مقالات حسابداری و حسابرسی

حسابداری طلا فروشی

حسابداری طلا فروشی

حسابداری را می توان یکی از پرکاربردترین رشته های تحصیلی به شمار آورد. این رشته در زمینه ها و مشاغل مختلف کاربرد دارد و عدم حضور حسابدار در هر شغلی می تواند پیامد‌های نامناسبی را به دنبال داشته باشد. اما حسابداری در هر شغلی تابع قوانین حاکم بر آن حرفه بوده و بنابراین با وجود یکسان بودن اصول حسابداری لازم است که تفاوت‌ های جزئی آن در زمینه ‌های مختلف در نظر گرفته شود.

یکی از مشاغلی که حسابداری در آن از اهمیت بالایی برخوردار است حرفه طلا فروشی است. حسابداری مورد استفاده در طلا فروشی قواعد و ریزه کاری های ویژه ای دارد که موجب می‌شود تا یک شاخه ویژه از حسابداری به نام حسابدارای طلا فروشی شکل بگیرد.

صنف طلا فروشان در گذشته با استفاده از روش‌های سنتی و دستی محاسبات مربوط به دارایی های خود را انجام می‌دادند اما رفته رفته و با پیشرفت روش‌های حسابداری این صنف نیز ناگزیر به استفاده از علم حسابداری شده و به منظور تطابق نیازهای موجود با قوانین حسابداری قوانین ویژه ای را برای خود ایجاد نموده که حسابداری طلا فروشی را تشکیل می‌دهد.

طلا یکی از دارایی هایی است که تعیین کننده شرایط اقتصادی کشورهاست و با توجه به ارزش بالا و ارزش جهانی این فلز ارزشمند واضح است که فعالان این صنف ترجیح می دهند تا برای حفظ ارزش دارایی خود معاملات پایاپای انجام دهند به این صورت که در معاملات خود و در ازای طلایی که تحویل می‌دهند طلا دریافت می‌کنند.

حسابداری طلافروشی بر پایه این اصل شکل می‌گیرد. این روش کمک می کند تا فعالان بازار طلا در اثر نوسانات قیمت طلا دچار ضرر و زیان نشوند و در صورت لزوم طلا را با توجه به قیمت روز به پول تبدیل کنند. بنابراین فروشندگان طلا معمولا در صورتی که کالای خود را با تعیین سود و ارزش افزوده به مشتریان بفروشند، مبلغ دریافتی را با طلا جایگزین می‌کنند.

برای مطالعه مقاله مالیات خریداران سکه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تقسیم بندی معاملات طلا

تقسیم بندی معاملات طلا

تقسیم بندی معاملات طلا:

  1. معاملات بیرون صنفی: در معاملات بیرون صنفی معامله بین طلا فروشان و افراد جامعه به عنوان خریدار انجام می ‌شود و طلا به عنوان یک کالا در ازای دریافت مبلغی به فروش می‌رسد.
  2. معاملات درون صنفی: در معاملات درون صنفی همانطور که از نام آن بر می‌آید معامله ببین طلا فروشان انجام می‌شود و طبعا از روش پایاپای برای این چنین معاملاتی استفاده می‌شود. در این روش اسناد با نام دریافت و پرداخت در حسابداری طلا ثبت می‌شوند. پیچیدگی‌های حسابداری طلا فروشی بیشتر مربوط به این نوع از معاملات بوده و کمی متفاوت با سایر صنوف است. به این صورت که فرآیند خرید با عنوان دریافت جنس و فرآیند فروش با عنوان پرداخت جنس ثبت می‌شود. در حالی در سایر صنوف از ورود کالا با عنوان فرآیند خرید و خروج کالا با عنوان فروش استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه در صنف طلا فروشان از دو نوع معامله متفاوت استفاده می‌شود بنابراین در هنگام ثبت حساب ها علاوه بر ستون بدهکار و بستانکار ریالی دو ستون جداگانه برای بستانکار و بدهکار طلایی اختصاص داده می‌شود.

خدمات حسابداری

محاسبات مربوط به حساب طلایی:

به منظور بالا بردن دقت و جلوگیری از اشتباهات محاسباتی بدهکاری و بستانکاری طلایی در حسابداری طلا با توجه به عیار طلای رایج کشور ثبت می‌شود. با توجه به اینکه عیار رایج طلا در کشور ۱۸ عیار است هر نوع معامله که در ازای دریافت یا پرداخت طلا صورت می‌گیرد، قبل از ثبت در دفتر حسابداری به طلای ۱۸ عیار تبدیل می‌شود و سپس ثبت می‌شود.

این نوع از ثبت معاملات باعث می‌شود که حسابداری طلافروشی پیچیده تر از حسابداری سایر صنوف باشد زیرا سرمایه در حسابداری طلافروشی به صورت شناور است و باید بر اساس قیمت روز محاسبه شود. در نتیجه سود و زیان نیز به صورت شناور بوده و ثابت نیست. از این رو حسابداری طلا فروشی به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد.

برای مطالعه مقاله مالیات بر درآمد پزشکان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اجرت ساخت

اجرت ساخت

اجرت ساخت:

یکی از محاسبات حسابداری طلا مربوط به اجرت ساخت طلا است که به روش‌های مختلفی محاسبه می‌شود. دریافت اجرت ساخت طلا می‌تواند به ۴ صورت محاسبه شود:

  1. دریافت اجرت به صورت گرمی که در ازای هر گرم طلا مبلغی را به عنوان اجرت در نظر می‌گیرند و در وزن طلای ساخته شده ضرب می کنند. مبلغ محاسبه شده در این روش با عنوان اجرت گرمی نامیده می‌شود.
  2. اجرت مربوط به ساخت کالاهای دارای ظرافت بالا با روش گرمی محاسبه نمی شود بلکه برای ساخت آن ها اجرت مشخصی در نظر گرفته می‌شود که اجرت کل گفته می‌شود و با توجه به نوع کار و دقت مورد نیاز برای تهیه کالا متفاوت است. در محاسبه اجرت کل وزن کالا دخیل نیست بلکه برای هر واحد کالا محاسبه می‌شود.
  3. اجرت درصدی روشی دیگر برای محاسبه اجرت است که به سازندگان کمک می‌کند تا اجرت کار خود را بر اساس نرخ روز تعیین کنند به این صورت که سازنده به ازای هر صد گرم از طلای کار شده چند گرم طلا را به عنوان مزد تعیین می‌کند. سپس وزن کالا در درصد مشخص شده ضرب می‌شود و در نهایت اجرت درصدی به دست خواهد آمد.
  4. استفاده از اجرت گرمی و درصدی نحوه دیگری از محاسبه اجرت است که محاسبه آن کمی از روش‌های قبلی پیچیده تر است و به دقت بیشتری نیاز دارد. در این روش از هر دو نوع محاسبه اجرت گرمی و درصدی برای تعیین اجرت کالای تولیدی استفاده می‌شود. یعنی سازنده مزد طلای ساخته شده را به دو بخش قسمت می‌کند و یک بخش آن را به شیوه محاسبه اجرت گرمی و بخش دیگر آن را به شیوه درصدی محاسبه می‌کند.

برای مطالعه مقاله طراحی و استقرار سیستم مالی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

حسابداری طلا فروشی

نرم افزارهای حسابداری:

محاسبات حسابداری به دقت بالایی نیاز دارد و کوچکترین اشتباهی می‌تواند ضرر و زیان بالایی را برای صاحبان مشاغل به همراه داشته باشد. در گذشته از روش‌های سنتی برای محاسبات طلا فروشی استفاده می‌شد که مسلما خطای انسانی و اشتباهات محاسباتی دور از انتظار نبود. اما امروزه سیستم‌ های حسابداری این مشکل را حل کرده است و استفاده از نرم افزارهای حسابداری برای افزایش سرعت و دقت کار حسابداران می تواند راه گشا باشد. حسابداری طلافروشی نیز با توجه به پیچیدگی‌ها و محاسبات متفاوتی که دارد، قطعا در کنار یک حسابدار خبره به سیستم‌ حسابداری مناسب نیاز دارد که با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه و طراحی نرم افزارهای حسابداری لازم است که مورد توجه قرار گیرد.

حسابداری شرکتها

جمع بندی پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد حسابداری طلا فروشی یکی از پیچیده ترین شاخه ها در رشته حسابداری است. و از اهمیت بالایی برخوردار است لذا حسابدار باید نهایت دقت و توجه خود را به کار گیرد. حسابداری طلا فروشی در گذشته بصورت سنتی و دستی انجام می شد ولی با افزایش تکنولوژی و پیشرفت روزافزون آن و افزایش نرم افزارهای حسابداری، کمک بسیاری به این صنف کرده است. زیرا طلا از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از دارایی های ارزشمند می باشد که با توجه به اهمیت بالای آن، نقش تعیین کننده ای در شرایط اقتصادی دارد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات بر عایدی سرمایه را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *