مقالات مالیاتی

منفعت های پرداخت به موقع مالیات

منفعت های پرداخت به موقع مالیات

مالیات یک هزینه اجتماعی می باشد که مردم آن را به دولت می پردازند تا دولت قادر باشد مسئولیت های ذکر شده در قانون اساسی را برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، به خوبی انجام دهد. به همین خاطر گفته می شود مالیات وسیله ای حکومتی است برای فراهم کردن منابع حکم رانی صحیح و ایجاد توسعه در هر مقطع از زمان.

امروزه در بسیاری از حوزه های اقتصادی و اجتماعی تعهدات دولت افزایش یافته است و اهداف با اهمیت مثل رشد اقتصادی، ثابت شدن قیمت ها، تقسیم عادلانه درآمدها، اشتغال بیشتر، بهتر شدن وضعیت تراز پرداخت ها و… تلاش زیادی را می طلبد.

از طرفی تخصیص منبع های تولیدی باعث افزایش هزینه دولت ها شده است. درآمدی که دولت ها از راه اخذ مالیات به دست می آورند جایگاه ویژه ای در بین منابع درآمدی دارد و تکیه بر این گونه درآمد ها یکی از دلایل سلامت اقتصادی کشور است، با این اوضاع در بسیاری از کشورهای توسعه یافته درآمدی که از راه اخذ مالیات به دست می آید جنبه عملی پیدا کرده است اما در اکثر کشور هایی که کم توسعه تلقی می شوند به دلایل گوناگون اجتماعی و اقتصادی سهم درآمدهایی که از راه گرفتن مالیات به دست می آیند بسیار کم است.

دولت ها جهت ایجاد تعادل در نظام اقتصادی کشور مسئولیت های بسیاری بر عهده دارند. آن ها بازارهای مالی و قیمت های معین شده را مدیریت و دیگر درآمدها را کنترل می کنند. اما چیزی که در این بین نقش مهمی در ایجاد تعادل اقتصادی و هم چنین فراهم کردن عدالت اجتماعی دارد، مالیات است. با پرداخت مالیات دولت ها می توانند بر جریانات مالی و افزایش ثروت ها کنترل داشته باشند و از فساد مالی و کساد شدن بازارهای اقتصادی پیشگیری کنند. مالیات یک گونه هزینه اجتماعی می باشد که شهروندان یک کشور به دولت خود می پردازند.

رضایت مودیان از پرداخت مالیات:

هر چه اثر اعمال وظایف حکومتی مثل پیشرفت شهرها و روستاها، ایجاد نظم و امنیت اجتماعی، توسعه زیرساخت ها و تعلیم رایگان قابل مشاهده تر باشد، شهروندان با رضایت خاطر بیشتری مالیات می پردازند و اگر در شرایط زندگی افراد تغییری ایجاد نشود و گرفتن مالیات تاثیری در بهبود اوضاع اجتماعی نداشته باشد، افراد نیز از پرداخت آن سرباز خواهند زد. در کشور ما بعضی از افراد نپرداختن مالیات را یک امتیاز به حساب می آورند و به همین جهت لازم است در خصوص افزایش مشارکت عمومی در پرداخت هزینه های اجتماعی، فرهنگ سازی شود. لازم است به کمک رسانه های جمعی و ادارات اجرایی نسبت به این موضوع شفاف سازی صورت گیرد و اعمال به گونه ای انجام شود که مردم به صورت شهودی به آثار پرداخت مالیات پی ببرند و با پرداخت به موقع مالیات های خود در آباد تر شدن کشور مشارکت کنند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات مشاور مالیاتی می باشد.

توسعه و پیشرفت جامعه

توسعه و پیشرفت جامعه

برخی از مهم ترین پیامدهای پرداخت مالیات:

  • بیشتر شدن عمران و آبادی کشور
  • توزیع درآمد ها به صورت عادلانه تر
  • افزایش رشد مالی و اقتصادی
  • احقاق رفاه اجتماعی
  • توسعه و پیشرفت ساختارها
  • افزایش خدمات قسمت های خصوصی مورد توجه بیشتری قرار می گیرد

پرداخت مالیات عاملی مهم در توسعه و پیشرفت جامعه و زیرساخت ها:

از جایی که اخذ مالیات نقش مهمی در فراهم آمدن منابع مالی ایفا می کند و انجام طرح های عمرانی و پیشرفت زیرساخت ها رابطه ی بدون واسطه ای با اخذ مالیات دارد، مالیات و پیشرفت عمرانی کشور ارتباط محکمی با هم خواهند داشت.

پروژه های عمرانی مثل خیابان ها و جاده ها، منابع آبی، خطوط هوایی، پل ها، جریانات مخابرات و خیلی از موارد دیگر نیازمند هزینه های بسیار زیادی هستند که قسمتی از آن به واسطه ی درآمدهای مالیاتی تامین می شود. پرداخت به موقع مالیات باعث بسترسازی و بر طرف شدن نیازهای نخستین جهت پیشرفت زیرساخت ها و پیشبرد امور کشور می شود.

شهروندان با پرداخت به موقع، به تامین بودجه کشور خود کمک بزرگی می کنند. در برنامه پنجم پیشرفت، بیشتر شدن درآمدهای ناشی از اخذ مالیات و حرکت به سوی اقتصادی که به نفت وابسته نیست مدنظر قرار گرفته است و به همین جهت آگاه سازی شهروندان در مورد مزیت های پرداخت مالیات باعث افزایش مشارکت و پرداخت مالیات آن ها می شود.

اما در آخر می شود نتیجه گرفت با بیشتر شدن منابع اقتصادی که از راه پرداخت مالیات فراهم می شود، می توانیم امیدوار باشیم که هر روز شاهد پیشرفت بیشتر در زیرساخت های کشورمان باشیم.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مجازات فرار مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انواع مشاوره مالیات می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *