مقالات حسابداری و حسابرسی

خدمات حسابداری مجمتع مسکونی

حسابداری مجمتع مسکونی

افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی در آپارتمان نشینی نیازمند رعایت فرهنگ، آداب و رسوم خاصی است. گذشته از آن پیچیدگی‌های زندگی در مجتمع‌های مسکونی، مدیران را متعهد به استفاده از خدمات حسابداری در مجمتع مسکونی کرده است.

مدیران ساختمان به کمک حسابداران می‌توانند از پس محاسبه دقیق هزینه‌های مربوط به ساختمان مانند گزارش گیری سالانه، میزان گردش صندوق و غیره برآیند. استفاده از خدمات حسابداری در مجمتع های مسکونی راهکاری برای مدیریت بهتر است. اگر می‌خواهید نام شما هم در لیست مدیران موفق مجتمع مسکونی‌تان ثبت شود، این نوشتار برای شما است.

چرا خدمات حسابداری مجمتع مسکونی:

شاید در نگاه اول به نظرتان برسد که در یک مجمتع مسکونی چه نیازی به حسابدار است؟ بهتر است بدانید در مجمتع های بزرگ ساختمانی مسکونی تجاری و اداری که درآمدها و هزینه‌ها زیاد است باید آنها را طوری مدیریت کرد که هیچ حقی ضایع نشود و قوانین نیز به خوبی رعایت شود. برای همین است که وجود یک متخصص حسابداری و حسابرسی در مجمتع های بزرگ لازم و ضروری است.

حسابدار مجمتع مسکونی کسی که هزینه‌های صرف شده را در دفاتر ثبت کرده و به اطلاع ساکنین برساند و درآمدها را به طور شفاف و واضح محاسبه کرده و ثبت و ضبط نماید.

خدمات مالیاتی و حسابداری

با وظایف حسابدار مجمتع مسکونی آشنا شوید:

حسابدار مجمتع مسکونی شخصی است که کارهای زیر را با دقت و ظرافت انجام داده و گزارش‌های لازم را به اطلاع مدیر ساختمان و ساکنین برساند.

  • محاسبه نگهداری و ثبت کلیه اطلاعات مالی ساختمان
  • تعیین حق شارژ برای هر یک از ساکنین به تفکیک نوع مالکیت، سکونت، و غیره
  • تهیه گزارشات هزینه و درآمدهای کسب شده جهت اطلاع به مدیر ساختمان
  • جمع آوری و ثبت اطلاعات مربوط به درآمدهای کسب شده ناشی از امکانات وجود در ساختمان
  • ثبت و نگهداری اطلاعات مربوط به پرداخت حقوق کارکنان ساختمان مانند سرایدار، نگهبان، و غیره
  • وصول چک‌های دریافتی از بانک
  • صدور چک و سایر اسناد مالی مجمتع مسکونی
  • ایجاد حساب تنخواه و بررسی و ارزیابی این حساب با توجه به اسناد موجود
  • صادر کردن کلیه اسناد مربوط به دریافتی و پرداختی‌های مجتمع
  • نگهداری و ثبت اسناد و حساب‌های بانکی مربوط به مجمتع مسکونی
وظایف حسابدار مجمتع مسکونی

وظایف حسابدار مجمتع مسکونی

مزایای استفاده از خدمات حسابداری مجمتع مسکونی:

کشمکش بر سر محاسبات شارژ و هزینه‌های مجتمع‌های مسکونی یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از مدیران و ساکنین ساختمان‌ها و مجمتع های مسکونی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در ساختمان‌هایی که همه کارها را بر عهده مدیر است، با مشکلات زیادی روبرو هستند. از آنجا که مدیر ساختمان فرصت و تخصص کافی برای انجام محاسبات مالی را ندارد، سپردن محاسبات و تهیه گزارشات حسابداری مالی به حسابداران صرفه جویی در وقت و هزینه‌های مدیران است. سایر مزایای حسابدار مجتمع مسکونی را با هم بخوانیم:

  • حسابدار با تنظیم فرم تسویه در پایان سال و یا با عقد قرارداد با هر مدیر یا هیئت‌مدیره، بایگانی کاملی از مدارک و حساب‌های ساختمان داشته که در طول سالیان دراز قابل استفاده است.
  • وجود حسابدار در مجتمع مسکونی باعث حفظ اطلاعات حسابداری شده و حتی در صورت تغییر مدیران، اطلاعات حسابداری مجمتع مسکونی تغییر نکرده و بدون مشکل به مدیر بعدی منتقل می‌شود.
  • شفاف نبودن وضعیت هزینه‌ها برای ساکنین یکی از معضلاتی است که با وجود حسابدار در مجمتع مسکونی قابل رفع است. ساکنین با دید لیست کامل جزیئات هزینه‌های صرف شده برای بخش‌های مختلف، متوجه می‌شوند مبالغ دریافتی دقیقاً صرف چه چیزی شده است.
  • نشان دادن گزارشات هزینه و درآمدهای مجمتع مسکونی ساکنین را از روند پرداخت هزینه‌ها توسط سایر ساکنین مطمئن می‌کند، طوری که ساکنین مجمتع های مسکونی با دیدن دفاتر حسابداری و ریز دقیق دریافت‌ها و پرداخت‌ها متقاعد می‌شوند که همه شارژ را پرداخته‌اند و بدون هیچ مقاومتی مبالغ شارژ را پرداخت می‌کنند.
  • با وجود حسابدار می‌توان هزینه‌ها را مدیریت کرد و پرداختی‌های مختلف را برای اموری نظیر حقوق پرسنل، هزینه تعمیر و نگهداری تأسیسات و غیره را تخصیص داد.
  • با تغییر مدیر ساختمان و یا هیئت‌مدیره حساب‌ها از کنترل خارج شده و قابل انتقال به فرد بعدی نیست. اما با وجود حسابداری که تمام رویدادهای مالی را ثبت کرده روند انتقال حساب‌ها به راحتی صورت گرفته و همه کارها به طور شفاف قابل انتقال است.
  • مشخص کردن هزینه‌های مختلف و بدهکار و بستانکار کردن حساب‌ها محاسبه سود و زیان، اختصاص هزینه تنخواه، استهلاک و غیره کاری است که تنها در حوزه تخصصی حسابداران مجمتع مسکونی است.
  • شفاف بودن حساب‌ها و انجام کارها توسط حسابداران در سال‌های بعد هم شفافیت داشته و در صورت شکایت ساکنین مبنی بر عدم پرداخت شارژ یا عدم دریافت حقوق، حسابدار مجتمع مسکونی می‌توانند مدراک قابل قبولی ارائه دهند.
  • محاسبه و تخمین افزایش قیمت‌ها در سال‌های بعد و ایجاد حساب ذخیره هزینه‌های عمرانی وظیفه دیگر حسابداران است

خدمات مالیاتی

مدیریت درآمدهای مجمتع مسکونی:

شاید برایتان این سؤال باشد که مگر مجتمع مسکونی درآمدی دارند که نیاز به استفاده از خدمات حسابداری مجتمع مسکونی باشد؟ باید بدانید درآمد مجتمع مسکونی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • درآمد حاصل از اجاره اماکن تجاری مجتمع
  • درآمد حاصل از موقعیت و ظرفیت مجتمع مسکونی
  • دریافت شارژ از ساکنین

چگونگی دریافت شارژ از ساکنین ساختمان:

قانون پرداخت شارژ از سال 1343 در قانون تملک آپارتمان‌ها به تصویب رسید. گفتنی است دریافت هزینه شارژ ساختمان توسط مدیر انجام شده و به صندوق مجمتع مسکونی واریز می‌شود. مسئولیت کنترل و ثبت درآمدهای مجتمع مسکونی نیز به عهده حسابدار است. دریافت شارژ در ساختمان‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. دوره پرداخت شارژ در ساختمان‌های مختلف به این شرح است:

  • برخی ساختمان‌ها پرداخت شارژ به صورت ماهانه است.
  • برخی ساختمان‌ها پرداخت شارژ به صورت سه ماهه است.
  • پرداخت شارژ برخی ساختمان‌ها به صورت سالانه است.
تعیین حق شارژ در مجتمع مسکونی

تعیین حق شارژ در مجتمع مسکونی

چگونگی تعیین حق شارژ در مجتمع مسکونی:

یکی از مهم‌ترین وظایف حسابداران ساختمان، تعیین حق شارژ است. مطابق قانون تملک آپارتمان‌ها و مجمتع های مسکونی، حسابدار باید حق شارژ را محاسبه کرده و به ساکنین ابلاغ کند.

مطابق قوانین و مقررات تملک آپارتمان در زمان عقد قرارداد میان موجر و مستأجر تأمین هزینه‌های شارژ ساختمان مبنی بر توافقات صورت گرفته انجام می‌شود.

با قوانین دریافت شارژ ساکنین مجمتع مسکونی آشنا شوید:

مطابق قوانین تملیک آپارتمان‌ها و مجمتع های مسکونی روند دریافت شارژ آنها به این صورت خواهد بود:

  • آپارتمان‌ها و واحدهای مسکونی خالی، معاف از پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان هستند ولی موظف به پرداخت شارژ واحد خود هستند.
  • با توجه به نظر هیئت‌مدیره در صورت افزایش تعداد ساکنین از طریق ازدواج یا تولد و غیره میزان شارژ نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • در مورد واحدهایی که در دست مستأجر است پرداخت شارژ وظیفه آن‌ها است.
  • شارژهای دریافتی از ساکنین مجمتع مسکونی باید به صندوق مجمتع واریز شود.

مشاور مالیات

چگونگی محاسبه شارژ واحدهای مجمتع مسکونی:

حسابداران مجمتع مسکونی برای محاسبه شارژ از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  1. پرداخت شارژ با توجه به تعداد نفرات، واحدهایی که تعداد نفرات بیشتری دارند باید هزینه بیشتری بپردازند.
  2. محاسبه شارژ بر اساس متراژ واحدها، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مجمتع مسکونی بر اساس متراژ یکسان مبلغ یکسانی خواهد بود.
  3. پرداخت شارژ به صورت واحدی، این شیوه رد مجمتع هایی که واحدهای یکسانی دارند و آب و برق و گاز مستقل دارند کاربرد بیشتری دارد، در این شیوه برای تمامی واحدها مبلغ ثابتی در نظر گرفته شده برای تمامی واحدهای مسکونی مبلغ شارژ ثابتی خواهد بود.
  4. پرداخت شارژ به صورت نفری و متراژ واحد در این شیوه محاسبه شارژ واحدهای مجمتع مسکونی بر اساس تعداد نفرات بوده و بر اساس متراژ هر واحد مسکونی است. این روش بیشتر در مجمتع های مسکونی که واحدهایی با متراژ مختلف کاربرد دارد. این روش در مجمتع های مسکونی که دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی مرکزی هستند و سیستم آب مشترک دارند روش مساعد و خوبی است.
  5. پرداخت شارژ به صورت واحدی و متراژ، این روش بر اساس شارژ ثابت هر واحد مسکونی و متراژ آن‌ها انجام می‌شود. این روش برای مجمتع مسکونی با واحدهایی که متراژ متفاوت دارند و دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند مناسب است.
  6. پرداخت شارژ براساس هزینه‌های ثابت، در این شیوه محاسبه شارژ ساختمان بر اساس هزینه‌هایی است که ثبت شده است. شارژ میان واحدها تقسیم شده و درمورد آب به صورت نفری محاسبه شده و برای گاز به صورت متراژی و برای محاسبه هزینه برق از شیوه واحدی استفاده می‌شود.

از هزینه‌های شارژ مجمتع مسکونی چه می دانید:

هزینه‌هایی که در آپارتمان‌ها و مجمتع های مسکونی از ساکنین دریافت می‌شود شامل موارد زیر است:

  • قبوض آب، برق، گاز و غیره
  • پرداخت هزینه‌های گرمایش و سرمایش مرکزی
  • هزینه‌های نگهداری وئ تعمیر تأسیسات مجمتع مسکونی
  • هزینه تعمیر و نگهداری از بخش‌های عمومی ساختمان
  • هزینه مراقبت از محوطه و فضای سبز مجتمع
  • تهیه تجهیزات مورد نیاز نظافت پاکیزگی ساختمان
هزینه‌های شارژ مجمتع مسکونی

هزینه‌های شارژ مجمتع مسکونی

مبالغ دریافتی از ساکنین مجمتع مسکونی صرف چه چیزی می‌شود:

مطابق قوانین حسابداری تملک آپارتمان‌ها مبالغ به دست آمده از شارژ ساختمان و سایر درآمدهای به دست آمده از مجمتع های تجاری و اداری صرف امور مربوط به مجمتع می‌شود.

در هر مجمتع تجاری اداری و مسکونی هزینه‌ها را می‌توان به 3 دسته تقسیم کرد:

  1. هزینه مصرفی، پرداخت قبوض آب و برق و تلفن
  2. هزینه عمرانی، هزینه مربوط به ایزوگام، دوربین مدار بسته تعمیر نمای ساختمان راهرو و غیره
  3. هزینه جاری، هزینه تعمیر موتورخانه تأسیسات پرداخت دستمزد سرایدار نگهبان باغبان نظافتچی و غیره

نظارت بردرآمدها و هزینه‌های ساختمان:

اگر این سؤال در ذهنتان جولان می‌دهد که پس از این همه حساب و کتاب و محاسبه هزینه و درآمدها نظارت و بررسی امور حسابداری در مجمتع مسکونی با چه کسی است؟ باید برایتان بگوییم وظیفه رسیدگی به آمار و ارقام حسابداری مجمتع مسکونی با هیئت‌مدیره است.

مالیات مجتمع مسکونی

مالیات مجتمع مسکونی

جبران خسارت‌های وارد آمده به مجمتع مسکونی:

همه چیز بستگی به این دارد که خسارت به وجود آمده در مجتمع مسکونی از جانب چه کسی است؟

اگر خسارت به وجود آمده از ناحیه ساکنین باشد، جبران خسارت وظیفه همان شخص خواهد بود و در این گونه موارد از مبالغ شارژ عمومی ساختمان استفاده نمی‌شود.

اگر خسارت به وجود آمده ناشی از عوامل طبیعی و خارج از کنترل باشد، حسابدار مجمتع مسکونی از محل مبلغ شارژ، موظف به تأمین خسارت به وجود آمده است.

مالیات مجتمع مسکونی:

جالب است بدانید مجمتع های مسکونی که دارای بیشتر از 3 واحد استیجاری هستند در صورتی که با رعایت ضوابط وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده باشند در مدت اجازه معافیت مالیاتی دارند. این معافیت به صورت 100 درصدی بوده و معافیت از مالیات بردرآمد املاک اجاره‌ای است.

ضمن آن که درآمد ناشی از اجاره مجتمع مسکونی در تهران با متراژ 150 متر مربع زیربنای مفید و در سایر شهرها تا 200 متر مربع زیر بنای مفید معافیت مالیاتی دارد.

خدمات حسابرسی

سؤالات متداول

  1. آیا می‌توان در مجمتع های مسکونی از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده کرد؟

    ‌بله استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری که برای مکانیزه کردن امورات مالی و مدیریتی در مجتمع‌های مسکونی طراحی شده است روند حسابداری را ساده و سریع‌تر کرده است.

  2. پرداخت شارژ ساکنین مجتمع‌های مسکونی که در دست اجاره است چگونه است؟

    ‌مطابق قوانین و مقررات تملک آپارتمان در زمان عقد قرارداد میان موجر و مستأجر تأمین هزینه‌های شارژ ساختمان مبنی بر توافقات صورت گرفته انجام می‌شود.

  3. نرم‌افزار حسابداری مجمتع مسکونی چیست؟

    ‌نرم‌افزار حسابداری مجمتع مسکونی با ارائه گزارش‌های منظم و دقیق هزینه‌ها دریافتی و پرداختی ساختمان را محاسبه کرده و لیست آن را در اختیار هیئت‌مدیره و ساکنان قرار می‌دهد.

  4. محاسبه شارژ به صورت نفری برای کدام نوع مجتمع‌های مسکونی مناسب‌تر است؟

    ‌از این شیوه برای مجمتع هایی که سیستم آب مشترک دارند استفاده می‌شود و محاسبه شارژ بر اساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد است.

  5. پرداخت هزینه شارژ مجتمع مسکونی به عهده موجر است یا مستأجر؟

    ‌پرداخت شارژ در مجمتع ها و آپارتمانها بر عهده مستأجر است.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله هلدینگ چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *