مقالات ثبت شرکتها

سرمایه اولیه چیست

سرمایه اولیه

سرمایه اولیه و تأمین منابع مالی، مهم‌ترین دغدغه برای ایجاد یک کسب‌وکار و شرکت است. همه شرکت های تجاری و صاحبان کسب‌وکارها برای پوشش دادن هزینه و کسب سود بیشتر اقدام به فعالیت می کنند. برای همین است که تأمین سرمایه اولیه برای راه‌اندازی هر تجارتی اهمیت زیادی دارد، در این نوشتار به چگونگی تأمین سرمایه اولیه لازم، انواع شرکت ها برای آنها پرداخته ایم، اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، مخاطب این مقاله هستید.

سرمایه اولیه:

هر شرکت یا واحد اقتصادی که برای انجام امور تجاری تشکیل می‌شود، باید سرمایه اولیه داشته باشند که بتواند آن را ثبت کنند. به این سرمایه، سرمایه اولیه شرکت گفته می‌شود. به عبارت دیگر سرمایه اولیه، پولی است صاحبان مشاغل برای راه‌اندازی و ایجاد یک کسب‌وکار جدید به آن احتیاج دارند. با استفاده از آن می‌توان هزینه‌هایی مانند تجهیز فضا برای احداث شرکت و خرید تجهیزات را انجام داد.

خدمات مالیاتی و حسابداری

دلیل اهمیت سرمایه اولیه شرکت:

سرمایه اولیه اولین و مهم‌ترین رکن هر کسب و کار و تجارتی است. از مهم‌ترین مسائلی که در اساسنامه شرکت حتماً باید درج شود، سرمایه اولیه شرکت است. میزان سرمایه اولیه هر شرکتی حتماً باید در اساسنامه قید شود و هنگام مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها باید میزان سرمایه اولیه ثبت شود. سرمایه اولیه مهم‌ترین وسیله جلب منفعت شرکت است.

سرمایه اولیه بسته به نوع شرکت، متفاوت است. باید بدانید تا میزان سرمایه اولیه تأمین نشود، شرکت قابل ثبت نخواهد بود و رسمیت ندارد.

7 کار که با سرمایه اولیه می توان انجام داد

با استفاده از سرمایه اولیه می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

  1. اجاره دفتر کار
  2. خرید مبلمان و تجهیزات اداری
  3. پرداخت بهای آب و برق و گاز
  4. خرید تجهیزات و ملزومات اداری
  5. تهیه مواد اولیه
  6. پرداخت حقوق کارمندان
  7. هزینه راه‌اندازی سایت و غیره
اهمیت سرمایه اولیه

اهمیت سرمایه اولیه

چگونه سرمایه اولیه را تأمین کنیم:

قبل از راه‌اندازی هر کسب و کار، کسانی که اقدام به شروع کار می‌کنند، باید برای تأمین سرمایه اولیه اقدامات لازم را انجام دهند. انواع روش‌های تأمین سرمایه اولیه:

  1. تأمین سرمایه اولیه از طریق بودجه شخصی، خوب است بدانید تأمین سرمایه اولیه از طریق سرمایه شخصی بوت استرپینگ نامیده می‌شود.
  2. اعضای شرکت می‌تواند از سرمایه شخصی خود یا از وام برای تأمین هزینه سرمایه اولیه استفاده کنند.
  3. سرمایه گذاری به صورت گسترده
  4. سرمایه گذاری پر ریسک

استفاده از وام کاری برای تأمین سرمایه اولیه:

برای آغاز یک کسب‌وکار و تأمین سرمایه اولیه می‌توان از وام‌های متنوعی که برای این کار در نظر گرفته شده استفاده کرد. مؤسسات و بانک‌های زیادی وجود دارند که به استارتاپ‌ها منابع مالی می‌دهند. صندوق‌هایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق پژوهش و فناوری جزء مؤسساتی هستند که برای راه‌اندازی حمایت از راه‌اندازی کسب‌وکار به آنها وام می‌دهند.

سرمایه‌گذاری به‌صورت گسترده و تأمین سرمایه اولیه:

اگر کسب‌وکار جدیدی برای تأمین سرمایه اولیه احتیاج به بودجه زیادی داشته باشد، می‌تواند از روشی که خطر کمتری برای به‌دست‌آوردن سرمایه اولیه دارد، استفاده کند. منبع سرمایه‌گذاری جمعی، سایت سرمایه‌گذاری، سرمایه جمعی و وام در بازار است. در واقع این کار به دلیل درخواست سهام یا سود به ازای سرمایه‌گذاری است که به آن سرمایه‌گذاری جمعی گفته می‌شود.

خدمات مالیاتی

تأمین سرمایه اولیه به شیوه سرمایه‌گذاری پرریسک:

در صورتی که شرکت بر اساس بیزینس پلن پیش برود، و برنامه کاملاً مدون، پیش بینی شده داشته باشند و از سوددهی خود مطمئن باشند، می‌توانند از وام‌های سوددار استفاده کنند یا از سرمایه‌گذاری متعهد به سرمایه‌گذاری در کسب و کار در ازای دریافت سهام استفاده کنند.

سرمایه اولیه که باعث تفاوت اصلی شرکت های می شود:

بر اساس قوانین شرکت‌ها انواع مختلفی دارند و یکی از مهم‌ترین ملاک تفاوت شرکت‌ها همان سرمایه اولیه آنهاست. منبع تأمین سرمایه اولیه، چگونگی تأمین آن و چگونگی پرداخت آن از نظر سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد، همه این تفاوت‌ها باعث تفاوت سرمایه اولیه شرکت‌ها می‌شود.

7 نوع شرکت‌های تجاری

شرکت اجاره به ۷ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. شرکت سهامی
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف
تأمین سرمایه اولیه

تأمین سرمایه اولیه

انواع شرکت‌ها از نظر روابط شرکا در مقابل اشخاص ثالث:

شرکت‌ها را از نظر روابط تجاری در مقابل اشخاص ثالث می‌توان به چهار دسته می توان تقسیم کرد:

  1. شرکت‌هایی که مسئولیت شرکاء فقط محدود به سرمایه می‌شود و هیچ مسئولیت دیگری ندارند، مثل شرکت سهامی و شرکت با مسئولیت محدود
  2. شرکت‌هایی که شرکاء ضامن پرداخت طلبکاران و اشخاص خارج هستند، نمونه این شرکت شرکت نسبی و تضامنی است.
  3. شرکت‌هایی که از ادغام و ترکیب دو شرکت به وجود می‌آید، مثل شرکت‌های مختلط
  4. شرکت‌هایی که میزان سوددهی برایشان اهمیت ندارد و تنها برای رفاه حال اعضا تشکیل می‌شوند مثل شرکت‌های تعاونی

انواع شرکت از نظر سرمایه

از نظر سرمایه شرکت‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. شرکت‌هایی که تنها سرمایه در آنها اهمیت دارد
  2. شرکت‌هایی که شخصیت و ضمانت شرکا ضامن بقای آن است.
  3. شرکت‌هایی که تعداد شرکا تعیین‌کننده هستند.

حداقل سرمایه اولیه برای شرکت سهامی خاص:

بر اساس قوانین و آیین نامه های اداره ثبت شرکت‌ها، حداقل سرمایه برای ثبت هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است. میزان سرمایه اولیه در شرکت‌های سهامی خاص، نوعی اعتبار برای گرفتن وام و بالا بردن رتبه در مناقصه و مزایده‌ها است. لازم است بدانید در شرکت‌های سهامی خاص آن و تعاونی‌ها سرمایه اولیه شرکت به‌صورت سهام دسته‌بندی می‌شود که می‌توان آن را به هر تعدادی تقسیم کرد.

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌هاست که همه سرمایه اولیه آن در زمان تأسیس باید تأمین شود. برای ثبت شرکت سهامی خاص هر یک از اعضای مؤسسه آن باید حداقل یک میلیون ریال سرمایه اولیه وارد شرکت کند.

حسابداری اشخاص

حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت سهامی عام:

تأمین سرمایه اولیه شرکت سهامی عام از طریق فروش اوراق بهادار و سهام شرکت است. شرکت سهامی عام این اوراق بهادار و سهام عادی می‌فروشد، حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال است که هنگام تأسیس شرکت باید توسط اعضا تهیه شود.

سرمایه اولیه ثبت شده برای شرکت سهامی عام ۷۵ درصد از سرمایه اولیه است. که پس از ثبت نهایی قابل برداشت است. باید بدانید سرمایه ثبت شده در اساسنامه شرکت سهامی عام آورده شده و میزان تقسیم سهام و سرمایه هر فرد در آن مشخص می‌شود.

حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت با مسئولیت محدود معمولاً توسط دو یا چند نفر ثبت می‌شود، برای شرکت با مسئولیت محدود هیچ‌گونه سرمایه اولیه در نظر گرفته نشده است. برای همین می‌توانید بدون هیچ‌گونه سرمایه اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود کنید. در شرکت با مسئولیت محدود هرکدام از شرکا به میزان سرمایه و آورده‌ای که به شرکت وارد کرده‌اند در برابر مقررات و بدهی‌های شرکت متعهد هستند.

حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت نسبی:

برای شرکت نسبی هم مانند شرکت با مسئولیت محدود حداقلی برای سرمایه اولیه در نظر گرفته نشده است تفاوت اصلی شرکت نسبی با شرکت با مسئولیت محدود در آن است که هرکدام از اعضای مؤسس شرکت به میزان سرمایه‌ای که به شرکت وارد کردند مسئولیت دارند.

سرمایه اولیه

سرمایه اولیه

سرمایه اولیه برای ثبت شرکت تضامنی:

برای ثبت شرکت تضامنی نیز در هیچ لایحه قانونی میزان سرمایه اولیه مشخص نشده است. شرکت تضامنی شرکتی است که بین دو یا چند نفر و برای انجام امور تجاری تشکیل می‌شود. اگر میزان دارایی شرکت برای تسویه بدهی و قروض کافی نباشد، هر کدام از اعضا و اشخاص حقیقی در قبال بدهی‌های شرکت مسئولیت دارند.

ثبت سند سرمایه اولیه شرکت:

ثبت سند سرمایه اولیه شرکت بستگی به شیوه پرداخت سرمایه توسط سهام‌داران و نوع شرکت دارد.

ثبت سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود:

در شرکت‌های با سرمایه محدود داشت سرمایه به صورت نقدی تأمین می‌شود. چون پرداخت سرمایه به صورت نقدی تأمین می‌شود، بنابراین حساب سرمایه باید بستانکار شود.

ثبت سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص:

از آنجایی که از سرمایه اولیه شرکت‌های سهامی خاص باید به‌ حساب بانک واریز شود بنابراین حساب سرمایه اولیه سهام بستانکار می‌شود. هر شرکت سهامی خاص سهام‌داران می‌توانند تا ۶۵ درصد مبلغ سرمایه را تعهد کرده و ثبت کنند اما آن را به بانک واریز نکند، در این صورت به آن صورت باید آن را در حسابی به نام تعهد صاحبان سهام ثبت کنند که این حساب بدهکار است.

مشاور مالیات

افزایش یا کاهش سرمایه اولیه شرکت:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای سرمایه اولیه باید در نظر داشته باشید، این است که مبلغی که در اساسنامه به‌عنوان سرمایه اولیه ثبت می‌شود قابل برداشت نیست، چون این سرمایه تضمینی برای طلب طلبکاران است و صاحبان شرکت اجازه دست زدن به آن را ندارند. در طول حیات امکان افزایش سرمایه شرکت وجود دارد اما کاهش سرمایه مگر در مواقع ضرورت و خاص انجام نمی‌شود.

افزایش سرمایه اولیه شرکت:

دلایل زیادی از سوی مؤسسین شرکت برای افزایش سرمایه وجود دارد، یکی از این دلایل می تواند توسعه فعالیت های شرکت باشد.

برای توسعه فعالیت‌های شرکت، مؤسسین می‌توانند از اشخاص ثالث وام بگیرند. هر چند این کار باعث افزایش بدهی‌های شرکت می‌شود ولی از آنجا که آورده جدید باعث افزایش سرمایه می‌شود در دارایی‌ها نقش مثبتی دارد.

راه‌های افزایش سرمایه شرکت:

راه های زیادی برای افزایش سرمایه شرکت وجود دارد، می‌توانید از یکی از این 4 روش استفاده کنید:

  1. افزایش سرمایه آورده‌ای نقدی و مطالبات حال شده
  2. افزایش سرمایه شرکت به وسیله سود انباشته و اندوخته شده
  3. افزایش سرمایه به وسیله ارزیابی مجدد دارایی‌های شرکت
  4. افزایش سرمایه شرکت از محل صرف سهام یا سلب حق‌تقدم
افزایش سرمایه

افزایش سرمایه

سؤالات متداول

  1. سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص چقدر باید باشد؟

    سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص حداقل باید ‌یک صدهزار تومان باشد. از این مبلغ ۳۵ درصد آن به‌عنوان سرمایه اولیه باید نزد بانک و در حساب شرکت واریز شود و فیش آگاهی بانک همراه با سایر مدارک اداره ثبت ارسال شود.

  2. هنگام ثبت شرکت سهامی تا چند درصد از آن را می‌توان پرداخت کرد؟

    مطابق قانون شرکا هنگام ثبت شرکت سهامی تا ۳۵ درصد از سرمایه را باید تأمین کرده و بقیه را تعهد کند فرصت دارند تا ۵ ساله سرمایه تعهد شده را بپردازند.

  3. آیا سرمایه اولیه شرکت حتماً باید نقدی باشد؟

    بعضی از اعضای هیئت‌مدیره می‌توانند به‌جای مبلغ نقدی از امتیازهای مختلفی استفاده کنند مثلا استخراج معدن نوعی سرمایه است که در اساسنامه شرکت قابل ثبت است.

  4. آیا شرکت‌ها مجاز به افزایش سرمایه هستند؟

    بله شرکت ها می‌توانند از روش‌های افزایش سرمایه اولیه اقدام به افزایش سرمایه کنند.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله هلدینگ چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *