مقالات مالیاتی

مهلت های قانونی مالیات

مهلت های قانونی مالیات

بر اساس بررسی و رسیدگی اتاق اصناف ایران و ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدت زمان ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم و چهارم سال 1399 و زمان پرداخت آن مالیات، برای کلیه مودیان مالیاتی تا 15 اردیبهشت 1400 تمدید شده بود.

اتاق اصناف ایران، در اطلاعیه و بخشنامه های مربوطه، به سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بود که با توجه به ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم و چهارم سال 1399 و همچنین سررسید پرداخت مالیات آن، برای کلیه مودیان مالیاتی به مدت زمان یک ماه تمدید شده بود.

بر این اساس مدت زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به دوره مالیاتی زمستان 1399 و سررسید پرداخت مالیات مشمول شده مودیان، 15 اردیبهشت ماه 1400 بوده است. با توجه به این اطلاعیه ها و بخشنامه های مربوطه، ارائه اظهارنامه مالیاتی و سررسید پرداخت آن در زمان های مقرر شده، با توجه به موضوع بند 5 ماده 22 و 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشمول جریمه هم نشده بود.

همچنین با توجه به این بخشنامه ها و اطلاعیه های مربوط به ستاد مبارزه با کرونا، ارائه گزارش حسابرسی مالیاتی قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز تمدید شده بود و مودیان مالیاتی می توانستند گزارش حسابرسی مالیاتی دوره چهارم (زمستان) سال 1399 را با توجه به در نظر گرفتن تعطیلات رسمی خرداد ماه، تا 17 خرداد 1400 ارائه داده باشند.

انجام مشاوره مالیاتی

زمان رسیدگی مامورین مالیاتی برای پرونده های مالیاتی:

اگر چنانچه اشخاص حقوقی در زمان مقرر شده دوران کرونا و غیر از آن در زمن های قانونی مقرر شده، اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان خود را به اداره مربوطه ارائه کرده باشند، آن واحد مالیاتی می بایست در مدت زمان یک سال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، مالیات مشمول شده را مشخص کند و برگ تشخیص آن را در همین مدت زمان صادر کند و تا مدت زمان سه ماه از انقضای یک سال ذکر شده، آن را به شخص حقوقی ابلاغ کند.

حالا اگر برگ تشخیص در مدت زمان مشخص شده صادر نشود و یا اینکه در مدت زمان مشخص شده، ابلاغ نشود، همان اظهارنامه مالیاتی ارائه شده و سود و زیان ابزار شده درآن، ملاک محاسبه قرار می گیرد.

هر زمان که بنا بر دلیل خاصی، پرونده مالیاتی مودی به هیات بند 3 ماده 97 قانون مالیات های مستقیم واگذاشته شود، مدت زمان دو ماه به این تاریخ افزوده می شود.

ماده 156 قانون مالیات های مستقیم

ماده 156 قانون مالیات های مستقیم

ماده 156 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 156 قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی موظف می باشد که اظهارنامه مودیان مالیاتی را حداکثر تا مدت زمان یک سال از تاریخ انقضای مدت زمان مشخص شده بررسی کند و اگر در مدت زمان ذکر شده برگ تشخیص را صادر نکند، و یا اینکه تا مدت زمان سه ماه از تاریخ انقضای یک سال ذکر شده، برگ تشخیص مالیاتی را به مودی مربوطه ارائه ندهد، اظهارنامه مودی قطعی می شود.

اگر چنانچه بعد از قطعی شدن اظهارنامه مالیاتی و یا بعد از رسیدگی، بررسی و ارائه برگ تشخیص مالیاتی به قطعیت رسیده و یا نرسیده، مشخص شود که مودی مالیاتی دارای درآمد و یا فعالیت بیان و ارائه نشده ای می باشد و مالیات این فعالیت مطالبه نشده باشد، مالیات بر درآمد آن فعالیت ها با توجه به ماده 157، قابل مطالبه می باشد.

در این شرایط، اداره امور مالیاتی می بایست که یک نسخه از برگ تشخیص صاده شده را به همراه گزارش توجیهی مربوطه را در مدت زمان ده روز از تاریخ صدور برای رسیدگی و بررسی به دادستانی انتظامی مالیاتی ارسال کند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی

ماده 157 قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس ماده 157 قانون مالیات های مستقیم، اگر چنانچه مودیان مالیاتی، در زمان مقرر شده از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری کنند، مرور زمان مالیاتی پنج سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات می باشد و بعد از گذشت پنج سال ذکر شده، مالیات مشمول شده قابل درخواست نمی باشد. در غیر این صورت درآمد مودی مشخص شود و برگ تشخیص صادر گردد و تا مدت زمان سه ماه بعد از تاریخ انقای پنج سال ذکر شده، این برگ تشخیص صادر شده به مودی ابلاغ شود.

مهلت های تسلیم اظهارنامه ها

مهلت های تسلیم اظهارنامه ها

مهلت های تسلیم اظهارنامه ها به واحد مالیاتی مربوطه:

  • ارئه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا 15 روز بعد از پایان هر فصل
  • ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی تا 4 ماه بعد از پایان سال مالی
  • ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی تا تا خرداد ماه سال بعد
  • ارائه اظهارنامه انحلال اشخاص حقوقی تا شش ماه از تاریخ ثبت انحلال در اداره ثبت شرکت
  • ارائه اظهارنامه فوت تا یک سال بعد از تارخ فوت
  • ارائه اظهارنامه وقف، حبس و نذر تا 3 ماه از تاریخ انعقاد و یا فوت موصی
  • ارائه اظهارنامه عدم درآامد شغلی تا آخر تیرماه
  • ارئه اظهارنامه املاک و سرقفلی تا 30 روز بعد از تاریخ انجام معامله
  • ارائه اظهارنامه درآمد اتفاقی تا آخر اردیبهشت سال بعد
  • ارائه اظهارنامه اضافه پرداختی و استرداد مالیات حقوق تا بعد از تیر ماه سال بعد

خدمات مالیاتی و حسابداری

مهلت قانونی پرداخت مالیات ها

  • پرداخت مالیات درآمد مشمول شده، همزمان با ارائه اظهار نامه مواد 105 و 131
  • پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، همزمان با ارائه اظهارنامه ارزش افزوده
  • پرداخت مالیات بر درآمد اجاره، یک ماه از تاریخ دریافت اجاره مربوطه
  • پرداخت مالیات حقوق تا پایان ماه بعد، پس از پرداخت و ثبت سند ماده 86
  • پرداخت مالیات تکلیفی حق الزحمه خدمات موضوع ماده 104، تا 30 روز پس از تخصیص یا پرداخت
  • پرداخت مالیات برگ قطعی تا 10 روز از تاریخ ابلاغ
  • پرداخت مالیات در مرحله صدور اجراییه واحد مربوطه تا یک ماه از تاریخ ابلاغ

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله راهنمای پيش ثبت نام و ثبت نام دریافت کد اقتصادی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09221044976 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد آرا: 4

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *