مقالات مالیاتی

معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان

معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان

شرکت ها و موسسات دانش بنیان، شرکت و یا موسسه خصوصی و تعاونی می باشند که برای افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فن آوری برتر و با ارزش افزوده فراوان در تولید نرم افزارهای مربوطه تشکیل می شود.

شرکت های دانش بنیان امروزه جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند و ثبت این شرکت ها متفاوت تر از دیگر شرکت ها می باشد، زیرا این شرکت ها دارای مزایای متنوع و متفاوتی از جمله معافیت مالیاتی با شرایط خاص می باشند.

دارایی اساسی این شرکت های دانش بنیان، دانش و فن آوری می باشد و در راستای گسترش اختراع، نوآوری و تولید نرم افزار فعالیت می کنند.

خدمات مالی و حسابداری

ویژگی‌های شرکت دانش بنیان:

این شرکت ها، کالایی تولید نمی کنند و دارای زمین و ماشین آلات خاصی نمی باشند. گروهی از افراد تحصیلکرده و با تجربه، در این شرکت ها، اطلاعاتی تولید می کنند و این اطلاعات تولید شده محصول اصلی این شرکت ها می باشد و برای آن ها درآمد زایی می کند. از مهمترین مسائل حقوقی این شرکت ها، حفظ حقوق معنوی این اطلاعات می باشد، زیرا مهمترین دارایی این شرکت ها تولید محتوای علمی بوده و محصولی برای مصرف تولید نمی کنند.

اهداف شرکت های دانش بنیان

اهداف شرکت های دانش بنیان

اهداف شرکت های دانش بنیان:

هدف این شرکت ها، افزایش علم، ثروت، توسعه اقتصادی دانش محور و استفاده بهتر از نیروهای های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات می باشد. این موسسات به تحقق اهداف علمی کشور که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری، تجاری سازی نتایج تحقق و توسعه طراحی، تولید کالا و خدمات محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان می پردازند.

موضوع شرکت های دانش بنیان:

موضوع کلی شرکت های دانش بنیان عبارتند از:

  • تجاری سازی یافته های پژوهشی
  • افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحد پژوهشی
  • تولید فناوری های برتر
  • تجاری سازی علم و دانش

انواع شرکت های دانش بنیان:

شرکت های دانش بنیان دارای دو نوع می باشند:

1- شرکت هایی که مالکیت آن برای اعضای هیات علمی می باشد و اگر چنانچه سهام دانشگاه در این شرکت کمتر از 50% باشد، شرکت دانش بنیان خصوصی محسوب می شود.

2- شرکت هایی که مالکیت آن برای دانشگاه می باشد و اگر چنانچه سهام دانشگاه 50% و یا بیشتر باشد، شرکت دانش بنیان دولتی محسوب می شود.

مشاوره مالیاتی

تقسیم بندی شرکت های دانش بنیان از نظر بررسی مالیاتی:

علاوه بر تقسیم بندی ذکر شده در بالا، یک تقسیم بندی دیگر برای این شرکت ها وجود دارد که به دو سطح نوع 1 و نوع 2 تقسیم می شوند و هر کدام از آن ها نیز به دو دسته نوپا و تولیدی نیز تقسیم می شوند.

این تفاوت در تقسیم بندی به دلیل ارائه تفاوت در محصولات می باشد:

سطح 1: محصولات این سطح در حوزه فناوری برتر و با ارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا می باشد.

سطح 2: کالا و خدمات این سطح، پیچیدگی فنی کمتری نسبت به محصولات سطح 1 دارد.

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان:

از امتیازات این شرکت ها معافیت مالیاتی با شرایط خاص برای آن ها می باشد. این معافیت باعث دو دسته شدن این شرکت ها می باشد:

معافیت مالیاتی شرکت های غیر مستقر در پارک علوم و فناوری:

این شرکت ها اعم از نوپا و تولیدی، مشمول معافیت مالیاتی می باشد. معافیت این شرکت ها برای درآمد آن ها می باشد و هر ساله به وسیله گروه ارزیابی به اداره امور مالیاتی ارسال می شود. هر ساله موضوع معافیت مالیاتی این شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد، ولی مدت این معافیت 15 سال می باشد. این شرکت های دانش بنیان برای استفاده از معافیت مالیاتی، باید درخواست خود را به کارگروه ارزیابی ارائه دهند و در صورت تایید کارگروه ارزیابی، اطلاعات این شرکت ها و موضوع آن ها به اداره امور مالیاتی ارسال می شود.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این شرکت ها از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر حقوق کارکنان معاف نمی باشند. فعالیت های تایید شده کارگروه معافیت مالیاتی برای هر سال می باشد و این معافیت ملاکی برای تایید معافیت 15 ساله نمی باشد و فقط تایید معافیت همان سال می باشد. توجه داشته باشید که این معافیت فقط برای درآمد این شرکت ها می باشد و برای بقیه درآمد که مشمول معافیت نمی باشد می توانند از دیگر معافیت های مالیاتی استفاده کنند.

معافیت مالیاتی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری:

این شرکت ها از مدیرت پارک مجوز استقرار و فعالیت دریافت می کنند و با توجه به قانون اداره مناطق آزاد تجاری، از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند و دیگر اینکه برای استفاده از معافیت نیازی به دریافت مجوز کارگروه ارزیابی ندارند.

مدت زمان معافیت مالیاتی این شرکت ها، 20 سال از تاریخ صدور مجوز از سمت رئیس پارک می باشد. این معافیت هم برای درآمدهای حاصل شده از فعالیت های ذکر شده که در پارک علوم و فن آوری حاصل می شود می باشد. مالیات دیگر درآمدهای این شرکت ها، باید با تاییدیه کارگروه ارزیابی انجام شود.

حمایت های شرکت های دانش بنیان

حمایت های شرکت های دانش بنیان

حمایت های شرکت های دانش بنیان:

در طی گذشت چند سال اخیر، حمایت های بسیاری برای این شرکت ها در نطر گرفته شده است. از جمله حمایت های در نظر گرفته شده به شرح ذیل می باشد:

  • معافیت بیمه ای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان
  • معافیت از سود بازرگانی و عوارض گمرکی
  • پوشش بیمه‌ای مناسب برای محصولات دانش‌بنیان
  • اولویت در واگذاری موسسات پژوهشی دولتی به این شرکت‌ها
  • تسهیلات نظام وظیفه تخصصی و امریه دانش بنیان
  • معافیت از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی
  • اعطای تسهیلات بانکی بدون بهره یا کم ‌بهره
  • اولویت در استقرار مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری
  • تسهیل در روند استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در محدوده تهران و دیگر شهرها

تهیه اظهارنامه مالیاتی

قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش ‌بنیان و تجاری ‌سازی نوآوری‌ ها و اختراعات:

در بخشی از قانون، برای این شرکت ها حمایت هایی در نظر گرفته شده است و در ذیل به آن ها توضیح می دهیم:

  • تبصره 1 قانون حمایت از این شرکت ها، به این صورت است که: شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکت ها و موسسات دولتی، بیشتر از 51% از مالکیت آن ها به شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای غیر دولتی تعلق دارد، مشمول حمایت این قانون نمی باشند.
  • در ماده 10 همین قانون، استفاده از مزایا، امتیازات و تسهیلات ذکر شده در این قانون برای شرکت ها و موسسات دانش بنیان منطبق با این اهداف به وسیله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تصویب به شورای علوم تحقیقات و فن آوری ارائه می شود.
  • بر اساس ماده 11، اگر چنانچه تسهیلات در نظر گرفته شد در این قانون برای اهداف دیگر مصرف شود، مشمول جریمه و مجازات می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اهمیت و ضرورت پرداخت مالیات را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *