مقالات مالیاتی

تفاوت بین برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات بر درآمد

تفاوت برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات

یکی از برگه های رسمی که صدور آن توسط اداره امور مالیاتی صورت می گیرد و نمایانگر نوع و میزان مالیاتی است که به عهده مودی گذاشته می شود و باید پرداخت کند، برگ تشخیص مالیات می باشد. که این اداره با استفاده از برگ تشخیص مالیات ارزیابی های صورت گرفته خود را، در مورد اظهارنامه ای که مودیان تنظیم و ارائه کرده اند و ماموران مالیات نسبت به اظهارنامه ارائه شده و عملکرد واقعی آنها، میزان مالیات را برآورد می کنند و به اطلاع مودی می رساند.

در واقع اسنادی که به وسیله سازمان امور مالیاتی برای تعیین میزان و نوع مالیات در اختیار مودیان قرار می دهند، برگ تشخیص مالیات گفته می شود. البته به این برگ، برگ ارزیابی مالیات بر درآمد یا برگ ارزیابی عمومی نیز گفته می شود.

خدمات حسابداری

طبق رسیدگی هایی که اداره مالیات به عمل آورده و بر طبق اظهارنامه هایی که مودی ارائه کرده است، میزان مالیات و نوع آن مانند مالیات عملکرد یا مالیات حقوق و … مشخص می شود و برای هرکدام به صورت جداگانه برگ تشخیص مالیات صادر می شود.

در ضمن اگر سازمان امور مالیاتی تا تاریخ ذکر شده در اسناد و مدارک مودی را مورد ارزیابی قرار ندهد یا برگ تشخیص را به مودی ارائه ندهد، آن اظهارنامه ای که از طرف مودی ارائه شده را به صورت قطعی تلقی می کنند و بر اساس آن مالیات را تعیین می کنند.

برای مطالعه مقاله تنزیل چک و سفته می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ابلاغ برگ تشخیص مالیات

ابلاغ برگ تشخیص مالیات

ابلاغ برگ تشخیص مالیات:

بعد از صادر کردن برگ تشخیص مالیات و ارسال آن برای مودی توسط اداره مالیات، به این صورت شخص مالیات دهنده را از میزان مالیات مطلع می سازند و به او این فرصت را می دهند که برگ تشخیص مالیات خود را ببینند و پس از ارزیابی آن اگر به میزان و نوع مالیات ارائه شده اعتراضی دارند، به هیات حل اختلاف مالیاتی مراجعه کند و اعتراض خود را ثبت کنند. تا این سازمان به اعتراض و شکایت آن ها رسیدگی کند.

مشاور مالیات

مهلت ابلاغ برگ تشخیص مالیات:

بعد از آنکه برگ تشخیص مالیات برای مودی ابلاغ شد و اگر مودی از تشخیص میزان مالیات و نوع آن ناراضی بود، باید تا 30 روز مهلت دارد که با مراجعه به اداره امور مالیاتی محل خود مراجعه کند و اعتراض خود را بصورت کتبی اعلام کند.

پس از ثبت اعتراض مودی با اداره امور مالیات وارد مذاکره می شود و میزان مالیات نهایی تعیین و برگ قطعی مالیات صادر می شود که این برگ بر اساس رسیدگی و ارزیابی صورت گرفته و مذاکرات انجام شده، توسط هیات حل اختلافات مالیاتی میزان قطعی مالیات را مشخص می کند که قطعی و لازم الاجراست و مودی موظف است تا حداکثر 10 روز بعد از تاریخ ابلاغ، نسبت به پرداخت آن اقدام و آن را تسویه کند.

و اگر مودی نسبت به برگ تشخیص مالیات اعتراضی داشت ولی در تاریخ مشخص شده آن را بصورت کتبی اعلام نکرد، آن برگ تشخیص به عنوان برگ قطعی در نظر گرفته خواهد شد. نکته ای که اینجا حائز اهمیت است که گفته شود این است که تا 5 سال بعد از تاریخ صدور برگ قطعی مالیات، اگر اداره مالیات متوجه درآمدها یا فعالیت های پنهان شده ای از جانب مودی شود، می تواند برای این مبالغ نیز مالیات در نظر بگیرد و مودی وظیفه پرداخت آنها را دارد.

برای مطالعه مقاله مالیات بر عایدی سرمایه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برگ قطعی مالیات

برگ قطعی مالیات

تفاوت برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات:

برگ تشخیص مالیات:

انواع برگ تشخیص شامل: برگ تشخیص مالیات عملکرد، برگ تشخیص مالیات حقوق، برگ تشخیص (مطالبه) مالیات تکلیفی.

نکاتی که در مورد برگ تشخیص باید گفته شوند شامل:

  1. چنانچه مودی توانایی پرداخت مالیات را داشته باشد، برگ تشخیص مالیات برای او صادر می شود.
  2. چنانچه مودی به برگ تشخیص مالیات تکلیفی و حقوق آن تا قبل از 30 روز تمکین کند، 80% بخشودگی جرائم شامل حال او می شود.
  3. چنانچه مودی به برگ تشخیص اعتراضی داشت باید تا قبل از 30 روز اعتراض خود را ثبت کرده باشد.

مشاوره مالیات

برگ قطعی مالیات:

چنانچه بعد از صادر شدن برگ تشخیص توسط اداره مالیات، مودی نسبت به میزان و نوع مالیات در تاریخ معین شده اعتراضی نداشت، واحد خدمات مالیاتی برگ قطعی مالیات را صادر می کنند که ممکن است این برگ دارای مانده بدهی یا بدون بدهی از قبل باشد.

و اگر مودی این مبلغ را پرداخت نکند، دایره وصول اجرا با استفاده از ابزارهای قانونی، اقدام به وصول آن می کنند. ولی اگر مودی در زمان مشخص شده مالیات خود را پرداخت کند شامل 40% تخفیف بخشودگی جرائم می شود.

سخن پایانی:

در پایان باید اشاره شود که چنانچه برگ تشخیص صادر شد، بهتر است که برای اعتراض به آن با مراجعه به سازمان امور مالیاتی اطلاعات بیشتری کسب کنید که بهترین راه را برای ثبت اعتراض انجام دهید و همچنین در زمان هایی که مشخص شده اعتراض را ثبت کرده و وقت خود را هدر ندهید و مدارک خود را ارسال کنید تا متحمل هزینه و جریمه های بیشتر نشوید.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله قانون های مهم مالیاتی برای حسابداران را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *