مقالات مالیاتی

نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات

نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات

در کشور ما به ارزهایی، ارز صادراتی می گویند که از صادرات کالا های غیر نفتی به دست بیایند. در رابطه با نرخ این ارزها گفته شده است که نرخ آن ها از ارز دولتی بیشتر و از ارز بازار آزاد کمتر است. صاحبان این ارزها می توانند آن ها را به روش هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت به چرخه پولی کشور برگردانند.

نحوه بازگشت ارز صادراتی:

با توجه به بند ۱ و ۲ مصوبه شورای عالی به شماره ۹۷۴۰۵ نحوه برگشت ارزهای بدست آمده از صادرات به چرخه های پولی و اقتصادی به صورت زیر است:

  • همه کسانی که صادر کننده کالا و خدمات هستند، موظف اند برای بازگشت ارز به دست آمده از صادرات، به چرخه اقتصاد تعهد نامه ارائه دهند.
  • وظیفه بانک مرکزی این است که فقط برای وارد کردن کالاها و خدماتی ارز اختصاص دهد که طبق ساختارهای مشخص شده از سوی این بانک، شیوه بازگرداندن این ارزها به چرخه ی پولی و اقتصادی نیز مشخص شده باشد.

تقسیم بندی مجموع صادرات:

مجموع صادراتی که صادرکنندگان در یک سال انجام می‌ دهند به گروه های مختلفی دسته بندی می شود:

  • تا مبلغ 1 میلیون یورو
  • بیشتر از 1 میلیون تا 3 میلیون یورو
  • بیشتر از3 میلیون تا10 میلیون یورو
  • بیشتر از 10میلیون یورو
  • لازم است بدانید که که سقف معافیت فروش ارزهای به دست آمده از صادرات در سیستم نیما 1 میلیون یورو است و برای همه ی گروه های فوق صدق می ­کند.

شیوه برگشت ارزهای به دست آمده تا یک میلیون یورو:

  • همان طور که صادرات انجام می دهند می توانند از آن ها با ثبت سفارش جهت تأمین خدمات و کالا های مورد نیاز چرخه تجارت و تولید خود استفاده کنند.
  • می‌ توانند در صورت تشخیص وزارت صنعت و تجارت پس از ثبت کردن سفارش های خود، واردات خدمات را در برابر صادراتی که انجام داده اند، به اشخاص دیگری، واگذار کند.
  • ارز های به دست آمده را در بانک ها و صرافی هایی که مجاز هستند به صورت حواله و اسکناس عرضه کنند و آن را در سیستم نظارتی ارز سنا ثبت کنند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع پیگیری اظهار نامه اشخاص حقیقی می باشد.

بازگشت ارز به دست آمده از پتروشیمی‌ها

بازگشت ارز به دست آمده از پتروشیمی‌ها

شیوه برگشت ارزهای به دست آمده، بیشتر از ۱ میلیون تا ۳ میلیون یورو:

باید ۵۰ درصد از ارزهایی را که از صادرات خود به دست آوردند در سیستم نیما عرضه کنند.

آن چه باقی می‌ ماند نیز به روش هایی که در گروه قبلی گفته شد یعنی تبدیل به حواله و اسکناس تحت نظارت سیستم ‌سنا یا واردات در برابر صادرات یا واردات در برابر صادرات دیگران (توضیح هر کدام از این موارد در مورد فوق گفته شده است) باید به چرخه پولی و اقتصادی کشور وارد شود.

شیوه برگشت ارزهای به دست آمده که مقدار آن بیشتر از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون است:

باید ۷۰ درصد از ارز های خود را در سیستم نیما عرضه کنند.

آن چه را که باقی می ماند می توانند در ازای واردات خدمات اولیه برای تولید یا مخارج بازاریابی بعد از ثبت سفارش خود استفاده کنند.

شیوه برگشت ارزهای به دست آمده، بیشتر از ۱۰ میلیون یورو:

باید ۹۰ درصد از ارزهای به دست آمده از صادرات را در سیستم نیما عرضه کنند. باقی مانده را می‌ توانند در ازای خدمات و کالاهایی که مورد نیاز آن‌هاست وارد کنند یا برای مخارج بازاریابی بعد از ثبت کردن سفارش خود استفاده کنند.

شیوه بازگشت ارز به دست آمده از پتروشیمی‌ها به چرخه پول و اقتصاد:

روش باز گشت این ارز ها در سال ۹۸ به این گونه است که حداقل ۶۰ درصد را در سیستم نیما عرضه می‌ کنند. حداکثر ۱۰ درصد آن را تبدیل به اسکناس و آن چه که باقی می‌ماند را برای واردات در برابر صادرات استفاده کنند.

بقیه کسانی که در کار صادرات هستند، باید حداقل ۵۰ درصد از ارزهای به دست آمده را در سیستم نیما عرضه کنند و حداکثر ۲۰ درصد آن ها را تبدیل به اسکناس و آن چه را که باقی مانده را از روش واردات در برابر صادرات و واردات در برابر صادرات دیگران به چرخه پول و اقتصاد برگردانند.

باید تمام صادر کنندگان توجه داشته باشند که مقدار ارزها و روشی که آن ها را به چرخه پول و اقتصاد برمی گردانند در سیستم های مربوطه ثبت کنند تا تعهدی که در ابتدا داده اند رفع شود و این کار باید مطابق ضوابط بانک مرکزی باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات صادرات و واردات را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای دریافت انواع مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2.5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه در مورد “نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات

  1. ظاهر گفت:

    سلام. من در سال ۹۷ صادراتی داشتم به ارزش ۷۰۰۰۰۰ هزار دلار که امسال در فصل پاییز. برای واردات شرکت خودم این کوتاژ ها صادراتی رو استفاده کردم. ایا شرکت ما از پرداخت جریمه یا دارای معاف می‌باشد. یا اگه نیست چه جوری محاسبه می‌شود وقتی فاکتور رسمی برای صادرات کالا در دست نباشه. و صادرات شامل چند قلم کالا باشد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *