مقالات حسابداری و حسابرسی

اهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی

اهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی

به تمامی فعالیت های اقتصادی در طول یک فصل شامل خرید و فروش هر نوع کالایی توسط صاحب کسب و کار و افراد تاجر، معاملات فصلی گفته می شود. افراد شاغل به عنوان مودی باید تمامی این فعالیت های تجاری را به صورت فصلی به اداره امور مالیاتی اعلام کنند.

برای تدوین و ارائه این گزارش ها، ضروری است که مدارک و اسناد لازم برای این کار در اداره امور مالیاتی موجود باشد. مدارکی هم چون دفاتر کل، دفاتر روزنامه و اسناد دارایی به طور کامل آماده شده و درج اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی و تجاری به صورت دقیق انجام شده باشد.

مطابق با قوانین مالیاتی جمهوری اسلامی مودیان مالیاتی در اواخر هر فصل به مدت یک ماه فرصت دارند تا گزارشات فصلی خود را در پایگاه آنلاین ارسال صورت معاملات فصلی ثبت کنند. هم چنین کسانی که قادر به انجام این کار به صورت آنلاین نیستند، می توانند به روش آفلاین و یا عرضه معاملات فصلی خود به شکل سی دی، به طور حضوری گزارشات خود را ارائه دهند.

مودی مالیاتی براساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مکلف است که تمامی اسناد و مدارک لازم مربوط به فعالیت های اقتصادی و معاملات فصلی خود را در بازه زمانی معین شده به سازمان امور مالیاتی گزارش کند. مالیات فصلی براساس مدارک ارسال شده محاسبه شده و به مودی ابلاغ می شود. در صورت عدم ارائه مدارک در موعد مقرر، ممکن است مودی شامل جریمه هایی با مبالغ مختلف شود.

چرا باید گزارشات فصلی را ارسال کنیم؟

فرستادن گزارش فعالیت های اقتصادی به صورت فصلی می تواند سبب نظم و انضباط ارزی و شفافیت هر چه بیشتر فعالیت های اقتصادی و تجاری شود. علاوه بر این، بستر مناسب را برای رقابتی واقعی و سالم در حوزه های اقتصادی فراهم می کند. نتیجه آن که از فسادهای مالیاتی پیش گیری شده و مردم و نظام مالیاتی به یک اعتماد استوار نسبت به هم خواهند رسید. از دیگر دستاوردهای ارسال گزارشات فصلی می توان به برقراری عدالت اقتصادی برابر برای تمامی صاحبان کسب و کار و افراد تجار اشاره کرد.

در حقیقت گزارش صورت معاملات به صورت فصلی از دو جهت در پیشرفت و ترقی کشور تاثیرگذار است. گسترش این پروسه از طرفی باعث افزایش توان اقتصادی دولت از طریق دریافت مالیات شده و فرارهای مالیاتی کاهش پیدا می کند و از سمت دیگر درآمد حاصل از وصول مالیات طی نقشه های عمرانی به آبادانی شهرها و سایر نقاط کمک خواهد کرد.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات حسابداری شرکتها می باشد.

مزیت های ارسال گزارشات به صورت آنلاین

مزیت های ارسال گزارشات به صورت آنلاین

علاوه بر این، گسترش ارسال گزارشات معاملات فصلی در سیستم مالیاتی و اقتصادی کشور از معیار‌های پیشرفت به شمار می رود. استفاده از یک پایگاه جامع مالیاتی مودیان، سبب تقسیم عادلانه‌ مجموع درآمدها، توجه و گسترش بیشتر بخش خصوصی، نگاه دقیق تر دولت نسبت به اعتبارات مالی و در نهایت کارایی بیشتر سیستم اقتصادی کشور خواهد شد.

نکته ی مثبت دیگری که حاصل گزارش معاملات فصلی می باشد، فرآیند رو به رشد وضع اقتصادی کشور است که نتیجه ارسال به موقع گزارشات است. در این راستا کارشناسان امور اقتصادی و مالیاتی کشور به طور دائم در تلاش اند تا با ارائه شیوه های نوین و با بهره گیری از پیشرفت تکنولوژی و فناوری های روز دنیا، سختی های مسیر را به حداقل کاهش دهند.

مزیت های ارسال گزارشات به صورت آنلاین:

توسعه تکنولوژی و فناوری های به روز در هر عرصه ای باعث تهسیل پروسه انجام کارها شده و مشکلات فرآیندهای مختلف را کاهش می دهند. الکترونیکی شدن ارسال گزارشات فصلی موجب صرفه جویی در زمان مودیان، کاهش هزینه های احتمالی مسیر طی ارسال حضوری و کاهش احتمال خطاهای انسانی می شود. علاوه بر این، تردد در بخش های مالیاتی به کمترین اندازه خود می رسد و نرخ امنیت هنگام ارسال گزارشات بالاتر خواهد رفت.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله لیست دستمزد را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه خدمات مالی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *