مقالات حقوق و بیمه

بیمه عمر متوفی به چه کسی تعلق می‌گیرد

بیمه عمر متوفی

بیمه عمر متوفی به چه کسی تعلق می‌گیرد؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از بیمه‌شده‌ها را به خود درگیر کرده است. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سؤال هستید، این بخش از نوشته‌هایمان را تقدیم نگاهتان می‌کنیم تا جواب سؤال خود را پیدا کنید.

بیمه عمر متوفی متعلق به چه کسی است؟

هر چند برای پاسخ به این سؤال که بیمه عمر به چه کسی تعلق می‌گیرد باید ابتدا مقدماتی برایتان بگوییم.

لازم است بدانید در هر بیمه عمری، هنگام خرید شخصی که بیمه را می‌خرد، نام کسی را که می‌خواهد بیمه عمر به او برسد را ذکر می‌کند. این شخص ذی‌نفع نام دارد.

در صورتی که بیمه شونده از دنیا برود تمام عایدی بیمه عمرش به همین شخص که ذی‌نفع نام دارد می‌رسد.

بیمه عمر شخص متوفی بر اساس حق بیمه و تعداد سالهایی که بیمه عمر را پرداخت کرده، به ذینفعی می‌رسد که خودش آن را مشخص کرده است. اما اگر می‌خواهید مبلغ این بیمه و سایر شرایط برای دریافت بیمه شخص متوفی را بدانید، باید هنوز با ما همراه باشید.

مشاور مالیاتی

از بیمه عمر چه می دانید:

بیمه عمر، نوعی بیمه است که پس اندازی طلایی برای آینده ساز محسوب می‌شود. این بیمه را افراد با شرایط خاص خودشان می‌خرند و برای همین برای هر کس متفاوت از سابرین است. ضمن آن که این نوع بیمه دارای انواع متفاوتی است که توسط شرکت‌های مختلف بیمه ارائه می‌شود. خدمات بیمه عمر نیز با توجه به شرکتی که بیمه را از آن می‌خرید با هم فرق دارد.

آنچه مهم است اینجاست که خرید بیمه عمر، نوعی سرمایه گذاری با سود قطعی و تضمینی است، که برای دور کردن دغدغه و نگرانی‌های افراد از آینده است. هنگام خرید بیمه عمر شخص خودش مشخص می‌کند که می‌خواهد به صورت ماهانه یا سالانه مبالغ مربوط به بیمه بپردازد.

حتی می‌تواند تعداد سال‌هایی را که قرار است بیمه بپردازید را مشخص کنید. پس از گذشت سال‌های مشخص از پوشش‌های متنوع بیمه‌ای برخوردار می‌شود. اگر در این میان شخص بیمه گذار از دنیا برود تمام مزایای بیمه عمر او در دوران بازنشستگی به همان ذی‌نفع می‌رسد.

هفت نوع بیمه عمری که هر بیمه گذار باید با آن آشنا باشد:

بیمه عمر دارای انواع مختلفی است که افراد با توجه به بودجه خود و آینده‌ای که در نظر دارند، یکی از آن را انتخاب می‌کنند مهمترین انواع بیمه شامل

  1. بیمه‌های تمام عمر
  2. بیمه عمر و سرمایه‌گذاری
  3. بیمه عمر زماندار
  4. بیمه بازنشستگی
  5. بیمه مستمری
  6. بیمه عمر گروهی
  7. طرح‌های آتیه مخصوص کودکان
انواع بیمه عمر

انواع بیمه عمر

مزایای دریافت غرامت بیمه عمر برای بازماندگان:

بیمه عمر برای سرپرستان خانواده اهمیت بسیار زیادی دارد، چون در اثر فوت عادی یا بر اثر حادثه مبلغ متعارفی به نام اندوخته به بازماندگان تعلق می‌گیرد. حتی اگر بازماندگان مشکل مالی هم نداشته باشند، باز هم با دریافت این مبلغ سنگینی هزینه‌های پس از فوت سبک‌تر شده و با دریافت غرامت فوت راحت‌تر می‌توانند از پس هزینه‌های سنگین مجلس عزا برآیند. ضمن آن که دریافت غرامت کمک مالی بزرگی به بازماندگان است.

میزان پرداختی بیمه عمر که باید از آن آگاه باشید:

میزان اندوخته بیمه یا غرامت بیمه عمر همان مبلغی است که پس از فوت فرد بیمه‌شده به بازماندگان یا ذینفعان تعلق می‌گیرد. این مبلغ بستگی به نوع بیمه، سال‌های پرداخت آن و میزان مبلغ پرداختی دارد.

اندوخته نهایی، سرمایه‌ای است که پس از گذشت سال‌ها در حساب بیمه‌شده پس انداز می‌شود. جالب است بدانید به این اندوخته سود نیز تعلق می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت بیمه عمر، همین جا است که پس از فوت بیمه‌شده، همهٔ مبلغ اندوخته نهایی محفوظ مانده و به افراد ذینفع پرداخت می‌شود.

مراحل دریافت غرامت فوت:

پس از ارسال مدارک شخص بیمه‌شده به دستگاه ذی ربط، مراحل پرداخت غرامت آغاز می‌شود.

ابتدا پیامک واریز مبلغ برای دستگاه برای ذینفع ارسال می‌شود، حداقل زمان پرداخت غرامت از ارسال تا پرداخت مبلغ یک ماه است.

میزان مبلغ غرامت نیز با توجه به مصوبه دولت و اعلام ضریب حقوق فرق می‌کند.

انجام کلیه امور بیمه تامین اجتماعی

پوشش فوت در بیمه عمر و سرمایه‌گذاری:

مهم‌ترین مزیت و دلیل اصلی خرید بیمه عمر، پوشش فوت آن است. پوشش بیمه عمر به این ترتیب است که پس از فوت بیمه‌گذار، شرکت بیمه موظف است خسارت فوت بیمه گذار را به بازماندگانش بپردازد. بیمه گذار خودش باید در زمان عقد قرارداد، نوع پوشش بیمه خود را مشخص کند. بیمه عمر جزو انواع بیمه‌نامه‌هایی است که جنبه سرمایه‌گذاری دارد.

این بیمه علاوه بر مزایای سرمایه گذاری که دارد شامل پوشش‌های درمانی بیمه نیز می‌شود. سرمایه‌گذاری در بیمه عمر، متناسب با مبلغ پرداختی توسط بیمه‌گذار و سالهایی است که فرد حق بیمه را پرداخت کرده باشد.

2 شیوه پوشش سرمایه فوت بیمه عمر:

پوشش سرمایه فوت عادی، در صورت فوت بیمه‌شده، بیمه گر باید مبلغ اندوخته نهایی ناشی از مرگ عادی را به عنوان غرامت به بازماندگان بپردازد.

پوشش فوت بر اثر حادثه، در پوشش بیمه فوت بر اثرحادثه که برای جبران حوادث و سانحه‌های ناگهانی و اتفاقی در نظر گرفته شده است، در زمان پرداخت، باید سرمایه فوت ناشی از حادثه بپردازد در این نوع بیمه ذینفع مبلغ بیشتری نسبت به بیمه عادی دریافت می‌کند، جالب است بدانید غرامت بیمه عمر فوت بر اثر حادثه اصولاً یک تا سه برابر مبلغ بیمه به صورت عادی است که این مبلغ نیز با توجه به نوع بیمه ممکن است متفاوت باشد.

ذینفع در بیمه عمر:

اگر بیمه عمر خریده باشید حتماً نام ذی‌نفع را در آن دیده‌اید، ذی‌نفع همان کسی است که بیمه‌گذار به شرکت بیمه معرفی می‌کند تا در صورت فوت غرامت فوت و اندوخته بیمه به او پرداخت شود.

تقریباً بسیاری از شرکت‌های بیمه از بیمه‌شده تقاضا می‌کنند تا ذی‌نفع را معرفی نمایند معمولاً ذینفع یکی از اقوام درجه یک شخص بیمه‌شده است حتی بیمه‌شده حق دارند اولویت ذینفع و سهم او را نیز مشخص کند.

غرامت بیمه عمر

غرامت بیمه عمر

تعداد کسانی که می‌توانند ذینفع بیمه عمر باشند:

شرکت بیمه از بیمه‌شده می‌خواهد تا هر کدام از اقوام درجه یک را که خود برای دریافت اندوخته سرمایه معرفی کند. بیمه گذار مختار که یک فرد یا افراد مختلفی را معرفی کند و اولویت دریافت را برای آن‌ها نیز مشخص کند حتی می‌تواند میزان دریافت غرامت را برای هر فرد تعیین کند مورد دیگری که لازم است بدانید بیمه گذار خودش اعلام می‌کند که ذی‌نفع می‌تواند از اقوام درجه یک باشد یا اقوام دورتر و حتی از میان دوستان دور و نزدیک شخص بیمه گذار باشد.

وقتی بیمه‌شده نام کسی را به عنوان ذینفع اعلام نکند:

اگر بیمه‌شده نام کسی را اعلام نکند، بیمه عمر مطابق قانون به وراث قانونی تعلق می‌گیرد. وقتی بیمه‌شده نام هیچ کس را در بیمه عمر خود به عنوان ذینفع اعلام نکند، اندوخته سرمایه مطابق قانون ارث میان افراد تقسیم می‌شود ولی اگر نام شخصی اعلام‌شده باشد وراث حق استفاده از اندوخته قانونی را ندارند.

فرق وارث و ذینفع چیست:

ذی‌نفع کسی است که بیمه‌گذار به شرکت بیمه معرفی کرده تا اندوخته بیمه عمر را دریافت نماید، ذی‌نفع باید از میان اقوام درجه یک انتخاب شود البته در قوانین بیمه‌های مختلف اختلاف وجود دارد، فرد می‌تواند غیر از وراث و اقوام شخص دیگری را به عنوان ذینفع معرفی کند، تفاوت ذی‌نفع و وراث همین جا است، وراث تنها اقوام نسبی و سببی فرد متوفی هستند که مطابق قانون به چند دسته طبقه بندی می‌شوند اما ذی‌نفع می‌تواند از دوستان نیز باشد.

خدمات حسابرسی

نقش وصیت برای دریافت اندوخته بیمه عمر:

مطابق ماده ۲۵ قانون بیمه، بیمه‌گذار تا وقتی زنده است، می‌تواند نام افراد ذینفع را در سند بیمه عمر خود تغییر دهد. به شرط آن که بیمه نامه را به شخص ذینفع منتقل نکرده باشد و بیمه‌نامه را هم به او نداده باشد.

تا زمانی که بیمه دست شخص بیمه گذار است، امکان تغییر ذینفع وجود دارد و او می‌تواند فرد جدیدی را جایگزین کرده و نام او را به عنوان ذی‌نفع به بیمه اعلام کند. برای دریافت حق بیمه همین سند بیمه کافی است و نیازی به وصیت جداگانه ندارد.

فرق بیمه عمر با بیمه تأمین اجتماعی:

بیمه‌گذار در بیمه‌نامه مشخص می‌کند که ذینفع سرمایه پس از فوت چه کسی باشد هرچند بیمه‌گزار خودش را مشخص می‌کند می‌تواند در طول مدت بیمه ذینفعان بیمه را تغییر دهد این مزیت بیمه عمر در مقایسه با بیمه تأمین اجتماعی است.

بیمه تأمین اجتماعی هم مزایای بیمه عمر شخص متوفی را دارد:

بیمه تأمین اجتماعی، نوع خاصی از بیمه است که پرداخت بیمه عمر دارد، مستمری بگیران در صورت داشتن شرایط زیر مشمول دریافت بیمه عمر خواهند بود:

  • اگر فرد بیمه شده تأمین اجتماعی بازنشسته و دارای بیمه باشد، بازماندگان می‌توانند حقوق مستمری و را ببرند.
  • اگر فرد بیمه شده مستمری بگیر و از کار افتاده باشد.
  • فرد بیمه‌شده در ۱۰ سال آخر زندگی خود تنها یک سال حق بیمه پرداخت کرده باشد.
  • اگر بیمه‌شده در ۱۰ سال آخر عمر خود حداقل حق بیمه یک سال کار را یا حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.
بیمه تأمین اجتماعی

بیمه تأمین اجتماعی

سؤالات متداول:

  1. بیمه‌شده تا چند نفر را می‌توانند به عنوان ذینفع معرفی کنند؟

    بیمه‌شده اجازه دارد تا ۵ و ۶ نفر را به عنوان ذینفع مشخص کند و اولویت و درصد استفاده هر فرد را مشخص کند.

  2. میزان مبلغ پرداختی به ذی‌نفعان یا وراث چقدر است؟

    در صورت فوت بیمه‌شده، میزان مبلغ قابل پرداخت به ذینفعان شامل مجموعه سرمایه فوت بیمه‌نامه به‌اضافه اندوخته بیمه است که به ترتیب اولویت و درصد و مشخص شده در بیمه‌نامه اشخاص ذینفع پرداخت می‌شود.

  3. آیا فرزندانی که به سن قانونی نرسیده‌اند را می‌توان به عنوان ذینفع معرفی کرد؟

    بیمه‌شده اجازه دارد هرکسی را به عنوان ذینفع معرفی کند، فقط تا زمانی که فرزندان به سن قانونی ۱۸ سالگی نرسند هم غرامت سرمایه فوت هم انداخته و سودهای مشارکت تا سن ۱۸ سالگی نزد شرکت بیمه باقی می‌ماند.

  4. آیا می‌توان مؤسسات خیریه را به عنوان ذینفع معرفی کرد؟

    بله مؤسسات حقوقی دارای شماره ثبت را می‌توان به عنوان ذی‌نفع معرفی کرد حتی می‌توان اولویت یا درصدی برای آن‌ها مشخص کرد.

  5. ذینفعان چگونه می‌توانند برای دریافت حق بیمه مراجعه کنند؟

    همین‌که نام فرد در بیمه عمر اعلام‌شده باشد برای تعلق گرفتن مبلغ کافی است و با ارائه مدارک شناسایی می‌تواند اقدام به دریافت مبلغ بیمه عمر نماید.

  6. در صورتی که سهم ذینفع اعلام‌نشده باشد بیمه‌نامه چه می‌کند؟

    هرچند بیمه‌شده این اختیار را دارد که سهم هرکسی نفر را اعلام کند ولی اگر از این حق قانونی خود استفاده نکند و سهم هرکس را مشخص نکند شرکت بیمه مبلغ غرامت را به‌طور مساوی میان ذینفعان تقسیم می‌کند.

  7. زمان بیمه عمر چقدر است؟

    بیمه‌شده در قراردادی که با شرکت بیمه می‌بندد می‌تواند از ۵ سال تا ۳۰ سال باشد.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله انحصار وراثت زن متوفی چگونه است دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *