مقالات مالیاتی

بررسی هزینه های مالیاتی حق الضرب

بررسی هزینه های مالیاتی حق الضرب

مالیات حق الضرب در چهارچوب انتشار اسکناس بیشتر و واگذاری توان خرید از مردم به دولت تعریف شده است و مالیات بر مصرف در شکل بالا بردن میزان هزینه‌ ها تعریف می‌شود. حق الضرب سطح تفاوت بهای اسمی پول و مخارج پایانی تولید آن است.

مبحث مالیات حق الضرب بیشتر برگرفته از توانایی دولت در قالب چاپ پول پرقدرت است. در صورت بالا بردن دیگر منابع درآمدی دولت به‌ جای استفاده از مالیات حق الضرب، دولت‌ ها با موانع و سختی‌های فراوانی روبرو می‌ شوند بنابراین دولت‌ ها جهت تأمین مالی کمی بودجه خود به چاپ اسکناس بیشتر روی می‌آورند، چاپ اسکناس بیشتر باعث حجم زیادی از نقدینگی می‌شود و ورود این پول‌ ها به روند هزینه‌های دولت باعث بالا رفتن سطح کلی قیمت‌ها و عاقبت باعث ایجاد تورم و هزینه‌ های رفاهی شده و افزایش هزینه‌ های رفاهی سبب به مخاطره افتادن امنیت و آرامش جامعه می‌شود.

اگرچه انتشار پول یک گزینه مناسب برای جبران کسری بودجه دولت در نظر گرفته می‌شود و به‌ صورت دیگر مالیات‌ ها عمل می‌کند، با این‌ حال بسیار مورد انتقاد واقع می‌شود زیرا در این مورد دولت از بی‌اطلاعی ناظران اقتصادی و مردم سو استفاده کرده و مالیاتی را که مورد قبول نهادهای قانون‌گذار و نظارتی نبوده را طلب کرده است.

تعریف مالیات حق الضرب:

مالیات حق الضرب مالیاتی است که افراد جامعه نمی‌توانند در پرداخت آن تأخیر کنند و در بحرانی ‌ترین شرایط دولت‌ها توان دریافت آن را دارند. نتایج به‌ دست‌ آمده تجربی نشان می‌دهد در وضعیت یکنواخت، یعنی زمانی که مصرف و سرمایه با استفاده از میزان واقعی پول محدود شوند اجرایی کردن طرح تأمین مالی مخارج دولت از راه مالیات حق الضرب و بالا بردن نرخ مالیات حق الضرب از صفر به ۵ درصد سبب کاهش توازن واقعی پول می‌شود. از همین رو درمی‌ یابیم که اندازه مصرف و سرمایه‌گذاری با استفاده از توازن واقعی پول محدود می‌شوند، همچنین کاهش توازن واقعی پول سبب پایین آمدن میزان مصرف و سرمایه‌گذاری می‌شود درنتیجه با پایین آمدن میزان مصرف و سرمایه‌گذاری، تولید و رفاه نیز پایین می‌آید.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع مشاوره مالیات می باشد.

چاپ اسکناس

چاپ اسکناس

تجربه‌ های بزرگ اقتصادی نشان داده، بالا بردن نرخ مالیات حق الضرب از ۵ درصد به ۳۵ درصد سبب کاهش میزان واقعی پول می‌شود و در این حالت مصرف، سرمایه، تولید و رفاه به یک اندازه پایین می‌آیند. در نتیجه با اجرایی کردن تأمین مالی هزینه‌های دولت از راه مالیات بر مصرف در حالت یکنواخت، یعنی در حالتی که مصرف و سرمایه با استفاده از اندازه واقعی پول محدود شوند، اجرائی کردن تأمین مالی هزینه‌ های دولت از راه مالیات بر مصرف و بالا بردن نرخ مالیات بر مصرف از صفر به ۵ درصد سبب پایین آمدن توازن واقعی پول می‌شود.

در صورت اجرایی کردن طرح جایگزینی مالیات حق الضرب به‌ جای مالیات بر مصرف و با پایین آمدن نرخ مالیات بر مصرف از ۵ درصد به صفر و بالا بردن نرخ مالیات حق الضرب از صفر به ۵ درصد سبب پایین آمدن توازن واقعی پول می‌شود. با در نظر گرفتن مدل خرید نقدی، مصرف و سرمایه به دلیل اندازه واقعی پول محدود می‌شوند، با پایین آمدن میزان واقعی پول، میزان مصرف، سرمایه، تولید و رفاه نیز پایین می‌آیند. با پایین آمدن توازن واقعی پول سطح مصرف، سرمایه، تولید و رفاه نیز پایین می‌آیند.

نتیجه‌ گیری کلی این مقاله را می‌توان بر دو فاصله زمانی مختلف تقسیم کرد:

  1. زمانی که سرمایه‌ گذاری وابسته به پول نقد باشد و دولت بخواهد کسری بودجه خود را از راه مالیات حق الضرب تأمین مالی کند و این مالیات را به اجرا درآورد، در این صورت مخارج رفاهی آن‌ یک دوره، پس از اجرایی کردن مالیات، هزینه نهایی آن بر دوش مردم گذاشته می‌شود.
  2. زمانی که سرمایه‌ گذاری وابسته به پول نقد باشد‌ و دولت بخواهد کسری بودجه خود را از راه مالیات بر مصرف تأمین کند و این مالیات را به اجرا در آورد، در این صورت مخارج رفاهی آن‌ یک دوره، پیش از اجرایی کردن مالیات، هزینه نهایی آن بر دوش مردم گذاشته می‌شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای دریافت خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *