مقالات مالیاتی

دلایل علی الراس شدن مالیات

دلایل علی الراس شدن مالیات

مالیات یا عوارضی که توسط فرد پرداخت کننده یا همان مودی تعیین نمی ‌شود بلکه در اجرای آن از ضریب و قرائن به عنوان معیار برای سنجیدن و تعیین مالیات استفاده می‌شود. علی الراس شدن مالیات در بسیاری از موارد مودی را متضرر می ‌کند.

چه عواملی سبب علی الراس شدن مالیات می شود؟

دلایل گوناگونی می تواند منجر به علی الراس شدن مالیاتی شود. به طورکلی، هرگاه سازمان مالیاتی به هر دلیلی قادر به تعیین مالیات یک شرکت یا نهاد تجاری نباشد، تمامی اسناد گزارش شده توسط آن شرکت را مردود خوانده و سپس مالیات را بر اساس نظر کارشناسان امور مالیاتی تعیین می ‌کند. با توجه به ماده 97 قانون مالیات موارد زیر از دیگر علل علی الراس شدن مالیاتی می ‌باشند:

* هنگامی که شرکت تجاری تا اتمام مدت زمان معین شده، عملکرد و برآوردی از سود یا زیان خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش نکند.

* اگر سازمان امور مالیاتی تقاضای کتبی جهت ارسال مدارک مربوطه را به نهاد تجاری ارسال کند و مودی از گزارش مدارک مربوط به کار خود ممانعت کند.

در این مورد، توجه به این نکته ضروری است که اسناد و مستنداتی که مودی از ارائه ی آن ممانعت کرده، مربوط به کدام بخش از هزینه یا درآمد است. در‌صورتی که اسناد ارسال نشده مرتبط با دخل و درآمد باشد، مالیات این قسمت از طریق علی الراس محاسبه خواهد شد اما اگر اسناد مرتبط با هزینه ها باشد، هزینه های مورد قبول توسط بازرسان امور مالیاتی محاسبه نمی‌‌ شود.

* اگراسناد و مدارک توسط مودی به سازمان امور مالیات ارسال شود اما کارمندان امور مالیاتی اسناد را غیر قابل رسیدگی بدانند.

* درصورتی که مدارک گزارش شده توسط مودی یا نهاد تجاری موارد قانونی را طبق آیین نامه رعایت نکرده باشد.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات دفاع از جرائم مالیاتی می باشد.

چگونگی  محاسبه مالیات علی الراس

چگونگی محاسبه مالیات علی الراس

حالاتی که موجب رد مدارک و دفاتر می شوند:

  • اگر اسناد گزارش شده به سازمان امور مالیاتی پلمپ نباشد یا این که مدارک تکمیل نشده باشد، برای مثال برگ هایی از اسناد را دارا نباشد.
  • ثبت نشدن یک مورد یا تعدادی از فعالیت های مالی در صورتی که محرز شود.
  • درج یا نگارش پیرامون فعالیتی به صورت پانوشت در گوشه و کنار اسناد.
  • اضافه کردن موضوعی بین خطوط.
  • هر گونه دخل و تصرف در اسناد به قصد سوء استفاده از هر طریقی اعم از تراش دادن نوشته ها، پاک یا پنهان کردن موارد ثبت شده در دفاتر.
  • بر جای ماندن فضای سفید بیش تر از حالت عادی در صفحه ها و سفید گذاشتن یک صفحه به طور کامل در اسناد روزنامه و مشاغل به قصد سوء استفاده.
  • طلب کار شدن حساب بانکی یا نقدی. درصورتیکه حساب بانکی با فاکتور بانک مطابقت داشته باشد، اسناد مردود اعلام نمی‌ شوند. هم چنین تاخیر در ثبت حساب نیز می‌ تواند موجب طلب کار شدن شخص شود که در این صورت نیز اسناد رد نمی شوند.
  • تعلل در ارائه دفاتر روزنامه و شغل های زاید تا حد قانونی تعیین شده در بند های ۲، 3 و 4 طبق ماده 13 و تعلل در ارائه دفاتر تا اندازه ی قانونی تعیین شده طبق ماده 14 و تعلل در ارائه زاید به اندازه ی تعیین شده طبق ماده 17 اساسنامه.
  • ثبت نشدن فعالیت شعبه در دفاتر مطابق با ضوابط ماده 15 اساسنامه.
  • نادرستی و وجود خطا حساب در درج فعالیت سازمان یا نهاد در شرایطی که هیچ مبادرتی نسبت به تصحیح آن مطابق با ضوابط ماده 11 اساسنامه انجام نشده باشد.
  • اگر مودی طبق موارد برگه های ویژه وضع شده در ماده 169 قوانین مالیاتی را مورد استفاده قرار ندهد.
  • ارائه نکردن بخش نامه های کار ماشین و دستورکار‌های آن و چگونگی فعالیت با انواع نرم افزار های مالی و همچنین ارائه نکردن توضیح مختصری از فعالیت و کار طبق ماده 17 اساسنامه در مدت زمان معین شده برای کسانی که از سامانه های الکترونیکی بهره می برند.
  • ارائه نکردن جلدی پلمپ و مندرج شده از مدارک.
  • استفاده کردن از مدارک و اسناد ثبت شده در سال های گذشته (طبق ضوابط ماده 3 اساسنامه).
  • مطابقت نداشتن موارد ثبت شده مدارک در مقایسه با داده های موجود در سامانه های الکترونیکی برای کسانی که از این سامانه ها بهره می ‌برند.
  • درج و ارائه هزینه یا سود و بهره غیر واقع یا انواع نمونه های مشابه غیر واقع در مدارک در صورتی که محرز شود.

چگونگی محاسبه مالیات علی الراس:

بعد از این که کارمند امور مالیاتی مدارک نهاد تجاری را علی الراس تشخیص بدهد، قرائنی را برای محاسبه ی مالیات اعمال می ‌کند. تعیین این قرائن با تحقیق و بازبینی و به دست آوردن اطلاعات لازم از منابع گوناگون، دولتی یا غیر دولتی، انجام می‌ شود. مورد دیگری که کارمند امور مالیات به آن توجه می ‌کند شرایط و نوع فعالیت مودی مالیات می ‌باشد. در ادامه بازرس مالیاتی با استفاده از ضرایب تعیین شده در دفترچه ی ضریب های مالیاتی و قرائن انتخابی، درآمدی از مودی که شامل مالیات شده را محاسبه کرده و آن را به سازمان امور مالیاتی ابلاغ می ‌کند.

به طور معمول ضرایب مالیاتی هر سال به سازمان های مالیاتی کشور اعلام می‌ شود. این ضرایب در قالب دفترچه ای تحت عنوان دفترچه ی ضرایب مالیاتی ارائه می ‌شود. در این دفترچه درصدهایی برای ارزیابی درآمد و مالیات متناسب با انواع فعالیت های اقتصادی درج شده است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله معافیت مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انواع مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *