مقالات مالیاتی

سامانه فروشگاهی پزشکان

سامانه فروشگاهی پزشکان

مالیات یکی از اقسام درآمدی برای دولت محسوب می گردد که مالیات بر درآمد پزشکان یکی از موارد مهم در این زمینه می باشد که قابل چشم پوشی نیست. پس از الزامی شدن استفاده از کارت خوان در مطب پزشکان، سامانه ای به اسم سامانه فروشگاهی پزشکان که به گونه ای پایانه فروشگاهی است، ابداع شده و پزشکان ملزم شدند در مطب خویش این سامانه را راه اندازی کنند.

بر اساس بند “ی” در تبصره 6 مقررات بودجه 1398 و تبصره 2 از ماده 169 ق.م.م، تمامی مالکان مشاغل پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دامپزشکی که دارای مجوز از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، اداره نظام پزشکی کشور و یا اداره نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور هستند، موظف اند بر اساس آیین نامه مربوط به تبصره 2 از ماده 169 مقررات مالیات، این سامانه های فروشگاهی را راه اندازی و از آن استفاده نمایند.

تمامی مالکان مشاغل پزشکی ذکر شده وظیفه داشتند تا مرداد ماه سال 1398 جهت ثبت مطالبه تخصیص شماره شناسه کارت خوان یا همان پایانه فروشگاهی خود به نشانی الکترونیکی سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند و مشخصات کارت خوان خود را ثبت نمایند.

چگونگی ثبت نام در سامانه:

نخست مودی می بایست پروسه ثبت نام کد مالی خویش را کامل کند و در وضعیت 45 قرار بگیرد.

آن دسته از مودیانی که تمام اطلاعات شان از جهت سازمان تایید شده است قادراند از منوی “دیگر خدمات در ثبت نام کد مالی” گزینه “ثبت مشخصات صندوق فروش” را برگزینند و پروسه ثبت مشخصات صندوق فروش را به انجام برسانند.

گفته شده تاریخ مشمولیت افرادی که شامل خدمات درمانی هستند 98/1/1 بوده است.

توضیحی بر نوع مشمولیت:

در این فرم مودی باید نوع مشمولیت خود را بر اساس فراخوان های مرتبط به صندوق فروش مشخص کند.

نکته: کسانی که مشمول خدمات درمانی اند، مشمول بند “ی” از تبصره 6 مقررات بودجه 1398 هستند.

منظور از تاریخ مشمولیت:

تاریخ مشمولیت کسانی که در حال فعالیت هستند از زمان فراخوان و برای کسانی که پس از فراخوان فعالیت خود را آغاز کرده اند، از زمان شروع فعالیت شان است و مودی می بایست تاریخ را در فیلد مخصوص آن مشخص کند.

شماره سریال صندوق:

شماره سریال صندوق یا همان شماره سریال کارت خوان به واسطه ی شرکت های تامین کننده که اجازه نامه کارت خوان را از اداره امور مالیاتی اخذ کرده اند برای هر کارت خوان به شیوه ی منحصربه فرد اختصاص داده شده و زمان دریافت کارت خوان به مودی ارائه می شود.

مدل دستگاه:

مدل دستگاه (کارت خوان) به واسطه ی شرکت های ارائه کننده (شرکت هایی که خدمات پرداخت ارائه می کنند) اعلام می گردد.

سریال مربوط به حافظه مالیاتی:

این سریال هم مانند سریال صندوق به واسطه ی شرکت های تامین کننده که اجاره نامه را از اداره امور مالیاتی اخذ کرده اند برای هر کارت خوان به شیوه ی منحصربه فرد اختصاص داده شده و زمان ارائه آن به مودی تحویل داده می شود.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات معافیتهای مالیاتی می باشد.

چگونگی ثبت نام در سامانه

چگونگی ثبت نام در سامانه

زمان بهره برداری:

اخذ شناسه حافظه مالیاتی از راه پیامک اداره مالیاتی و استفاده از کارت خوان است. این قبیل اطلاعات بعد از نصب و استفاده از کارت خوان در سامانه ذخیره می شود.

نکته: یک حافظه را نمی توان برای چند محل فعالیت مورد استفاده قرار داد.

منظور از شرایط سامانه و تاریخ آن:

بنگاه اقتصادی مودی، زمانی که به صورت دائمی یا موقتی تعطیل شود این قابلیت وجود دارد که کارت خوان یا حافظه مالیاتی خود را به صورت موقتی یا دائمی در سامانه غیر فعال کنند.

چگونگی اخذ شناسه حافظه توسط مودی:

بعد از کامل کردن ثبت نام و تایید شدن مشخصات به ثبت رسیده به واسطه ی مودی، این شناسه به واسطه ی اداره امور مالیاتی برای مودی پیامک می شود.

مودی بدون اخذ شناسه حافظه از اداره مالیاتی قادر نخواهد بود صورت حساب صادر کند.

استفاده از چند کارت خوان (از شرکت های متفاوتی که خدمات پرداخت ارائه می کنند) در یک مکان اشکالی ندارد و امکان پذیر است اما از یک کارت خوان نمی شود در چند محل استفاده کرد و تنها استفاده برای یک مکان مجاز است.

انتقال کارت خوان (پایانه فروشگاهی) از یک محل به محلی دیگر:

نخست می بایست در سامانه کارت خوان پیشین را غیر فعال کنید و پس از تایید و غیرفعال شدن به واسطه اداره امور مالیاتی، مودی قادر است اطلاعات کارت خوان جدید را ثبت و پروسه ثبت نام برای پایانه فروشگاهی را آغاز کند.

فقط کارت خوان هایی که دارای استاندارد پایانه فروشگاهی باشند می توانند ثبت نام را به انجام برسانند. استانداردها به شیوه سیستمی مورد کنترل قرار می گیرند.

اگر زمانی نتوانستید یک کارت خوان را ثبت نام نماید به این معنا است که دستگاه مدنظر استانداردهای سامانه صندوق فروش را رعایت نکرده و مورد تایید اداره امور مالیاتی نیست.

در این صورت پزشکان باید در زودترین فرصت جهت حل مشکل به بانک مربوطه یا شرکتی که کارت خوان را ارائه کرده است مراجعه کنند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله ثبت اولیه کد اقتصادی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انواع مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *