مقالات حسابداری و حسابرسی

مستحدثات در حسابداری چیست

مستحدثات در حسابداری

در پاسخ به کسانی که به دنبال جواب برای سؤال مستحدثات در حسابداری چیست؟ می گردند باید بگوییم مستحدثات یکی از واژه های پرکاربرد در حسابداری است. شاید شنیدن عبارت مستحدثات در حسابداری کمی متعجب شوید، ولی با خواندن این مقاله همه چیز راجع به مستحدثات برایتان روشن می شود. پس تا پایان مقاله ما را تنها نگذارید. از همراهی تان ممنونیم.

مستحدثات در حسابداری چیست:

با نگاهی به فرهنگ دهخدا متوجه می شوید که مستحدثات به معنای بنای نوبرآورده است. اگر می خواهید بدانید مستحدثات در حسابداری چیست؟ باید برایتان بگوییم منظور از مستحدثات اماکن و محوطه هایی است که در حاشیه یا کنار زمین یا ساختمان اصلی بنا می شود. به عبارت دیگر مستحدثات محوطه‌هایی است که در کنار ساختمان اصلی احداث می شود و شامل دیوار کشی، نرده کشی، فضای سبز و غیره می شود.

خوب است بدانید در حسابداری، برای مستحدثات حساب جداگانه ای به نام «مستحدثات زمین» در نظر گرفته می شود. در این حساب بهای تمام شده تأسیسات، پارکینگ، آسفالت محوطه، پیاده روسازی، نرده کشی و غیره ثبت و نگهداری می شود.

خدمات حسابرسی

با مصادیق مستحدثات زمین آشنا شوید:

هنگام خرید و فروش زمین، علاوه بر قیمت تمام شده آن، قیمت بناها و تأسیساتی که در آن احداث شده است را نیز به قیمت زمین می افزایند. این تأسیسات که طول عمر نامحدود دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • پارکینگ
  • آسفالت محوطه
  • پیاده روسازی
  • نرده کشی
  • و غیره

استهلاک چیست:

در حسابداری از واژه استهلاک استفاده زیادی می شود. استهلاک در واقع سرشکن کردن و اختصاص دادن بهای تمام شده دارایی ثابت در دوره های منظم است. به عبارت بهتر استهلاک مبلغی است که برای اسقاط دارایی در نظر گرفته می شود. عواملی که باعث استهلاک دارایی ها می شود شامل: فرسودگی ناشی از مصرف در طول زمان، پوسیدگی و کهنگی، پیش آمدن حوادث، خراب شدن قطعات، و غیره

استهلاک چیست

استهلاک چیست

ثبت حسابداری مستحدثات:

مطابق استاندارد حسابداری شماره 11 اقلامی نظیر دیوار کشی دور، آسفالت، محوطه سازی و غیره تحت عنوان «مستحدثات در زمین» ثبت شوند. گفتنی است حسابداران برای مستحدثات زمین استهلاک نیز در نظر می گیرند. مستحدثات نوعی دارایی ثابت است که زیر مجموعه زمین محسوب می شود.

هنگام ثبت مستحدثات در زیر مجموعه زمین، باید به این نکات دقت داشته باشید:

  • اگر تأسیسات زمین مانند نرده کشی، آسفالت محوطه یا پیاده رو سازی دارای عمر مفید و محدود باشند، در دفاتر حسابداری در حساب جداگانه ای به نام «تأسیسات یا مستحدثات در زمین» ثبت می شوند.
  • اگر نرده کشی، آسفالت و غیره در زمین خریداری شده عمر محدودی داشته باشند باید در سرفصل جداگانه ای به نام «تأسیسات و مستحدثات در زمین» ثبت شوند؛ لازم است بدانید به دلیل عمر محدود نمی توانید آن را در حساب بدهکار زمین ثبت کنید چون در عمر مفید خود مستهلک می شوند.
  • زمینی که مستحدثات دارای عمر مفید نامحدود باشند، در «بهای تمام شده زمین» ثبت حسابداری می شوند.

خدمات مالی و حسابداری

ثبت اقلام مختلف مستحدثات در حسابداری:

مصالح و هزینه هایی که صرف نورپردازی، هزینه مجوز و غیره می شود هرکدام بسته به نوع خود باید در یک حساب ثبت شود. با ثبت این اقلام آشنا شوید:

  • هزینه تسطیح و قیمت پرداخت شده برای زمین را باید در حساب زمین ثبت شود.
  • هزینه نورپردازی زمین جزو زیر مجموعه زمین به شمار می آید، برای همین باید در حساب مستحدثات و تأسیسات زمین ثبت شود.
  • هزینه مجوزهایی که برای ساختمان پرداخت می شود نیز در حساب ساختمان باید ثبت شود.
حسابداری مستحدثات

حسابداری مستحدثات

محاسبه مبلغ مستحدثات در هنگام ساخت و ساز در زمین:

برای مثال تصور کنید زمینی را با دیوار کشی و مستحدثات خریداری کرده اید و قصد احداث یک انبار سر پوشیده و انبار سرباز را دارید. در این صورت باید مبلغ مستحدثات پرداختی را در چه حسابی ثبت نمایید؟

لازم است بدانید چون حصار کشی زمین قابل استهلاک است، مبلغ پرداخت شده برای مستحدثاتی نظیر نرده کشی را می توانید در سرفصل جداگانه ای به نام «مستحدثات در زمین» طبقه بندی و مستهلک کنید.

در واقع با محاسبه عمر مفید نرده کشی، اجازه ثبت آن را در حسابی به عنوان «تأسیسات و مستحدثات در زمین» را خواهید داشت. ولی اگر عمر مفید حصار کشی مشخص نباشد، مبالغ پرداختی را باید به بهای تمام شده زمین افزود و در این صورت حسابی هم برای استهلاک باقی نخواهد ماند.

تفاوت ساخت و ساز و مستحدثات:

ساخت و ساز به معنای ایجاد تغییرات در زمین و احداث ساختمانی کامل در آن است. مستحدثات بناهای ایجاد شده است که ساختمان هم جزو آن محسوب می شود. به عبارت بهتر ساخت و ساز وسیله ایجاد مستحدثه می باشد.

محاسبه مبلغ مستحدثات

محاسبه مبلغ مستحدثات

خراب کردن مستحدثات:

مطابق استاندارد حسابداری شماره 11 برچیدن، از بین بردن، پاکسازی و بازسازی مستحدثات زمین در طول دوره ای که از منافع آن بهره برده اید، محاسبه و پس از آن مستهلک می شود.

مخارج آماده سازی زمین که دارای عمر نامحدود هستند در این مرحله در «حساب بهای تمام شده» منظور می شود.

اگر تغییرات ایجاد شده در زمین دارای عمر محدود باشد باید در حسابی ثبت شود که منافع حاصل از آن مستهلک می شود.

لازم است بدانید زمین به استثنای معادن و محل دفن زباله عمر نامحدود داشته و قابل استهلاک نیست.

مشاوره مالیاتی

عرصه و اعیان در مستحدثات:

منظور از عرصه محلی است که ساختمان و کلیه مستحدثات و ابنیه در آن قراردارد. اعیان ابنیه و مستحدثاتی است که در عرصه به مساحت مشخصی احداث شده است. مساحت عرصه، همان مساحت زمینی است که مستحدثات، ابنیه و ساختمان در آن واقع شده است.

مساحت اعیان، مساحت خود مستحدثات و ابنیه ای است که در زمین قرار گرفته است. یک ملک با سند ششدانگ در واقع ملکی است که دارای عرصه و اعیان هم هست. اما هنگام خرید زمین باید بدانید خرید ملک یا فقط عرصه است یا فقط شامل اعیان می شود.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله نحوه تنظیم قرارداد حسابداری دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *