مقالات ثبت شرکتها

مالیات نقل و انتقال سهام

مالیات نقل و انتقال سهام

مالیات نقل و انتقال سهام جزء مالیات های تکلیفی و مقطوع می باشد و در کارگزاری ها پرداخت می شود، ولی در مناطق آزاد، امتیازات ویژه ای برای شرکت های ثبت شده وجود دارد. مالیات نقل و انتقال سهام به دلیل اینکه در این واگذاری کسب درآمد می شود، بر عهده واگذار کننده می باشد و این مالیات به عنوان پیش پرداخت مالیات برای واگذار کننده می باشد.

ثبت تغییرات شرکت

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های بورسی:

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، در هر نقل و انتقال سهام شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار و دیگر اوراق بهاداری که در بورس مورد معامله قرار می گیرد، به میزان نیم درصد ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام، مالیات مقطوعی وصول می شود و مبلغ دیگری نیز به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام گرفته نمی شود.

برای انجام این کار، کارگزار بورس موظف می باشد که مالیات نقل و انتقال سهام را در زمان انتقال، از انتقال دهنده وصول و به حساب مشخص شده سازمان امور مالیاتی واریز نماید و درمدت زمان 10 روز از تاریخ انتقال سهام، رسید آن را همراه با تعداد و مبلغ فروش سهام مورد انتقال را به اداره امور مالیاتی محل ارائه دهد.

نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهام

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های غیر بورسی:

بر اساس تبصره 2 ماده 143 قانون مالیات های مستقیم، برای هر نقل و انتقال سهام، سهم الشرکه، حق تقدم سهام و سهم الشرکه در دیگر شرکت ها به میزان 4% ارزش اسمی آن ها مالیات دریافت می شود. مبلغ دیگری هم به عنوان مالیات بر نقل و انتقال مربوطه دریافت نمی شود. انتقال دهندگان سهام، سهم الشرکه و حق تقدم سهام قبل از انتقال موظف می باشند که مالیات مربوطه را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمایند. بنابراین اداره ثبت و یا اسناد رسمی موظف می باشد که در زمان ثبت تغییرات و یا تنظیم سند انتقال، گواهی مورد نظر را ضمیمه پرونده مربوط به ثبت و یا انتقال کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، شرکت های سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی و بیشتر شرکت های فعال کشور که در بورس حضور ندارند، میزان مالیت مقطوع نقل و انتقال و یا سهم الشرکه، 4% می باشد و برای ارزش اسمی هر میزان سهام و یا سهام الشرکه مورد نقل و انتقال می باشد.

خدمات مالیاتی

تفاوت بین میزان مالیات نقل و انتقال سهام با نام و سهام بی نام:

بر اساس مائده 143 قانون مالیات های مستقیم در زمان نقل و انتقال هر نوع سهمی اعم از بی نام و با نام، انتقال دهنده می بایست که مالیات نقل و انتقال سهام را پرداخت نماید. توجه داشته باشید که اگر چنانچه، گواهی ماده 143 را در زمان نقل و انتقال سهام دریافت نکنید و آن را موقع ثبت تغییرات شرکت، همراه دیگر مدارک به اداره ثبت شرکت ها ارسال نکنید، مرجع ثبت از صورت جلسه تغییرات شرکت را انجام نمی دهد و مدارک را عودت می دهد.

نقل و انتقال سهام با نام و سهام بی نام

نقل و انتقال سهام با نام و سهام بی نام

مالیات نقل و انتقال شرکت های سهامی خاص:

شرکت های سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی و در واقع یعنی اکثر شرکت های فعال کشور که حضور در بورس ندارند، میزان مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام و یا سهم الشرکه آن ها 4% ارزش اسمی هر میزان سهم و یا سهم الشرکه مورد نقل انتقال می باشد.

شرکت خدمات حسابداری

مالیات نقل و انتقال سهام در مناطق آزاد چگونه است:

با توجه به ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی، هر نوع فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد به مدت 15 سال معاف از مالیات می باشد، در واقع دارایی های مربوط به آن فعالیت هم مشمول مالیات نمی شود.

مالیات بر ارزش افزوده انتقال سهام:

بر اساس ماده 134، از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم شرکت ها در بورس به میزان نیم درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود. کارگزاران بورس ها و بازارهای خارج از بورس موظف می باشند که مالیات ذکر شده را در زمان هر نقل و انتقال از انتقال دهنده دریافت کنند و به حساب مشخص شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند و ظرف ده روز از تاریخ انتقال، رسید آن را به همراه فهرستی که شامل تعداد و مبلغ فروش سهام و حق تقدم مورد انتقال به اداره امور مالیاتی محل ارائه دهند.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله قانون نحوه ثبت برند مواد غذایی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.1 / 5. تعداد آرا: 7

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *