مقالات حسابداری و حسابرسی

حسابداری رستوران ها

حسابداری رستوران ها

اجرای یک رستوران ممکن است با استعداد آشپزی و علاقه به مهمان ‌داری آغاز شود اما تنها می‌ توان از طریق حسابداری مناسب و حرفه ای، کسب سود نمود. در هر استراتژی کسب ‌و کار، حسابداری دقیق، عامل مهمی برای تعیین این مساله هست که آیا آن کسب و کار روند سود دهی مناسبی ایجاد می کند یا خیر. در این مقاله سعی شده است نکات مهم در خصوص اصول حسابداری بهتر رستوران ها شرح داده شود.

نکات مربوط به حسابداری رستوران:

حسابداری رستوران از جمله مهم ‌ترین بخش ‌های اداره کردن یک رستوران است، اما فکر کردن به مدیریت حسابهای خود و بایگانی کردن آنها ممکن است در ابتدا بسیار مشکل به نظر برسد.

دلایل اساسی ایجاد سیستم حسابداری رستوران:

  • اطلاع از چگونگی خرج کردن منابع مالی
  • اطلاع از پیگیری مخارج
  • اطلاع از ورود درآمد ها
  • اطلاع از میزان منابع مالی جهت کسب سود

در زیر به برخی از نکات مربوط به حسابداری رستوران اشاره می شود که از جمله توصیه‌ های مهم و اساسی به شمار می روند:

1- از دیگر همکاران خود بپرسید:

در مرحله اول شما باید از سرآشپز های خود بپرسید که سوابق مالی و حسابداری خود را چگونه اداره کرده اند. دانستن این مطلب که سایر همکاران شما چگونه حساب های خود را کنترل می کنند، می تواند به شما کمک بسیاری نماید.

2- سیستم حسابداری خود را دقیق کنید:

باید بدانید که شرایط مالی رستوران شما در چه مرحله ای به سر می برد و اوضاع آن مساعد می باشد یا خیر؟ تنها راه دانستن این موضوع این است که حساب دقیق و منظمی از صورت های سود و زیان و صورت های مالی و مخارج خود داشته باشید.

3- هزینه‌ ها را درک و پی ‌گیری کنید:

در اینجا دو دسته مهم زیر وجود دارد که باید به طور مداوم پیگیری شوند:

هزینه های اولیه

هزینه های ثابت

یک مرد در حال انجام حسابداری رستوران

یک مرد در حال انجام حسابداری رستوران

هزینه اولیه:

اکثر هزینه‌ های رستوران از جمله مواد غذایی، نوشیدنی‌ ها، استخدام نیروی انسانی، مالیات و منافع جز هزینه های اولیه محسوب می شوند. حسابداری هزینه های اولیه زمینه را برای کاهش هزینه ها و افزایش سود فراهم می سازد.

هزینه‌ ثابت:

هزینه ‌هایی که یا تغییر نمی ‌کنند و یا هیچ کنترلی روی تغییر ندارند را در اصطلاح هزینه های ثابت می گویند. این هزینه ها شامل هزینه های عملیاتی از جمله اجاره یا وام مسکن، هزینه ‌های تجهیزات، بیمه ‌ها، مجوز ها، و سایر هزینه می شود که تعداد کمی از هزینه های رستوران به آن ها تعلق می گیرد.

4- حفظ مسیر درآمد:

هر شخصی باید بتواند میزان درآمد و دفتر داری هزینه های خود را کنترل نماید. این کار کمک می کند که شخص بتواند به آسانی از میزان درآمد خود از فروش مواد غذایی فروش کالا یا خدمات و یا تامین شغل مطلع شود.

5- ایجاد صورت سود و زیان:

اظهارنامه صورت سود و زیان یک رستوران، باعث می شود که تمام اطلاعات حسابداری رستوران در یک سند مختصر سازمان دهی شده، ثبت شود. شما می توانید این صورت سود و زیان را بصورت سفارشی برای خود طراحی کنید.

6- از نرم افزار حسابداری رستوران استفاده کنید:

نرم افزار های حسابداری رستوران ها شامل نرم افزار های مالی و سیستم های فروش (POS) است. این برنامه ‌ها طراحی شده ‌اند که به شما کمک کنند تعداد موجودی و معاملات خود را با دقت و بطور منظم سازماندهی کنید.

انتخاب نوع نرم افزار برای رستوران شما کار مهمی است که باید با تحقیق و بررسی صورت گیرد. این کار باعث می شود که شما بتوانید دستمزد، گزارش خرید و فروش، روش های پرداخت و … به راحتی مدیریت نمایید.

7- استخدام یک حسابدار ماهر:

حسابداری رستوران ها امر پیچیده ای است و مدیریت رستوران به تنهایی نمی تواند از عهده آن بر بیاید زیرا سایر کارها نیز اهمیت خود را دارند و مدیریت رستوران باید به آنها نیز رسیدگی نماید. برای این کار شرکت ها و حسابداران مستقل زیادی از جمله، حسابدار، مشاوره مالی، پیش بینی های کسب و کار و مدیریت حقوق و دستمزد وجود دارند که می توان از آنها بهره جست.

8- لیست حقوق و دستمزد:

داشتن لیست برای پرداخت حقوق و دستمزد نیروی انسانی، کمک زیادی به سیستم مالی و سیستم حسابداری رستوران ها می کند که باعث صرفه جویی در زمان شده و همچنین حسابداری را منظم تر می کند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات حسابداری شرکت می باشد.

نر م‌ افزارهای مالی

نر م‌ افزارهای مالی

نر م‌ افزارهای مالی:

نرم‌افزارهای مالی متنوعی برای ساخت یک رستوران ساده و کارآمد برای شما به عنوان صاحب کسب ‌و کار طراحی شده‌ است که دارای ویژگی های زیر هستند:

  • آنلاین و قابل دسترسی از طریق گوشی های هوشمند و یا کامپیوتر
  • قابلیت استفاده آسان برای افراد کم تجربه
  • امکان اضافه و حذف کردن نیروی انسانی در صورت حساب ها
  • امکان اتصال به سیستم POSشما

برخی از سیستم‌ های نرم ‌افزاری محبوب در این زمینه:

در بازار نرم افزار های زیادی برای حسابداری سیستم مالی موجود است که در اینجا به برخی از نرم افزار های پر طرفدار اشاره می شود:

مایکروسافت داینامیک GP:

امکان کنترل امور مالی، موجودی و اطلاعات کسب و کار را به شما می دهد که ایمیل و تقویم را با اطلاعات، گزارش ها و نرم افزار مدیریت کسب و کار ترکیب می کند.

Quickbooks:

با ارایه ابزار برنامه ریزی مالی، به شما امکان می دهد که درآمد مورد انتظار خود را وارد کنید و هزینه های راه اندازی را به شما نشان می دهد.

Wagepoint:

روند صدور چک‌ های پرداختی را خودکار می کند و به کمک آن می توان مبالغ مالیاتی کارفرما و میزان مالیات کارفرما را مدیریت نمود.

Sage ۵۰:

به مدیریت رستوران کمک می‌کند قبوض، موجودی، بانکداری، حقوق و مالیات ها و همچنین پرداخت کارت اعتباری را مدیریت نماید.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله کدینگ مالی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت بهره مندی از انواع خدمات حسابداری با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *