مقالات مالیاتی

مالیات بر مستغلات چگونه محاسبه می شود

مالیات بر مستغلات

یکی از راه های تامین بودجه کشور، اخذ مالیات می باشد و بازار و مستغلات هم مشمول قانون مالیات ها می باشد. مالیات بر مستغلات و اجاره، مبلغی می باشد که از فرد حقیقی و یا حقوقی برای اجاره ملک دریافت می شود. به طور کلی منظور از ملک، زمین، آپارتمان، خانه شخصی، تجاری و اداری می باشد. به همین دلیل باید بدانید که هر ساله هزینه ای را برای مالیات بردرآمد اجاره باید به اداره امور مالیاتی پرداخت کنید.

مالیات بر مستغلات، همان مالیات نسبت به درآمد ناشی از اجاره ملک، زمین و هر نوع از نقل و انتقال آن می باشد. در واقع این مالیات، یک نوع از مالیات مستقیم بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در بازار مسکن می باشد. البته تواجه داشته باشید که قانون مالیات بر درآمد اجاره به املاکی که متراژ آن بالای 200 متر در شهرستان و 150 متر در تهران باشد تعلق می گیرد.

شهرهایی که دارای جمعیت کمتر از صد هزار نفر می باشد، مشمول پرداخت مالیات واحد مسکونی و ساخت و ساز نمی باشد و هر نوع ساخت و ساز نیز که از محل صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان بر پایه بازار سرمایه باشد، مشمول مالیات نمی باشد.

مشاوره مالیات

انواع مالیات بر املاک و مستغلات

انواع مختلف مالیات بر مستغلات به شرح زیر می باشد:

مالیات بر درآمد اجاره

اگر چنانچه شخص حقیقی و یا حقوقی از اجاره املاک و مستغلات خود دارای درآمد باشد، مشمول مالیات بر درآمد اجاره می شود. این مالیات دارای دو نوع می باشد:

1- بر اساس ماده 54 قانون مالیات های اجاره دست اول، 25% از مبلغ کل اجاره برای هزینه، استهلاک و تعهدات مالک کسرمی گردد و مابقی آن نیز مشمول مالیات می باشد.

2- در اجاره های دست دوم، موجر موظف به پرداخت مالیات بر مستغلات می باشد. هر زمان که مالک ملکی را به شخصی اجاره دهد و موجر بر اساس قرارداد، آن ملک را به شخص دیگری اجاره دهد، در این شرایط مالیات مشمول شده، برابر با تفاوت مبلغ اجاره ای که مستاجر پرداخت می کند مبلغ دریافتی از اجاره ملک می باشد.

مالیات بر درآمد اجاره بر اساس قرار داد عادی و یا رسمی مشخص می شود و اگر چنانچه، فی ما بین طرفین قراردادی تنظیم نشده باشد، از ارائه قرارداد اجتناب شود و یا اینکه رقم اعلام شده برای اجاره از 80% مبلغ درج شده در ملک های مشابه آن، کمتر باشد، بر اساس ماده 54، مالیات آن ملک بر اساس ملک ها مشابه آن مشخص می شود.

مالیات برمستغلات خالی

مالیات برمستغلات خالی

مالیات بر نقل و انتقال

بر اساس ماده 59 قانون مالیات های مستقیم، جابجایی و نقل و انتقال ملک، مشمول 5% مالیات بر ارزش قیمت معامله می باشد. ولی دقت داشته باشید که این قانون، شامل مواردی همچون، مساحت عرصه و بنا، قد بنا و یا سال ساخت آن، نوع اسکلت بنا، تاسیسات و تجهیزات و نوع مالکیت می باشد.

مالیات بر ساخت و ساز

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، هر نوع ساخت و ساز مسکن به وسیله سازندگان حقیقی که شامل خرده سازان و انبوه سازان می باشد، مشمول 15% تا 25% مالیات از محل سود سازه می باشد.

سازندگان حقوقی یعنی شرکت ها ساختمانی دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه، مشمول 25% از درآمد حاصل از فروش واحدهای نوساز می باشند.

مالیات بر مستغلات خالی

از سال 94، ماده ای در قانون مالیات های مستقیم برای دریافت مالیات برای ملک های خالی از سکنه تصویب شده است. علت تصویب این قانون برای جلوگیری از احتکار ملک می باشد.

بر همین اساس، هر واحد تجاری و یا مسکونی واقع در شهرهای بیشتر از 100 هزار نفر، بعد از گذشت یک سال و از سال دوم به بعد مشمول مالیات با شرایط ذیل می باشد:

  1. برای سال دوم برابر با نیمی از مالیات بر درآمد اجاره
  2. برای سال سوم برابر با مالیات بر درآمد اجاره
  3. برای سال چهارم و بعد از آن، معادل 1.5 برابر مالیات بر درآمد اجاره
مالیات خانه های خالی

مالیات خانه های خالی

شرایط معافیت مالیاتی ملک

معافیت مالیاتی املاک دارای شرایطی می باشد که در ذیل به بررسی آنها پرداخته ایم.

  • مکان زندگی هر کدام از افراد خانواده، اجداد و یا افراد تحت تعهد صاحب ملک مشمول پرداخت مالیات نمی باشد. در صورتی به آن مالیات تعلق می گیرد که بر اساس اسناد و مدارک، مبلغ اجاره پرداختی برای آن ملک ثابت شود.
  • اگر صاحب ملک، واحد مسکونی خود را اجاره بدهد و خود در مکان دیگری به صورت استیجاری زندگی کند، در این مورد، مالیات مشمول شده برابر با ما به تفاوت اجاره گرفته شده و اجاره داده شده می باشد.
  • درآمد حاصل شده از اجاره املاک 150 متر مربع مساحت مفید در تهران و 200 متر مربع در شهرستان، معاف از پرداخت مالیات می باشد.
  • املاک مسکونی که دارای سه واحد تجاری می باشند و اصول قوانین وزارت شهرسازی را رعایت کرده باشند، در زمانمدت اجاره ، معاف از مالیات اجاره می باشند.
  • اگر چنانچه فردی ملکی را اجاره دهد و آن اجاره دریافتی، منبع درآمد وی باشد، معاف از پرداخت مالیات ملک می باشد.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله قانون استفاده از مکعب کوزو در کنترل داخلی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.2 / 5. تعداد آرا: 5

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *