مقالات مالیاتی

مرور زمان مالیاتی چیست

مرور زمان مالیاتی

برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی مدت زمانی در نظر گرفته می شود که به آن مرور زمان مالیاتی گفته می شود و پس از این زمان طرفین حق شکایت را از دست می دهند و علت این مساله به این صورت بیان شده است که حقی برای مدت طولانی مورد درخواست قرار نگرفته است، حق زنده و ثابتی نمی باشد و شکایت در محکمه برای این حق امکان پذیر نخواهد بود. بعد از مدت مرور زمان مالیاتی هیچ یک از طرفین نمی توانند شکایت خود را به محکمه ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با مرور زمان مالیاتی آشنا سازیم.

علل مرور زمان مالیاتی:

مرور زمان مالیاتی موجب ایجاد برقراری نظم شده و این مساله موجب می شود مردم در وضعیت هشدار قرار نگیرند. شناسایی این که مرور زمان از کجا آغاز می گردد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مرور زمان مالیاتی قانونی است که در بیشتر کشورهای دنیا اجرا می گردد.

برای مطالعه مقاله سقف معافیت مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ماده 156 و 157 قانون آیین دادرسی

ماده 156 و 157 قانون آیین دادرسی

مدت زمانی در نظر گرفته شده برای مرور زمان مالیاتی:

مرور زمان مالیاتی در دو حالت روی می دهد. در حالت اول این مساله با ارسال اظهار نامه مالیاتی روی می دهد و در حالت دوم بدون ارسال اظهارنامه می باشد. که برای گروه اول در ماده 156 و برای گروه دوم در ماده 157 مرور زمان تعیین گردیده است.

مرور زمان مالیاتی بر طبق ماده 156:

بر طبق ماده 156 لازم است تا یک سال پس از ارسال اظهارنامه به آن رسیدگی شده و برگه تشخیص صادر گردد و در صورتی که این برگه صادر نشود و یا تا سه ماه بعد از تاریخ تعیین شده ابلاغ نگردد، اظهارنامه دچار مرور زمان مالیاتی گردیده و سود و زیانی که در آن اظهار می شود مورد تایید قرار می گیرد.

مرور زمان بر اساس ماده 157:

بر اساس این ماده تا 5 سال بعد از تاریخ سر رسید مرور زمان پرداخت می شود و بعد از گذشت 5 سال مالیات به هیچ وجه قابل مطالبه نیست و حد اکثر تا سه ماه بعد از این 5 سال می توان برگه تشخیص را ابلاغ کرد.

مشاور مالیات

نکاتی که باید در مورد مرور زمان بدانید:

  1. موارد نادری وجود دارد که در آن مرور زمان مالیاتی روی می دهد. برای مثل هنگامی که کارشناسان مالیاتی عوض می شوند ممکن است این اتفاق روی دهد.
  2. مودیانی که مشمول این مساله یعنی مرور زمان مالیاتی نمی باشند، تمامی اطلاعات اظهارنامه آن ها تایید می گردد.
  3. مرور زمان مالیاتی معمولا برای کسانی که در ادارات مالیات کارمند هستند چندان خوشایند نیست اگرچه حسابداران آن را بسیار دوست دارند و برای آن ها دلچسب به نظز می رسد.

مشکلات اجرایی مرور زمان مالیاتی:

اگر بخواهیم مولفه های مرور زمان مالیاتی را بدانیم این مولفه ها به صورت موضوع مرور زمان، مهلت آن و مبدا مرور هستند. در خصوص جریمه ها معمولا موضوع مرور زمان معلوم بوده و مدت زمان آن نیز 5 سال است. اما مبدا آن از نظر قانونی مشخص نمی باشد و این یکی از مسائلی است که در اجرای این قانون خلل ایجاد می کند.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مروری بر مالیات ایران از گذشته تا کنون را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *