مقالات مالیاتی

صندوق مکانیزه فروش چیست

صندوق مکانیزه فروش چیست

در جهان امروز استفاده از فناوری جزو معمولی ترین برنامه های زندگی است و در فعالیت های مالی بسیار با اهمیت است. به همین جهت صاحبان مشاغل میل زیادی به استفاده از این فناوری ها دارند، زیرا استفاده از فناوری علاوه بر افزایش سرعت، باعث می شود کار به درستی به پایان برسد. صندوق مکانیزه فروش یکی از این فناوری ها است که با درنظر گرفتن مقررات مالیاتی، تصویب شده و یکی از کاربردی ترین ابزارهای مبادله پول برای حرفه های مختلف است و آگاهی یافتن صاحبان مشاغل از چگونگی کار با آن اهمیت بالایی دارد.

امروزه تعداد زیادی از شرکت های خدماتی صندوق ها و نرم افزار های گوناگونی به بازار ارائه می دهند، اما تعداد اشخاصی که این صندوق ها را به کار می گیرند نسبت به گذشته افزایش یافته است و به همین جهت لازم است این صندوق ها توسعه یابند.

نقش صندوق مکانیزه در پیشگیری از فرار مالیاتی:

پدیده فرار مالیاتی مبلغی حدود 25 تا 40 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است، به همین جهت سال قبل رئیس اداره امور مالیاتی در اظهارنامه پایانی خویش خبر از تصویب مصوبه مربوط به مکانیزه سازی صندوق های فروش داد. هدف این امر پیشگیری از فرار مالیاتی معرفی شد. پیش تر نیز رئیس اداره امور مالیاتی با اعلام این که این صندوق ها باعث ایجاد دگرگونی در عرصه شفافیت اطلاعات مالیاتی در کشور می شوند، گفت:

“این صندوق های مکانیزه، توسط همه فعالان حوزه اقتصاد به کار گرفته خواهد شد تا به صورت ابزار مالیاتی، تمامی هزینه ها و فروش ها را در سامانه مالیاتی ذخیره سازد”.

با استفاده از این روش، اگر تمامی فعالان حوزه اقتصادی یا مودیان مالیاتی بر اساس قانون به تصویب رسیده مکلف به استفاده از این صندوق ها شوند، نحوه عملکرد سیستم های مالیاتی کاملا روشن می شود و از این پس لازم نیست از شیوه های پلیسی برای پیشگیری از فرار مالیاتی استفاده شود.

چندی پیش، آیین نامه مرتبط به بهره بری مودیان مالیاتی از صندوق مکانیزه فروش به واسطه ی هیات وزیران، اصلاح گردید. آیین نامه ی ذکر شده با هدف هایی مثل بهره بری حداکثری از تمامی خدماتی که در قسمت خصوصی وجود دارد و به منظور استقرار اطلاعات و تامین شبکه های صندوق مکانیزه فروش، به تصویب رسید. از دیگر اهدافی که برای اصلاح این آیین نامه در نظر گرفته شده می توان به معرفی پایانه پرداخت متصل به شبکه های پرداخت بانکی برای جمع بیشتری از افراد و صادر کردن مجوز برای استفاده از سامانه های مرتبط به شبکه های پرداخت بانکی، اشاره کرد.

کاربرد و اهمیت صندوق مکانیزه فروش:

این صندوق ها بیشتر در مراکز فروش و مشاغلی مورد استفاده قرار می گیرند که حجم معاملات و فروش زیادی را محتمل اند و معاملات آن ها بیشتر از سایر شرکت ها و موسسات است. در همین جهت و مطابق با مقررات مالیاتی و اهداف پروژه تحول اقتصادی و عملی کردن تبصره یک از ماده 71 مقررات نظام صنفی، مجهز شدن واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش، از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این، قانون گذار بر طبق تبصره 2 از ماده 169 مقررات مالیات، تمامی مودیان مالیاتی را موظف به استفاده از این صندوق ها کرده است و به جهت تشویق نمودن آن ها به عملی کردن این قوانین، برخی تسهیلات را پیش بینی و هم چنین برای کسانی که از این قانون تخلف کنند جریمه ای به مقدار 2 درصد از فروش تعیین کرده است.

سامانه صندوق فروش برای ذخیره اطلاعات خرید و فروش در طول روز، هزینه و میزان موجودی یک کالای نگهداری شده در یک واحد صنفی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از این سامانه باعث آسان تر شدن و به درستی انجام شدن عملیات حسابداری، مشخص تر شدن مبادلات تجاری و برقراری عدالت در زمینه محاسبه مالیات از راه محاسبه درآمدهایی که مشمول مالیات اند شده و هم چنین باعث می شود فرایند ارائه صورت حساب معاملات آسان تر شود. این ابزار با اهمیت، اطلاعات مربوط به خرید و فروش و سایر هزینه های واحدهای صنفی را به شکل مکانیزه محاسبه و پس از ثبت، یک برگه فیش که در آن تمام جزئیات ذکر شده است، صادر می کند. این فرایند علاوه بر صرف جویی در زمان و انرژی انسان ها، دقت و صحت زیادی دارد و از درصد اشتباهاتی که ممکن است رخ دهد، می کاهد.

از سوی دیگر برخی از صاحبان مشاغل بر اساس فراخوانی که از طرف اداره امور مالیاتی کشور دریافت نموده اند، موظف هستند صندوق فروش را نصب و از آن استفاده نمایند و اگر این قانون را اجرا نکنند اظهارنامه ی مالیاتی آن ها رد و همه ی معافیت های قابل اجرا برای واحد شغلی مدنظر، لغو می شود.

سامانه صندوق مکانیزه فروش، شامل نرم افزار الکترونیکی است که با جمع آوری اطلاعات مرتبط، در یک سری امور است.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع مشاوره مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

کاربرد و اهمیت صندوق مکانیزه فروش

کاربرد و اهمیت صندوق مکانیزه فروش

امور شامل صندوق مکانیزه فروش:

  • جزئیات فروش خدمات و کالاها.
  • کسب درآمد از شیوه مالیات بر ارزش افزوده.
  • جمع آوری گزارش های مالی شرکت ها و اصناف (به صورت سالانه).
  • مشخص سازی درآمد هایی که در حوزه مالیات اند.
  • جمع آوری اطلاعات مالی در سطوح گسترده.
  • وضع سیاست های مالی توسط دولت و…

از جهت دیگر، دادن اطلاعات مشخص و دقیق به مشتری، باعث افزایش اطمینان و اعتماد به صحت نظام مالی و مالیاتی کشور می شود.

این صندوق ها باید توانایی هایی مانند ثبت خرید، فروش و سایر هزینه های واحد صنفی، ارائه صورت حساب، ذخیره حساب، حفظ حساب موجودی کالا و موجودی بانکی را داشته باشند. به همین جهت واضح است که صاحبان حرفه های مختلف با هر مقدار بودجه قادر اند به آسانی از این صندوق ها استفاده نمایند و فعالیت های خویش را رونق بخشند و از خستگی در انجام امور خود بکاهند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای دریافت انواع مشاوره مالیات می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *