مقالات حسابداری و حسابرسی

چک سفید امضاء و ماهیت حقوقی آن

چک سفید امضاء

با توجه به اینکه چک نوعی اوراق بهادار است، صادر کننده آن تعهد میکند که به واسطه پشتوانه وجوه مالی خود در نزد بانک، مبلغی را که در چک درج گردیده است را به شخص گیرنده پرداخت نماید.

ویژگی های چک قانونی و سند معتبر به شرح زیر می باشد:

  • درج مبلغ چک: چنانچه بر روی چک مبلغ، درج نگردد چک قابل نقد شدن نبوده و بانک نمی تواند هیچ مبلغی برای آن را پرداخت کند. هر چک دارای دو جای خالی برای درج مبلغ به عدد و حروف می باشد. ثبت مبلغ به عدد و حروف در چک مانع هر گونه جعل و دستکاری خصوصا در مبلغ آن می شود.
  • امضا چک: اعتبار هر چک به امضای آن می باشد و چنانچه چک امضا نداشته باشد، اعتبار و ارزش قانونی ندارد. امضا صادر کننده چک نشان دهنده هویت صاحب امضا آن است. علاوه بر امضاء صاحب چک بعضی از شرکت ها دارای مهر نیز هستند و برای صدور چک حتما باید مهر را هم بر روی آن چک ضرب نمایند زیرا در غیر این صورت بانک از پرداخت وجه چک به دارنده خودداری می نماید.
  • تاریخ چک: درج تاریخ چک الزامی نیست، چون معمولا چک باید به روز باشد اما چون بیشتر چک ها مدت دار هستند بانک از پرداخت وجه چکی که فاقد تاریخ باشد خودداری میکند.

خدمات مالی و حسابداری

چک سفید امضا چیست:

چک سفید امضا چکی می باشد که صاحب چک آن را بدون مشخص کردن مبلغ و تاریخ، امضا می­کند تا دارنده چک هر زمان که تمایل داشته باشد و با هر مبلغی بتواند آن را نقد کند. در چک سفید امضا، فقط امضای فرد صادر کننده است که بر روی چک درج می­شود و هیچ گونه اثری از مبلغ و گیرنده موجود نیست. صاحب چک این حق را به گیرنده می دهد که هر زمانی که مایل بود مبلغ توافق شده را بر روی چک بنویسد و ان را برای نقد شدن به بانک ببرد.

برای مطالعه مقاله تنزیل چک و سفته می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چک سفید امضاء چیست

چک سفید امضاء

مواردی که چک سفید امضا صادر می شود:

در ادامه مواردی که چک سفید امضا برای آنها صادر می شود را بیان می کنیم.

1– چک سفید امضا برای ضمانت:

اگر چک سفید امضاء برای ضمانت صادر شده باشد، باید حتما پشت چک قید شود که چک بابت ضمانت می باشد. در این صورت چک در دسته چک های حقوقی قرار گرفته و دارنده چک اجازه دارد در هر زمانی برای تکمیل و وصول آن اقدام کند. اگر صدور چک تنها برای ضمانت باشد صادر کننده باید بتواند به اثبات برساند که این چک فقط برای ضمانت بوده و دارنده خیانت در امانت مرتکب شده است.

2– چک سفید امضا برای تضمین صحت انجام کار و جبران خسارت احتمالی:

اگر هنگام یک معامله شرط گذاشته شود که برای انجام صحیح کار یا جبران خسارت احتمالی، حتما باید چک سفید امضا صادر شود، برای جلوگیری از سو استفاده در متن قرارداد، باید شماره چک را به عنوان سند نوشته و پشت چک نیز باید قید شود که علت صدور چک به چه منظوری بوده است.

در صورتی که صادر کننده چک مجبور به صادر کردن چنین چکی باشد، حتما باید پشت چک قید کند که دلیل اصلی صدور این چک چه بوده است.

مشاور مالیات

3– چک سفید امضای مستاجر برای تخلیه:

چکی که مستاجر به صاحب ملک برای تخلیه در موعد مقرر می دهد، در معاملات املاک تجاری رایج است و در معاملات مسکونی رواج ندارد. چنانچه به هر دلیلی مجبور به صدور چک سفید امضا شدید، حتما در چک قید کنید که این چک فقط و فقط جنبه ضمانت داشته تا بتوانید به لحاظ قانونی از آن دفاع کرده و در صورت نیاز ثابت کنید.

4- چک سفید امضا که درمعاملات غیر قانونی مانند پول شویی، قاچاق مواد مخدر، دارو و … صادر می­شود:

صدور چک سفید امضا در این گونه موارد غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

5- چک سفید امضا در معاملات ربا و نزول:

گاهی در معمالات غیر شرعی فرد مانند ربا و نزول درخواست چک سفید امضا می کند که اگر فرد به این درخواست تن درهد دچار مشکلات قضایی و قاونی بسیاری خواهد شد.

6- چک سفید امضا به عنوان امانت:

گاهی دو نفر بین خودشان قراردادی امضا می کنند و چک سفید امضایی را به عنوان امانت به فرد مقابل داده شود. صدور این چک طبق توافق مابین فقط جنبه ضمانت دارد و نباید خرج شود. در صورتی که این چک خرج شود دادگاه به نفع صادرکننده چک رای خواهد داد و حکم خرج کننده این چک با عناوینی چون خیانت در امانت و یا سو استفاده از چک می باشد.

برای مطالعه مقاله روش استعلام آنی اعتبار چک ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نکات قانونی چک

نکات قانونی چک

آیا چک سفید امضا قابل نقد شدن است:

هر زمان شخصی با چک سفید امضا به بانک مراجعه کند در صورتی که چک فاقد هر گونه خط خوردگی و ایراد باشد بانک موظف می باشد که مبلغ چک را نقد کند و اجازه دخل و تصرف درباره نوع چک و دلیلی صدور آن را ندارد.

نکته: چنانچه حساب فرد دارنده چک به هر دلیلی مشکلی داشته و مسدود باشد و یا دستور قضایی جهت پرداخت چک موجود باشد بانک می تواند از پرداخت مبلغ چک خودداری کند.

خدمات حسابداری

چک سفید امضا از منظر قانون:

در قانون تجارت ایران مقرراتی برای چک سفید امضا اعمال شده است. در صورتی که دارنده چک سفید امضاء بخواهد آن را نقد کند فقط مجاز است مبلغ توافق شده در چک را بر روی آن درج کند. در غیر این صورت صادر کننده این اجازه را خواهد داشت که از او شکایت کند. البته در صورتی که صادر کننده و دریافت کننده چک نیز مدارک لازم برای اثبات ادعای خود را داشته باشند.

هنگام صدور چک سفید امضا به هر دلیل، صادر کننده موظف است از دریافت کننده رسید گرفته و در رسید به طور مشخص و واضح قید گردد که این چک برای چه کاری و به چه منظور و تا چه سقف مبلغی صادر شده است. در صورت بروز هر گونه مشکل مابین طرفین چک حمایت های قانونی در صورتی شامل صادر کننده می­شود که موارد ذکر شده از جمله دریافت رسید، پشت نویسی چک به عنوان ضمانت و … را رعایت کرده باشد.

برای مطالعه مقاله قوانین چک برگشتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قوانین چک سفید امضاء

قوانین چک سفید امضاء

نکات مهم برای صدور چک سفید امضا:

  1. چکی که فقط تاریخ ندارد و بقیه قسمت هایش پر شده باشد چک سفید امضا نمی باشد.
  2. چون چک سفید امضا بدون نام و تاریخ است چک حامل محسوب شده و هر شخصی با ارئه مدارک شناسایی می تواند با مراجعه به بانک نسبت به دریافت ان اقدام نماید.
  3. از چک سفید امضا به عنوان سوپاپ اطمینان و برای تضمین اعتبار استفاده می شود.
  4. چک سفید امضا به خاطر نداشتن مبلغ و تاریخ بسیار پرخطر و مبهم است و ممکن است باعث سو استفاده دارنده چک شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله راس گیری چک ها را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *