سوی پرداخت مالیات کمتر هدایت می‌کند.

چه کسانی باید مالیات پرداخت کنند:

همه شهروندانی که در یک کشور زندگی می­کنند و دارای درآمد هستند، موظف پرداخت مالیات هستند. درآمدهای مشمول مالیات افراد شامل این سه مورد است:

  1. اجاره
  2. سود
  3. دستمزد

دولت متناسب با درآمد افراد برای افراد جامعه مالیات در نظر می‌گیرد.

خدمات مالیاتی

تأثیر مالیات بر رفاه اقتصادی جامعه:

دولت مالیات ها را متناسب با درآمد افراد، توانایی پرداخت آنها و غیره در نظر می گیرد. از مالیات، برای ایجاد رفاه شهروندان استفاده می شود. مالیات برای توسعه مجدد درآمد و تأمین هزینه ها کاربرد دارد. از مالیات برای تأمین منابع عمومی مانند راه، زیرساخت های شهرسازی، توسعه و ساخت مدارس، شبکه تأمین اجتماعی، مراقبت های بهداشتی، دفاع ملی، اجرای قوانین، سیستم قضایی و غیره استفاده می شود.

به عبارت بهتر دریافت مالیات در افزایش بازده اقتصادی یک کشور مفید و سودمند است و باعث کاهش نابرابری های اقتصادی می شود.

برگه مالیات

برگه مالیات

با 4 گروه پرداخت کننده مالیات در ایران آشنا شوید:

در ایران اشخاص حقیقی و حقوقی زیر باید مالیات بپردازند:

  1. اشخاص حقیقی مقیم ایران باید به ازای درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران به دست می آورند، باید مالیات پرداخت کنند.
  2. اشخاص حقیقی ایرانی که در خارج از ایران زندگی می کنند و درآمد هایی در داخل ایران دارند، باید برای درآمدشان مالیات پرداخت کنند.
  3. اشخاص حقوقی ایرانی باید به میزان درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران به دست می‌آورند، مالیات بپردازند.
  4. هر شخص حقیقی یا حقوقی غیر ایرانی، باید به ازای درآمدهایی که در ایران به دست می آورد مالیات پرداخت کند.

مشاغلی که باید مالیات بپردازند:

برای استفاده از ترفندهای مالیاتی ابتدا باید نوع شغل و مالیات تعلق گرفته به آن را مشخص کنید. مالیات تعلق گرفته به دفاتر و اسناد مالی یک شرکت بزرگ بین المللی با یک کسب و کار در یک کارگاه کوچک چند نفره تفاوت بسیاری دارد. سازمان امور مالیاتی اشخاص حقیقی را بر اساس حجم و نوع فعالیتشان به سه گروه تقسیم کرده است:

  • مشاغل گروه اول، این گروه شامل دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان مشاغل صرافی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز، بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلینیک های تخصصی، کارخانه‌داران و واحدهای تولیدی، صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر، دارندگان معادن و غیره هستند که درآمد سالانه شان بالای ۵/۵ میلیارد دارند.
  • مشاغل گروه دوم، مشاغلی هستند که یکی از این دو شرط را داشته باشد، یا درآمد ابرازی آنها بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل بین 1.8 میلیارد تا 5.5 میلیارد باشد، یا اینکه آخرین درآمد قطعی شده فروش کالا و ارائه خدمات شان یک بین 5.5 تا 8 میلیارد باشد.
  • مشاغل گروه سوم، شامل کسب و کارهای واحدهای اقتصادی است که درآمد سالانه آنها کمتر از 8 میلیارد تومان در سال است.

خدمات مالی و حسابداری

مزایای استفاده از ترفندهای مالیاتی:

فرقی ندارد که شما جزو کدام دسته از مشاغل باشید؛ مهم آن است که با استفاده از راهکارها و ترفندهای مالیاتی از تخفیفات استفاده نمایید و پرداخت مالیات خود را بهینه کنید.

با استفاده از ترفندهای مالیاتی می توانید خودتان را از زیر بار جریمه های سنگین مالیاتی رها کنید.

با استفاده از ترفندهای مالیاتی تبدیل به یک پرداخت کننده مالیات منظم، منضبط و متعهد شوید.

ترفند یا فرار مالیاتی مسئله این است:

فرار مالیاتی نوعی تخلف است اما ترفندهای مالیاتی استفاده از روش هایی برای کاهش پرداخت مالیات است.

هدف کسی که به دنبال فرار مالیات است، پنهان کردن میزان واقعی درآمد و نپرداختن مالیات است.

کسی که به دنبال ترفند مالیاتی است، قصد نپرداختن مالیات را ندارد، بلکه می‌خواهد قبل از آن که مشمول جریمه سنگین شود با استفاده از معافیت ها و بخشودگی ها میزان مالیات پرداختی را کاهش دهد.

مصادیق فرار مالیاتی که باید بشناسید:

مؤدیانی که برای نپرداختن مالیات حاضر هستند هر کاری انجام بدهند، در واقع از روش فرار مالیاتی استفاده می‌کنند. اگر ردی از این کارها را پیدا کردید، بهتر است بدانید با نوعی فرار مالیاتی مواجه هستید و ترفندی در کار نیست!

انجام هر کدام از این کارها فرار مالیاتی به حساب آمده و مشمول جریمه است:

  • حساب سازی با تنظیم و نگهداری دو دسته از دفاتر و مدارک
  • انجام معاملات به نام دیگران
  • استفاده از شماره حساب بانکی به نام
  • عدم استفاده از دستگاه پوز در رستوران و توسط پزشکان و غیره
  • گرفتن کد اقتصادی به نام کسانی که فعال اقتصادی نیستند.
برنامه ریزی بودجه و مالیات

برنامه ریزی بودجه و مالیات

صداقت اولین ترفند، برای موفقیت در هر کار:

در هر شغل و کسب و کاری که باشید، صداقت تضمین کننده موفقیت شما است؛ حتی هنگام تهیه و تنظیم صورتهای مالی نیز اگر با صداقت این کار را انجام دهید و ارقام اعلام شده را با دقت محاسبه کنید به خوبی می توانید از معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی بهره مند شوید.

تنها در صورت محاسبه دقیق و صادقانه اسناد و مدارک است که می توانید بخشی از هزینه هایی که در قانون مالیات مستقیم پیش‌بینی نشده را از مبلغ مالیات تان کسر کنید.

  • شفافیت در ارائه اطلاعات
  • تنظیم صحیح صورتهای مالی
  • تحریر دفاتر قانونی مطابق آیین نامه های مربوطه

با رعایت موارد بالا می‌توانید در آزمون راستی آزمایی سازمان امور مالیاتی نمره قبولی بگیرید و در شمار مؤدیان خوش حساب باشید.

ترفند دوم، ارائه اسناد و مدارک دقیق، منظم و واقعی:

نظم و ترتیب در همه کارها راهکاری فوق العاده است و در امور حسابداری و مالیاتی معجزه گر است. از آنجا که مالیات مودیان بر اساس درآمد و میزان سود سالانه آنها محاسبه می شود، اگر رویدادهای مالی تان را به ترتیب وقوع و با دقت در دفاتر ثبت کنید؛ اسناد و مدارک تان سریع تر بررسی شده و روند انجام محاسبات نیز سرعت می گیرد.

با تحریر منظم دفاتر قانونی ضمن آن که اعتبار دفاتر خود را بالاتر می‌برید، مشمول پرداخت مالیات کمتر نیز می شوید.

پرداخت به موقع مالیات، شگفت‌انگیزترین ترفند مالیاتی:

آن قدر که پرداخت به موقع و در زمان مشخص شده مالیات، برای تان سودآور است، هیچ ترفندی به این اندازه مفید نیست!

آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای مشاغل حقیقی اول تیر و برای اشخاص حقوقی ۳۱ تیرماه است. مؤدیان خوش حساب، کسانی هستند که حداقل سه سال پشت‌سر هم اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده را در زمان مقرر تحویل داده و مالیات تعلق گرفته را نیز پرداخت کنند. این افراد که جزو مؤدیان خوش حساب به شمار می روند به میزان 5 درصد از کل مالیات به عنوان جایزه خوش حسابی تخفیف می گیرند.

حسابداری شرکت ها

محاسبه دقیق صورت های مالی و ارائه اسناد مرتبط با آن ترفندی بی نظیر:

مودیان مالیاتی مطابق قانون موظف هستند در پایان هر سال مالی اسناد و مدارک خود را به صورت دقیق بررسی کرده اظهار نامه مالیاتی را تهیه کرده و همراه با صورتهای مالی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. بهترین ترفند مالیاتی برای مودیان این است که در محاسبه مالیات دقت کافی را به خرج دهند و دفاتر و اسناد خواسته شده را به صورت دقیق تنظیم کامل و تسلیم اداره مالیات کنند.

چون تنها در این صورت است که از مراجعات مکرر برای شرکت در هیئت حل اختلاف و غیره جلوگیری شود

ثبت استهلاک دارایی‌ها یک ترفند مالیاتی متفاوت:

بخشی از اموال و دارایی‌ها شرکت و واحد اقتصادی که به مرور زمان و بخاطر استفاده مکرر دچار کاهش ارزش می شوند و قیمت شان کاهش پیدا می‌کند. اگر هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی، ارزش و قیمت اصلی این اموال و هزینه استهلاک آنها را محاسبه کنید، می توانید از تخفیف ناشی از استهلاک بهره مند شوید.

ترفند استفاده از مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و پزشکی:

یکی از ترفندها برای پرداخت مالیات کمتر، استفاده از مجوزها و پروانه های بهره برداری صنعتی پزشکی و غیره است. کسانی که مشغول به کارهای تولیدی و معدنی هستند، اگر از این مجوزها استفاده کند معافیت‌های قانونی بیشتری شامل حالشان می شود.

فعالیت تولیدی ها در حوزه تعاونی، روستایی، عشایری و کارگری معافیت مالیاتی بیشتری دارند. بنابراین می توانید فعالیت های خود را به سوی این بخش سوق دهید.

خانم حسابدار در حال حسابداری

خانم حسابدار در حال حسابداری

ترفند استفاده از تخفیفات مالیاتی:

دولت برای مالیات دهندگان تخفیفات ویژه ای در نظر گرفته است. اگر سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان و کلیه دفاتر و اسناد مالیات دهنده مورد قبول ممیزان مالیاتی قرار بگیرد و مؤدی نیز مالیات را بدون اعتراض به برگ تشخیص و مراجعه به هیئت حل اختلاف پرداخت کند، 5 درصد اصل مالیات این سه سال، به عنوان جایزه خوش حسابی برای مالیات دهنده در نظر گرفته می شود.

اگر مالیات تکلیفی مربوط به عملکرد هر سال را قبل از سررسید آن پرداخت نمایید، مشمول جایزه خوش حسابی می‌شوید. این جایزه به عنوان درصدی از مبلغ مالیات پرداخت شده به ازای هر بار تا سررسید آن است که از مالیات متعلق به همان دوره عملکرد کم می شود.

ترفند استفاده از فناوری اطلاعات و انجام کارها به صورت آنلاین:

یکی از ترفندهای مالیاتی، استفاده از فناوری و تکنولوژی اطلاعات برای محاسبات است. وقتی از نرم افزارهای حسابداری استفاده می کنید و کارها را به صورت مکانیزه و اتوماتیک انجام دهید، ضمن صرفه‌جویی در پرداخت حقوق و دستمزد، تهیه صورتهای مالی نیز با سرعت عمل بیشتری انجام می شود و کلیه ورودی و خروجی های سیستم به صورت مکانیزه ثبت شده و نیازی به بررسی مجدد آن در پایان دوره نیست.

ترفند به روز بودن و پیگیری اخبار اطلاعات مالیاتی:

قوانین مالیاتی نیز مانند سایر قوانین با توجه به تغییرات اقتصادی اجتماعی و غیره دچار تغییر و تحول می شود، یکی از ترفندهای مالیاتی پیگیری اخبار مالیاتی است. اگر تبصره ها، آیین نامه ها، بخشنامه ها و ابلاغیه های مالیاتی را پیگیری کنید می توانید از بخشودگی ها و مشوق های جدید مالیاتی بهره مند شوید.

خدمات حسابرسی

سوالات متداول ترفندهای مالیاتی

  1. استفاده از منزل به عنوان دفتر کار، نوعی ترفند مالیاتی محسوب می‌شود؟

    بله اگر از منزلتان به عنوان دفتر کار استفاده کنید، بخشی از هزینه ها مانند آب، برق، گاز و تلفن منزل را می توانید به عنوان هزینه دفتر معرفی کنید و از تخفیفات کسب و کارهای خانگی بهره مند شوید.

  2. کمک کردن به مراکز خیریه چه تأثیری در پرداخت مالیات دارد؟

    با کمک به مراکز خیریه و نگهداری فاکتورها و اسناد پرداختی از تخفیفات مالیاتی برخوردار می شوید.

  3. نگهداری همه فاکتورهای خرید چه ترفند مالیاتی محسوب می‌شود؟

    شاید رقم‌های کوچک فاکتورها به چشم نیاید، ولی پس از نگهداری آن‌ها و در پایان یک سال با توجه به رقم بالایی مواجه می‌شوید که تأثیر زیادی در کاهش مبلغ مالیات پرداختی دارد.

  4. جریمه عدم ارسال اظهارنامه در زمان مقرر چیست؟

    در صورتی که مؤدیان مالیاتی اظهارنامه و صورتهای مالی خود را در زمان مقرر ارئه ندهند، نه تنها از بخشودگی های مالیاتی برخوردار نمی‌شوند بلکه مشمول جریمه ۲/۵ درصدی از کل مبلغ مالیات به ازای هر ماه تاخیر می شوند.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله پیگیری و استعلام کد اقتصادی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *