مقالات مالیاتی

گردش حساب بانکی و مالیات

گردش حساب بانکی و مالیات

یکی از مواردی که در دو سال اخیر به شدت مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، گردش حساب های بانکی می باشد و با صادر کردن بخشنامه های متعدد، رسیدگی به حساب های بانکی را در دستورالعمل قرار داده است.

البته این به این معنا نمی باشد که حساب های بانکی به صورت مجزا دارای مالیات می باشند، بلکه سازمان امور مالیاتی با بررسی سود و زیان واحد های تجاری مالیات مربوطه را مشخص می کند. در واقع سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی، به بررسی حساب های بانکی می پردازد.

بهترین کار برای کنترل حساب های بانکی، مجزا کردن حساب های رسمی و تجاری از حساب های شخصی می باشد. زیرا برای کنترل و ثبت حساب های رسمی مخصوصا شرکت های بزرگ تجاری، بهتر است که این حساب های تجاری از حساب هایی که دارای تراکنش های مصارف شخصی می باشند، جدا شود.

مشاوره مالیاتی

گردش حساب بانکی:

در این مقوله منظور از گردش حساب بانکی، حساب بانکی رسمی می باشد که برای انجام کارهای کسب و کار خود از آن استفاده می کنید. زیرا دیگر حساب های شخصی که برای انجام کارهای شخصی می باشد در این مقوله حساب نمی شود. حساب رسمی کاری، حسابی می باشد که فقط تراکنش های تجاری و کسب و کار، در آن انجام می شود و از موارد شخصی جدا می باشد.

در زمان تشکیل پرونده مالیاتی، این حساب های بانکی که برای مصارف کسب و کار می باشد را باید به حوزه مربوطه مالیاتی معرفی کنید، زیرا برای اداره امور مالیاتی، در زمان رسیدگی به پرونده، این حساب های بانکی لازم می باشد.

برای مطالعه مقاله مالیات کارت های بازرگانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

حساب بانکی رسمی و غیر رسمی

حساب بانکی رسمی و غیر رسمی

تفاوت حساب بانکی رسمی و غیر رسمی:

حساب رسمی در واقع حساب تجاری کسب و کار می باشد، که این حساب را به سازمان امور مالیاتی مربوطه معرفی کرده اید. حساب رسمی می تواند چندین حساب باشد و داشتن چندین حساب رسمی، از نظر اداره امور مالیاتی کاملا بلامانع می باشد.

حساب غیر رسمی در واقع، همان حساب بانکی غیر رسمی می باشد که برای مصارف شخصی از آن استفاده می کنید. البته توجه داشته باشید که ممکن است که شخصی دارای حساب بانکی غیر رسمی باشد که در این حساب گردش مالی تجاری هم انجام می دهد و به سازمان امور مالیاتی معرفی نکرده باشد. در سازمان امور مالیاتی به این مقوله، فرار مالیاتی می گویند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

بخشنامه مالیاتی تراکنش های بانکی:

سازمان امور مالیاتی، برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی مختلف مالی، شاخصی را در نظر گرفته است که، اشخاصی که دارای گردش حساب بانکی بیشتر از 5 میلیارد تومان باشند، به صورت اتوماتیک در سیستم بانک مرکزی اعلام می شود و به سازمان امور مالیاتی انتقال داده می شود و این سازمان برای دریافت اصل مالیات و جرایم مربوطه این پرونده ها را در جریان رسیدگی قرار می دهد. بهتر است که حساب ها و تراکنش های شخصی از حساب ها و تراکنش های تجاری جدا باشد.

برای مطالعه مقاله اهمیت و ضرورت پرداخت مالیات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

به مالیات حساب های بانکی

به مالیات حساب های بانکی

شرایط محاسبه مالیات حساب های بانکی:

سازمان امور مالیاتی، مالیات مجزا برای گردش حساب های بانکی رسمی در نظر نگرفته است، بلکه میزان این مالیات از سود نهایی حساب های شما، اسناد و مدارک محاسبه می شود و در قانون مالیات های مستقیم، قانونی به صورت مجزا برای حساب های بانکی رسمی وجود ندارد.

به همین دلیل باید دقت کافی برای ثبت همه حساب های بانکی داشته باشید، زیرا بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی، هر آنچه که به حساب شما واریز می شود، جزء حساب رسمی شما می باشد و حکم درآمد را دارد.

به عنوان مثال تسهیلات گرفته شده برای یک واحد تجاری و یا حساب های دریافتنی، همه به این حساب تجاری واریز می شوند و برای سازمان امور مالیاتی باید کاملا مشخص باشد، و سازمان بتواند سود و زیان را به صورت صحیح محاسبه کند و مالیات مربوطه را بر این اساس تعیین کند.

خدمات مالی و حسابداری

کنترل حساب های بانکی در ایران و دیگر کشورها:

امروزه یکی از بزرگ ترین دغدغه های سیستم های اقتصادی در برخی از کشورهای جهان، مبالغ هنگفتی می باشد که از راه قاچاق انسان، مواد مخدر، اسلحه و … و از طریق پولشویی وارد سیستم بانکی قانونی کشور می شود.

مالیات هم جزء عمده ترین و اصلی ترین منبع درآمد کشور ها می باشد و به همین دلیل با داشتن قوانین مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، گردش حساب های مالی و تراکنش های مشکوک را مورد بررسی قرار می دهند.

با توجه به موادی از قانون مالیات های مستقیم، از سال 1396 به بعد به صورت رسمی، سازمان امور مالیاتی می تواند برای مبارزه از فرار مالیاتی و جلوگیری از پولشویی، در صورت نیاز، حساب های بانکی رسمی و تراکنش هاب بانکی رسمی مودیان را مورد بررسی قرار دهد.

برای مطالعه مقاله آیین نامه مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گردش حساب های بانکی

گردش حساب های بانکی

گردش حساب های بانکی بدون مشکل:

کاملا واضح و مشخص است که برای سازمان امور مالیاتی، میزان و مبلغ سرمایه موجود اشخاص در حساب های بانکیشان اهمیت ندارد، ولی آن چیزی که برای این سازمان مورد توجه می باشد، میزان و مبلغ پولی است که از حساب خارج و یا وارد می شود. این تراکنش های بدون مشکل دارای شرایط ذیل می باشند:

  • یک شخص در گردش حساب خود، مبلغی را از یک حساب بانکی خود به یک حساب بانکی دیگر منتقل کند.
  • گردش حساب برای دریافت وام و تسهیلات بانکی
  • تراکنش های مربوط به دریافت طلب و یا پرداخت بدهی
  • دریافت و یا پرداخت دستمزد، اجاره و یا دیگر منابع درآمدی
  • گردش مالی برای درآمد کشاورزی
  • گردش مالی برای ارث، وقف، نذر و حبس
  • تراکنش های مربوط به درآمد های معاف از مالیات

حسابداری شرکت ها

حساب های بانکی که اساس آنها ماهیت درآمد نمی باشد:

مامورین اداره سازمان امور مالیاتی، موظف می باشند که اطلاعات حساب ها و گردش هاب بانکی را بدست آورند و آنها را به درستی مورد بررسی قرار دهند، یک سری از گردش های مالی و ترکنش های مالی وجود دارد که ماهیت درآمدی برای صاحب حساب ندارد. در دیل به این گردش حساب ها اشاره می کنیم:

  • گردش حساب های بانکی مربوط به اعضای هیئت مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی مورد نظر
  • دریافتی و پرداختی به حساب بستگان در صورت اثبات ماهیت آن به وسیله مامورین اداره امور مالیاتی
  • دریافتی مربوط به تسهیلات بانکی
  • انتقالی بین حساب های شخصی
  • در مشاغل مشارکتی، انتقال بین حساب های شرکاء
  • تنخواه واریزی تایید شده توسط کارفرما به حساب شخص مربوطه
  • دریافت و پرداخت سهامداران و اعضای هیئت مدیره اشخاص حقوقی که در دفاتر حساب های دریافتنی و پرداختنی منظور شده باشند.
  • قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
  • مبالغ دریافتی از جبران خسارت
  • انتقالی که مربوط به درآمد نباشد
  • مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسطه
  • تراکنش های بانکی درآمدی که مشمول مالیات نمی باشند
  • ترکنش های بانکی مشمول مالیات، که مالیات آن قبلا محاسبه شده است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تمدید و صدور کارت بازرگانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد آرا: 7

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *