مقالات اقتصادی

نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن

بیزینس پلن

بیزینس پلن چیست؟ در جواب به این پرسش باید گفت که بیزینس ‌پلن سندی است که نحوه کسب درآمد، شرح یک تجارت، تأمین اعتبار آن، محصولات یا خدمات آن، مدل عملکرد آن، رهبری و نیروی انسانی و بسیاری دیگر از جزئیات مهم برای کسب موفقیت در آن وارد می‌شود.

حال آنکه شاید با خود فکر کنید که احتیاجی به نوشتن بیزینس پلن نداشته باشید یا اینکه بعضی از کارآفرینان بدون نوشتن بیزینس پلن موفق می‌شوند یا بعضی از مؤسسین بدون داشتن یک نمونه بیزینس پلن، فقط با داشتن زمان‌بندی عالی، مهارت‌های تجاری خوب، محرک کارآفرینی و اندکی شانس، در مشاغل خود پیشرفت چشم گیری کرده اند. ولی این امکان که کارآفرینان شکست بخورند وجود دارد.

به بیان دیگر می‌توان گفت که یک بیزینس پلن آماده برای موارد مهمی مانند اهداف کسب و کار، استراتژی‌ها، مشکلاتی که ممکن است در حین کار با آنها مواجه شوید، راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکلات در کسب و کارتان دارد.

همچنین یک بیزینس پلن در ساده‌ترین شکل، مانند یک راهنما و یک نقشه راه برای شغل شما است که اهداف و تمام جزئیات برنامه‌ریزی شما را برای دسترسی به اهدافتان مشخص می‌کند. ایده کسب و کار شما باید منسجم بوده و نباید تبدیل به یک سند طولانی و رسمی شود، فقط باید مانند مقاله‌ای باشد که جزییات مهم کار خود را در آن نوشته باشید.

خدمات مالیاتی

نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن:

چند نکته مهم در نوشتن بیزینس پلن وجود دارد که باید همیشه به یاد داشته باشید تا بتوان در نوشتن آن به شما کمک کند.

  • هدف مشخص داشته باشید، اگر هدف تأمین بودجه برای کار است، باید تلاش بیشتر و برنامه کامل تر ارائه شود.
  • مختصر و مفید بنویسید، این که برای چه کسانی می‌نویسید اصلا مهم نیست، باید برنامه کاری شما مختصر و مفید باشد .به گونه ای که نباید بیش از ۱۵ تا ۲۰ صفحه شود. اگر اسنادی دارید و احساس می کنید که شاید برای اهداف شما و مخاطبان مفید باشد، می توانید آنها را به عنوان ضمیمه در نظر بگیرید.
  • مخاطبان خود را بشناسید، باید در نظر داشته باشید که کسی ممکن است برنامه شما را بخواند، حتی زمانی که تنها آن را برای خود نوشته باشید. پس بهتر است ایده‌های خود را روشن بیان کنید، می‌توان زبان و سطح جزئیات را برای آن‌ها تنظیم کنید. تا به شما این اطمینان را بدهد که مناسب ترین اطلاعات را درج کرده اید.
  • لحن، سبک و تن صدا را ثابت نگه دارید، این گزینه را به دقت رعایت کنید تا با تهیه یک برنامه شخصی یا نوشتن زمان برای ویرایش، بتوان طرح را قبل از توزیع، مدیریت کرد.
  • در تحقیق سرمایهگذاری کنید، بخش‌هایی از برنامه کار به وسیله دیدگاه و نظرات شما مطرح می‌شوند، اما بعضی از مهم‌ترین اطلاعات مورد نیازتان را باید به وسیله تحقیق از منابع معتبر بدست آورید. باید بدانید که محصولات و خدمات خود رابه چه کسی می‌فروشید یا اینکه چه کسی محصولات یا خدمات مشابه را به شما می فروشند.

برای مطالعه مقاله مدیریت سرمایه در گردش می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چگونگی ایجاد یک طرح کلی بیزینس پلن

چگونگی ایجاد یک طرح کلی بیزینس پلن

چگونگی ایجاد یک طرح کلی بیزینس پلن آماده:

یک بیزینس ‌پلن خوب، برای هر فرم و محتوای آن، دستورالعمل های قابل قبولی را دنبال می‌کند. یک بیزینس پلن آماده از سه بخش اصلی تشکیل می شود که عبارتند از:

  • بخش مفهوم کسب و کار، این بخش به توضیح مفهوم صنعت، ساختار کسب و کار، محصول یا خدمات می‌پردازد و در مورد چگونگی موفقیت در کسب و کار، توضیح می‌دهد.
  • بخش بازار، که در آن مشتریان بالقوه را توصیف و تحلیل می‌کنید، اینکه مشتریان چه کسانی و از کجا هستند، چه عاملی سبب می‌شود که آن‌ها از شما خرید کنند و غیره. در اینجا، شما نیز رقابت را توصیف می‌کنید و توضیح می‌دهید که تصمیم دارید که در آینده به چه موقعیتی برسید.
  • بخش مالی، شامل گزارشی در مورد درآمد و جریانات نقدی، صورت وضعیت مالی (ترازنامه) و مقادیر مالی و همچنین تجزیه‌ و تحلیل نقاط ضعف می‌باشد. در این بخش می‌توان از یک حسابدار یا یک نرم‌افزار خوب کمک گرفت.

ثبت شرکتها

اجزای کلیدی آماده سازی بیزینس پلن:

  • خلاصهنویسی اجرایی، این مورد یک مرور کلی از کسب و کار و برنامه‌های شما است. این برنامه در همان ابتدای کار شما وجود دارد و شامل یک یا دو صفحه است. قطعا این محدودیت فضا می‌تواند فشار در کلیه اطلاعات مهم را کمی تنش زا کند اما غیرممکن نیست. با استفاده از خلاصه‌نویسی اجرایی همه مواردی را که مد نظر دارید تقطیر می‌کند و به سرمایه‌گذاران یک دیدکلی در سطح بالای کسب و کار خواهد داد تا آن‌ها به پیگیری بیشتر ترغیب شوند. باز هم، این یک خلاصه است، بنابراین نکات کلیدی که در هنگام نوشتن برنامه خود کشف کرده‌اید را برجسته کنید. گاهی اوقات، آنچه برای صاحب کسب و کار مهم است، در صفحات آخر پنهان شده است. در متن خلاصه ‌شده خود همه‌چیز را کاملا شرح دهید.
  • شرح کسب و کار، در این بخش باید به دو سؤال مهم پاسخ داده شود: شما کی هستید و قصدچه کاری را دارید؟ جواب دادن به این پرسش، مقدمه‌ای را در مورد اینکه چرا در این شغل هستید، چرا با رقبا متفاوت هستید، چه چیزی پیش‌رو دارید و چرا دلیل مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارید، ارائه می‌دهید. در این بخش می‌توان، درباره‌ چشم ‌اندازها و امکانات آینده صحبت کنید.
  • استراتژیهای بازار، مشخص کنید مشتری ایده‌آل شما کیست؟ چند نفر از چنین مشتریانی وجود دارد؟ در اینجا مهم است که این نکته‌ها مشخص باشند. استراتژی‌های بازار نتیجه یک تحلیل دقیق بازار است و سبب می‌شود کارآفرین با تمام جنبه‌های بازار آشنا شوند تا بتوان بازار مورد هدف خود را تعریف کند و شرکت هم بتواند به‌ منظور جمع‌آوری سهم خود از بازار، عملیات فروش را انجام دهد. انتخاب یک بازار مناسب برای محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر بازار اشتباهی را در زمان اشتباه انتخاب کنید، ممکن است تجارت شما با شکست مواجه شود.
  • تجزیهو تحلیل رقابتی، هدف از این بخش استراتژی‌هایی است که به شما یک مزیت شخصی را ارائه می‌دهد، همچنین می‌تواند موانعی که توسط رقبا جلوی شما قرار می‌گیرد را، کنار بگذارد. هر کسب و کار دارای نوع خاصی از رقابت و اهمیت بسیاری دارد که یک خلاصه‌نویسی درستی را ارائه دهد.
  • طراحی و توسعه طرح، هدف از این بخش، توصیف طراحی محصول و ارائه آن به سرمایه‌گذاران، طراحی آن در زمینه تولید، بازاریابی و ایجاد بودجه‌ای است که شرکت را در راه رسیدن به اهداف یاری می رساند.
  • عملیات و مدیریت طرح، این بخش به ‌منظور توضیح نحوه عملکرد کسب و کاری است که طراحی آن به صورت دائمی است. طرح عملیاتی، تدارکاتی در سازمان را از جمله مسئولیت‌های مختلف تیم مدیریت، وظایف مربوط به هر بخش در شرکت و هزینه‌های مربوط به عملیات کسب و کار، برجسته خواهد کرد.
  • عوامل مالی، داده‌های مالی نقطه پایانی در بزنس پلان هستند، اما نباید گمان کنید که از مطالب گذشته مانند مفهوم کسب و کار و تیم مدیریت مهم تر است. با این فاکتور جنبه‌های کلیدی طرح مالی خود را برجسته کنید، به‌طور ایده‌آل یک نمودار بسازید که هزینه‌ها و سودآوری‌های شما را نشان ‌دهد. اگر مدل کسب و کار شما نیاز به توضیح بیشتری دارد، پس این مدل چیزی است که می‌توانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

برای مطالعه مقاله مدیریت مالی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مزایای نوشتن بیزینس پلن

مزایای نوشتن بیزینس پلن

مزایای نوشتن بیزینس پلن:

بیزینس پلن مزایای مختلفی دارد که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • بالا رفتن رشد کسب‌ و کار
  •  شناسایی ریسک ها
  • تجاری سازی اختراعات
  • کاهش احتمال شکست در کسب ‌و کار
  • ابزار و وسیله کارآمد و مناسبی برای جذب شریک، مهاجرت، سرمایه گذار، تامین مالی می‌باشد.
  • افزایش احتمال راه اندازی کسب‌ و کار یا ایده بهتر
  • اخذ مصوبه هیات مدیره و سهامداران
  • دریافت وام و اطلاع رسانی به قرض دهندگان و اعطا کنندگان تسهیلات مالی
  • ارائه نمای کلی از کسب ‌و کار
  •  مشخص کردن رویکرد بازاریابی
  •  مدیریت نیازهای سازمانی و کارکنان

سخن پایانی:

در پایان با توجه به توضیحات داده شده در نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب ‌و کار باید نکات مهم مورد نظر سرمایه‌گذاران و بانک‌ها در ارزیابی طرح، تحلیل فرصت‌های تجاری سازی، معرفی اجزای طرح تجاری، منابع انسانی، ارایه طرح‌های تجاری در موضوعات تفکیک شده آموزشی، خدماتی، صنعتی، کارآفرینی و تجاری، مطالعات و طرح مالی را مدنظر قرار داد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مدیریت فرآیند کسب­ و کار را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از کلیه خدمات حسابداری می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *