مقالات حسابداری و حسابرسی

فرضیه بازار کارآمد

فرضیه بازار کارآمد

بر اساس این فرضیه، قیمت های بازار اوراق بهادار از جمله سهام، در برگیرنده همه اطلاعات موجود و منتشر شده هستند. به عبارت دیگر، قیمت ها بازتاب و انعکاسی از همه اطلاعات موجود در بازار هستند. فرضیه مذکور نمی گوید که همه سرمایه گذاران رفتار معقول دارند و یا تک تک آن ها به جزء جزء اطلاعات دسترسی دارند، بلکه صرفا بیان می کند که همه اطلاعات منتشر شده در بازار در قیمت اوراق بهادار بازتاب دارد. این فرضیه در سه سطح ضعیف، نیمه قوی و قوی تعریف می شود.

انواع سطوح فرضیه بازار کارآمد:

شکل ضعیف:

در شکل ضعیف بازار کارآمد، فرض می شود که تنها اطلاعات تاریخی درباره شرکت ها در بازار وجود دارد و بنابراین قیمت اوراق بهادار فقط منعکس کننده اطلاعات قدیمی و تاریخی است. بنابراین، سرمایه گذار با مطالعه روند تاریخی ثبت اوراق بهادار (مثلا قیمت سهام) قادر نیست قیمت آینده را پیش بینی کند. زیرا بازار سهام حافظه ای ندارد و قیمت سهام روند خاصی ندارد و به صورت تصادفی تغییر می کند.

شکل نیمه قوی:

در شکل نیمه قوی فرضیه بازار کارآمد، فرض می شود که قیمت سهام، منعکس کننده همه قیمت های عام و منتشر شده است. در اینجا، اطلاعات عام محدود به اطلاعات گذشته نیست بلکه اطلاعات زمان حال را هم شامل می شود و در برگیرنده هر اطلاعاتی درباره شرکت و صنعت آن شرکت است. اگر اطلاعات تازه ای درباره شرکت یا صنعت و یا اقتصاد به بازار مخابره شود، در آن صورت قیمت بلافاصله تعدیل می شود.

شکل قوی:

در این حالت فرض می شود که تمام اطلاعات مربوط و موجود، اعم از اطلاعات محرمانه و اطلاعات در دسترس عموم در قیمت اوراق بهادار منعکس است. به عبارت دیگر، قیمت اوراق بهادار حتی منعکس کننده تمام اطلاعات محرمانه جاری و تاریخی است. در این شکل از بازار کارآمد، اگر اتفاقی در شرکت رخ دهد، دیگر نمی شود گفت که فقط مدیران شرکت از آن باخبر هستند و دیگران از آن بی اطلاع هستند. برخی از محققین معتقدند که شکل قوی بازار سرمایه کارآمد، عملی نیست. زیرا تمایز میان اطلاعات محرمانه و غیر محرمانه میسر نمی باشد و بعلاوه از شدت محرمانه بودن اطلاعات در طول زمان کاسته می شود. همچنین، ممکن است موضوعی که امروز محرمانه است، فردا غیر محرمانه تلقی شود. به علاوه تا کنون آزمون دقیقی درباره تاثیر اطلاعات محرمانه بر قیمت اوراق بهادار انجام نشده است.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات حسابرسی می باشد.

انواع سطوح فرضیه بازار کارآمد

انواع سطوح فرضیه بازار کارآمد

تاکنون تحقیقات بازار سرمایه در حسابداری که در مخارج از ایران انجام شده است، فرض می کنند که بازار های سرمایه از نوع بازار نیمه قوی هستند . یعنی، همه اطلاعات قابل دسترس عموم، شامل آن دسته از اطلاعاتی که از طریق صورت های مالی و سایر گزارش های مالی افشا می شوند، سریعا و به طور کامل به محض انتشار به طریق بی طرفانه و بدونه جانبداری در قیمت های سهام ضبط و منعکس می شوند و اطلاعات مربوط توسط بازار نادیده گرفته نمی شوند. ادامه این فصل تحقیقات حسابداری در حوزه بازار سرمایه را مورد بررسی قرار می دهد.

برگرفته از کتاب: تئوری حسابداری
تالیف: دکتر هاشم نیکو مرام، دکتر بهمن بنی مهد
انتشارات: آثار نفیس

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله هزینه های مالی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انواع خدمات حسابداری با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *