مقالات اقتصادی

صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست و چگونه کار می‌کند

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، ابزاری است برای کسانی که می‌خواهند سرمایه خود را مدیریت کرده و برای دریافت سود بیشتر آن را به شخص دیگری بسپارند. آنچه قرار است در این نوشتار باهم بخوانیم در مورد صندوق مختلط و کارکرد آن می باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست:

صندوق سرمایه‌گذاری Mutual Fund، مجموعه ترکیبی از سهام اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان سرمایه‌گذاری مشتریان با واسطه وجود دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر سازمان بورس و برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری فعالیت می‌کنند.

خدمات مالیاتی

با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شوید:

از صندوق‌های سرمایه‌گذاری عموماً با نوع سرمایه‌گذاری، ترکیب دارایی و اهدافی که دارند طبقه‌بندی می‌شوند این طبقه‌بندی شامل:

  • صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
  • صندوق سرمایه‌گذاری در سهام
  • صندوق سرمایه‌گذاری مختلط
  • صندوق قابل معامله EFT
  • صندوق نیکوکاری
  • صندوق تأمین مالی
  • صندوق اختصاصی بازار گردان

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست:

صندوق سرمایه‌گذاری‌های مختلط، نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری است که ترکیبی از سهام و اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی است.

در واقع این صندوق ماهیتی بین صندوق سهامی و صندوق با درآمد ثابت دارد. ازنظر کارکرد نیز چیزی مابین این دو صندوق قرار دارد. اگر صندوق‌های سهامی و صندوق‌های با درآمد ثابت را دو سر خط کش قرار دهیم، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط در وسط این خط کش جای دارد.

سرمایه گذاری مالی

سرمایه گذاری مالی

گروه های اصلی مشتریان صندوق سرمایه‌گذاری مختلط:

از آنجا که بیشتر سرمایه صندوق مختلط در بورس سرمایه‌گذاری شده و بقیه به صورت سپرده بانکی است، کسانی در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند که ریسک‌پذیری متوسطی دارند.

کسانی که می‌خواهند سود معقولی به دست بیاورند و شانس خود را برای کسب بازدهی بیشتر نیز امتحان کنند

بنابراین کسانی که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند و دچار کمترین ضرر شوند، بهترین مشتریان صندوق‌ها هستند.

آن‌هایی که دانش حرفه‌ای از بازار بورس را ندارند هم جزو بیشترین مشتریان این صندوق‌ها هستند.

سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط برای چه کسانی مناسب نیست:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط برای افرادی که ترس زیادی از نوسانات بازار دارند مناسب نیست.

برای آن‌هایی که به دنبال درآمد خیلی بیشتر هستند رضایت‌بخش نیست.

چرا سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط:

افراد زیادی هستند که به دنبال مسیرهایی می‌گردند که سودی بیشتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به آن‌ها بدهد، از سوی دیگر صندوق‌های سهامی ریسک بالایی دارد که برای این افراد قابل تحمل نیست، ضمن آن‌که بازدهی و سود صندوق‌های سهامی در طول یک سال باهم متفاوت و درصد ریسک بالایی هم دارند. بهترین گزینه برای این افراد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط است.

خدمات مالی و حسابداری

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چگونه کار می‌کند:

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، بیشتر سرمایه مردم صرف سپرده‌گذاری در بانک می‌شود. در صندوق‌های سهامی نیز سرمایه‌هایی که از مردم گرفته می‌شود به خرید سهام شرکت‌های بورس اختصاص می‌یابد.

تفاوت صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با دو صندوق بالا در این است که سرمایه‌های مردم را هم بر روی سهام شرکت‌های بورسی، هم برای سپرده‌گذاری در بانک استفاده می‌کنند. نسبت سرمایه‌گذاری در سهام و بانک بین ۴۰ و ۶۰ درصد است. بنابراین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بیشتر و ریسک بالاتری نیز به دنبال دارد.

ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری مختلط:

عموماً دسته‌بندی صندوق سرمایه‌گذاری مختلف به صورت است:

  • 55 درصد سهم سهام است
  • 20 درصد سهم سپرده‌های بانکی
  • 17 درصد اوراق با درآمد ثابت
  • 8 درصد نیز به سایر دارایی‌ها اختصاص می‌یابد

مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط:

5 مزیتی که صندوق های سرمایه گذاری مختلط دارند به شرح زیر می باشد.

  1. این صندوق‌ها توانایی انطباق با تمام مشخصات بازار ریسک را دارا هستند.
  2. انعطاف‌پذیری بالای صندوق‌ها باعث سازگاری بیشتر سرمایه‌گذاران با روند تغییرات بازار می‌شود.
  3. به خاطر آنکه این صندوق‌ها اوراق بهادار متنوعی را خریداری می‌کند ترکیبی از ثبات درآمد ثابت باری است که ارزش سهام را دارا هستند.
  4. بازگشت سرمایه مطلوب و هدفمند است.
  5. بازدهی بیشتر با ریسک کمتری دارد.
مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

امتیازاتی که با سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط نصیبتان می‌شود:

زمانی که سرمایه گذاران از صندوق مختلط استفاده کنند امتیازهای زیادی نصیبشان می شود که به شرح آنها پرداخته ایم.

  • از آنجایی که بخش عمده سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختلط صرف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی انجام می‌شود، سوددهی مناسبی از سهام نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.
  • از سوی دیگر چون بخشی از سرمایه‌گذاری را به استفاده از سپرده بانکی و دیگر درآمد ثابت اختصاص می‌دهد درصد ریسک کمتری دارد.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم امنیت صندوق‌های با درآمد ثابت را دارند هم سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند.
  • در دوران رونق سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود. زمانی که بازار سهام در حالت رونق است و بسیاری از سهام رشد مثبت دارند به دلیل رونق بازار سهام سود بیشتری در مقایسه با صندوق‌های با سرمایه ثابت نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.
  • زیان کمتر در دوران رکود، در دوران رکود نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نسبت به صندوق‌های سهامی ضرر کمتر می‌بینند، چون بخشی از سرمایه خود را مانند صندوق‌های با سرمایه ثابت صرف خرید اوراق با درآمد ثابت کرده‌اند بنابراین زیان کمتری متوجه آن‌ها می‌شود
  • مدیریت تخصصی صندوق‌های مختلط برگ برنده آن‌ها محسوب می‌شود، چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به وسیله گروه‌های حرفه‌ای و با سابقه مدیریت می‌شود، میزان کاهش ریسک سرمایه‌گذاران در آن بسیار کم است این افراد چون دانش و اطلاعات کافی نسبت به بازار را دارند وق را به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌کنند.
  • قدرت نقد شوندگی بالا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به راحتی می‌توان پول خود را دریافت کنید هر زمان که لازم بود سهام فروخته و سرمایه خود را نقد کنید به همین دلیل است که قدرت نقد شوندگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف بالاست.

معایب سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط:

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری خالی از عیب نمی باشد.

  • محدودیت خرید، زمانی که صندوق سرمایه‌گذاری مختلط برای خرید سهام اقدام می‌کند هر سرمایه‌گذار تعداد مشخصی می‌تواند سهام بخرد اگر فرد در زمان مناسب به سهام را نخرید، دیگر اجازه خرید ندارد و باید منتظر بماند تا از کسانی که خود را باطل کرده یا آن را می‌فروشند سهام را خریداری کند.
  • اطلاع دادن از قیمت آنی، روند کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به این صورت است که اگر شما امروز، قصد خرید سهام را داشته باشید قیمت سهام فردا برای شما محاسبه می‌شود و باید تا آخر رو صبر کنید که قیمت پایانی امروز که فردا مشخص شود. این ایراد بزرگ این شرکت‌هایی است که قیمت لحظه‌ای سهام در آن مشخص نیست.
  • ریسک بالا در بخش سهامی صندوق، چون بخش عمده‌ای از سپرده‌های صندوق سرمایه‌گذاری مختلط صرف خرید سهام می‌شود بنابراین درصد ریسک آن بالاست در صورتی زیان دیدن بازار سهام سرمایه‌های مشتریان دچار زیان می‌شود.

حسابداری شرکت ها

شیوه‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط:

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو گونه است

1- صدور و ابطال

2- معامله در بورس توسط کارگزاری

برای صدور و ابطال متقاضیان باید به دفتر صندوق مراجعه کرده و یا وارد سایت شوند و با ارائه مدارک اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

برای فروش نیز می‌تواند به همین شیوه عمل کرده و همه یا بخشی از واحدهای که متعلق به آن‌هاست را ابطال نمایند مبلغ بالا از ابطال بین ۳ تا ۷ روز کاری به‌حساب آن‌ها واریز می‌شود.

کارگزاری بورس چیست:

شیوه دیگر سرمایه‌گذاری استفاده از کارگزاری برای خریدوفروش واحدهای سرمایه‌گذاری است. برای خریدوفروش واحدهای سرمایه‌گذاری، سهام و یا سایر اوراق بورس، لازم است که شخص کد بورسی داشته باشد.

در این روش شخص باید مطابق عرضه و تقاضا، واحدهای خود را در بازار بورس خریداری کند و یا آن را بفروشد، تفاوت این دو روش در قیمت خرید و فروش است.

کارگزاری بورس

کارگزاری بورس

تفاوت 2 شیوه سرمایه‌گذاری:

در صندوق‌ها صدور و ابطال زمانی که انجام می‌شود خودتان درخواست صدور یا ابطال را داشته باشید، ضمن آن‌که صدور و ابطال به قیمت nav صدور و ابطال روز کاری بعد انجام می‌شود.

اما در کارگزاری‌ها، معامله بر اساس عرضه و تقاضا در بازار واحدها انجام می‌شود و شما بر اساس عرصه و تقاضای واحدها آن‌ها را خریداری می‌کنید یا آن‌ها را می‌فروشید. این قیمت ممکن است از خالص ارزش روز دارایی‌های واحد شما کمتر یا بیشتر باشد.

چگونگی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

  • شرط اول برای باز کردن حساب، سن بالای ۱۸ سال است.
  • مراجعه به سایت صندوق و یا مراجعه حضوری به دفاتر همراه با در دست داشتن مدارک لازم و پر کردن فرم‌های موردنیاز قدم بعدی است.
  • مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط، اساسنامه و امید نامه صندوق را مطالعه کنید.
  • بررسی روند پیشرفت صندوق طی ۳ تا ۵ سال گذشته نیز در انتخاب نوع صندوق اهمیت دارد.
  • خوب است بدانید بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای سایت هستند و اطلاعات مختلفی مانند قیمت صدور، قیمت ابطال، امید نامه صندوق، تعداد واحدهای در اختیار سرمایه‌گذاران، مدیران سرمایه‌گذاری صندوق، و اساسنامه را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

دوره بازپرداخت سود در صندوق‌های مختلط:

یکی از مهم‌ترین موارد برای سرمایه‌گذاران، زمان دریافت سود است.

خوب است بدانید صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های مختلف، زمان مشخصی برای پرداخت سود ندارد و به خاطر اختلاف قیمتی که از خریدوفروش واحدهای ایجاد می‌شود به مشتریان سود پرداخت می‌کنند که آن‌هم ممکن است به صورت ماهانه، فصلی، یا شش‌ماهه باشد.

باید بدانید زمان پرداخت سود صندوق‌های مختلف حتماً اول ماه نیست و بازه‌های زمانی مختلف برای آن در نظر گرفته شده است.

خالص دارایی‌ها یا NAV چیست:

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، واحدهایی را می‌خرند. دارایی کل صندوق به اندازه دارایی کل افراد از این صندوق‌ها به اضافه ارزش‌های واحدهای خریداری شده است.

ارزش این دارایی‌ها که عموماً اوراق بهادار هستند، با شرایط بازار ارز در حال تغییر است، با این اوصاف ارزش واحدهای صندوق نیز متغیر است.

بنابراین ارزش واحدهای هر صندوق به صورت روزانه مشخص می‌شود، خالص ارزش دارایی‌های صندوق عبارت است از ارزش کل دارایی‌ها منهای بدهی‌های صندوق است که با تقسیم این عدد بر تعداد واحدهای صندوق ارزش خالص هر واحد یا همان NAV به دست می‌آید.

خالص دارایی‌ها

خالص دارایی‌ها

سؤالات متداول صندوق سرمایه‌گذاری:

  1. هزینه ابطال چیست؟

    هزینه ابطال شامل دو فاکتور از شیوه پرداخت و بازه زمانی مشخص برای بازپس دادن سرمایه شما هزینه ابطال اساسنامه و امید نامه صندوق مشخص می‌شود.

  2. امید نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

    در امید نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سیاست کاری و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای سرمایه‌گذاری در آن ذکر شده است. اطلاعاتی مانند کارمزد مدیریت، کارمزد فروش، کارمزد ابطال واحدها و سهام، ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاران با آن روبرو خواهند شد، اسامی مدیران، میزان سرمایه‌گذاری، حقوق و دستمزد ضامنین نحوه پرداخت سود و غیره در آن ثبت شده است.

  3. سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط مناسب چه کسانی است؟

    آن‌هایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با حداقل میزان ریسک در بازار سهام و بورس را داشته باشند.

  4. معیارهای انتخاب صندوق مناسب چیست؟

    برای آنکه تشخیص دهید که کدام صندوق سرمایه‌گذاری برای شما مناسب است بهتر است میانگین بازدهی صندوق در طول چند ماه گذشته هزینه و مدت ابطال و نیز دوره پرداخت سود آن را به دقت بررسی کنید.

  5. قیمت ابطال چگونه محاسبه می‌شود؟

    مبنای قیمت محاسبه قیمت ابطال قیمت ابطال روز بعد است.

  6. بزرگ‌ترین ریسکی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط را تهدید می‌کند چیست؟

    سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف بسیار کم خطر است و بازدهی منفی کمی دارد.

  7. کارمزد صندوق‌های مختلط چگونه است؟

    کارمزد خرید صندوق سرمایه‌گذاری مختل ۰/۰۰۰۲۴۳ و کارمزد فروش ۰/۰۰۲۶۴ است.

  8. تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط در ایران چند تا است؟

    در ایران حدود ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری مختلط فعال وجود دارد که ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها ۱۲۰۱ میلیارد تومان است.

  9. چگونه متوجه سود در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط شویم؟

    با ارزیابی جداول متوجه می‌شویم زمانی که قیمت هر واحد در زمان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری بیشتر از قیمت آن واحد در زمان صدور باشد به معنای آن است که سرمایه‌گذار سود کرده است.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله پیگیری و استعلام کد اقتصادی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *