مقالات مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی

هر شخص حقوقی (شرکت و موسسات غیرتجاری) پس از بنیان گذاری و طی مراحل ثبت شرکت و یا موسسه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری)، به منظور به رسمیت شناخته شدن توسط دولت و اجازه انجام فعالیت های اقتصادی و حتی غیر اقتصادی، باید پرونده مالیاتی تشکیل دهد که برای این مهم می بایست به اداره مالیات بر شرکتهای مربوط به شهر و منطقه ای که شرکت در آن قرار دارد مراجعه نماید.

این مهم بسته به اداره مالیات ذیربط حدودا یک هفته زمان خواهد برد. نکته حائز اهمیت این است که این موضوع بایستی تا دو ماه پس از ثبت شرکت توسط مدیرعامل و یا وکیل شرکت انجام گیرد. و باتوجه به تشکیل این پرونده، شرکت کد اقتصادی دریافت می نماید که به واسطه آن می تواند فعالیت خود را آغاز نماید و هر شرکت فعال و یا حتی غیر فعال ملزم است که در انتهای سال مالی خود اظهارنامه مالیاتی را (با مراجعه به سایت اداره مالیات)٬ تحویل دهد و هم چنین دفاترقانونی شرکت رادر اداره ثبت شرکتها پلمپ نماید .لازم به ذکر است که به موجب تشکیل این پرونده هر شرکت دو در هزار از سرمایه خود را به عنوان مالیات سرمایه ثبت شده شرکت به اداره مالیات بر شرکتهای مربوطه بپردازد.

نکات مهم پیرامون تشکیل پرونده مالیاتی:

  • علاوه بر تشکیل پرونده مالیاتی هر شرکت و یا موسسه الزام در تشکیل پرونده در اداره کل مالیات بر ارزش افزوده شهر و منطقه مربوط به شرکت نیز وجود دارد. به عبارتی هر شرکت پس از ثبت٬ دو پرونده مالیاتی یکی در اداره مالیات بر شرکتها و دیگری در اداره کل مالیات بر ارزش افزوده شهر و منطقه پستی مربوط به شرکت، تشکیل دهد.
  • حتی اگر شرکت پس از تاسیس، غیرفعال باشد و یا طی سال مالی فعالیتی نکرده باشد تشکیل این دو پرونده الزامی است که توضیحات بیشتر در این مورد و فرایندی که می باید توسط این شرکت ها طی شود در انتهای این مقاله ذکر می گردد
  • شرکت و یا موسسه ای که دارای چنین پرونده ای در اداره مالیات نباشد نه تنها مجوز انجام هرگونه أمور (تجاری و غیرتجاری) مربوط به شرکت را ندارد بلکه در صورت احراز این تخلف مشمول جریمه خواهد شد
  • برای دریافت دفاتر پلمپ تجاری در اسفندماه هر سال توسط شرکت و موسسات نیز می توان با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir و تکمیل اظهارنامه موردتقاضا و وارد نمودن اطلاعات درخواستی٬ طی سه روز متوالی مدارکی که پس از تکمیل اظهارنامه در سایت مورد درخواست است را تحویل اداره پست مرکزی بدهید. پس از تایید اطلاعات شرکت و یا موسسه پیامکی به جهت واریز مبلغ ارسال دفاتر دریافت خواهید کرد. پس از این اقدام به واریز هزینه٬ منتظر دریافت این دفاتر به آدرس پستی شرکت می شوید.

مواردی که برای تشکیل پرونده شرکت نیاز دارید:

  1. کلیه مدارک موسسه و یا شرکت ( شامل اصل و کپی أساسنامه و اظهار نامه روزنامه رسمی، شرکت نامه، تقاضا نامه، مهر موسسه و یا شرکت )
  2. کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره موسسه و یا شرکت (اصل و کپی)
  3. دفترچه مشخصات شناسایی شرکت از اداره مالیات تحویل و تکمیل گردد
  4. ثبت امضای اعضای (دارای حق امضا) شرکت و یا موسسه در دفتر خانه اسناد رسمی
  5. فیش واریزی مالیات سرمایه اولیه موسسه و یا شرکت
  6. فیش برق، آب، گاز، تلفن موسسه و یا شرکت (کپی)
  7. وکالت نامه رسمی ( در صورتی که انجام این أمور به وکیل سپرده شود).
  8. اجاره نامه یا سند ملکی (کپی) به اسم خود شرکت و یا موسسه که می باید حتما در دفتر املاک تنظیم و کد رهگیری و هولوگرام (دارای سریال) داشته باشد به انضمام کارت املاکی که در آن این اقدام صورت گرفته است. (حتی اگر مدیرعامل محل سکونت خود را تبدیل به شرکت کرده باشد بایستی سند به اسم شرکت تنظیم گردد)
  9. تاییدیه کدپستی شرکت از اداره پست محل ثبت شرکت
  10.  در صورت هرگونه تغییر بعدی در شرکت٬ بایستی آگهی این تغییر نیز به اداره مالیات تحویل گردد (اصل و کپی)

با ارائه این مدارک به اداره مالیاتی مربوطه و تایید آن ها٬ برگه ای که شامل شماره کد اقتصادی، شماره پرونده اقتصادی، واحد مالیاتی و کلاسه پرونده می باشد تحویل شما می گردد.

که در مرحله بعد بایستی به وب سایت امور مالیاتی کشور مراجعه و پیش ثبت نام الکترونیک را انجام دهید. در صورت تایید، نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال می شود که با استفاده از آنها می توانید ثبت نام الکترونیکی شرکت خود را تکمیل نمایید. در انتها نیز پس از اتمام این مرحله قادر به انجام کلیه امور مالیاتی خود مثل ارسال فهرست مالیات بر حقوق کارکنان ، گزارش معاملات موضوع ماده 169 مکرر ق م م با استفاده از همان نام و رمز عبور، خواهید بود.

همان طور که پیش از این گفته شد٬ علاوه بر مراجعه به اداره مالیات برای تشکیل پرونده مالیاتی، شرکت موظف به تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده نیز می باشد. نکته ای که در این زمینه اهمیت دارد این است که برای تشکیل پرونده مالیاتی لازم است ابتدای امر به اداره مالیات مربوطه مراجعه و تشکیل پرونده دهید و پس از آن به سامانه مربوطه مراجعه و پیش ثبت نام و سپس ثبت نام تکمیلی را انجام می دهید. این در حالی است که برای تشکیل پرونده در سازمان مالیات بر ارزش افزوده می بایست در آغاز در سامانه مربوطه پیش ثبت نام انجام دهید و سپس ثبت نام اینترنتی را پس از دریافت دعوتنامه تکمیل نمایید و در انتها با مراجعه به اداره ذیربط ثبت نام را نهایی کنید.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات مالیاتی می باشد.

پرونده مالیاتی

پرونده مالیاتی

مراحل تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده:

در ابتدای امر بایستی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس اینترنتی www.evat.ir ثبت نام (پیش ثبت نام) نمایید .پس از تایید اطلاعات وارد شده در این سامانه٬ دعوت نامه ثبت نام تکمیلی به نشانی پستی درج شده ارسال می شود.

دعوت نامه ارسال شده به آدرس شرکت٬ حاوی (نام کاربری) و (رمز عبور) برای انجام ثبت نام در سامانه می باشد که با استفاده از آن ها ثبت نام اینترنتی را تکمیل می نمایید.

پس از طی این مرحله طبق دعوت نامه، به ادارات مالیات بر ارزش افزوده مراجعه کرده و مراحل تشکیل پرونده خود را تکمیل می نمایید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده در دعوتنامه ها:

  • فرم ثبت نام در سامانه
  • گواهی ثبت نام کد اقتصادی در سازمان امو مالیاتی
  • کپی شناسنامه اعضای هیات مدیره
  • کپی کارت ملی (پشت و رو) اعضای هیات مدیره
  • کپی کارت بازرگانی
  •  کپی سند ملکی و یا اجاره نامه شرکت و یا موسسه
  •  وکالت نامه محضری وکیل شرکت
  • کپی روزنامه رسمی
  • در صورت هرگونه تغییر در شرکت کپی تغییرات رخ داده در آگهی روزنامه رسمی
  • کپی قبض تلفن (آخرین قبض موجود)
  • مدارک مربوط به فعالیت شرکت

در انتها لازم است دوباره تاکید شود که حتی شرکت‌های ثبت شده که فعالیتی انجام نمی دهند و به عبارتی از نظر هر گونه گردش مالی غیرفعال هستند ملزم به موارد زیر هستند.

  •  تشکیل این پرونده و دریافت کد اقتصادی از اداره مالیات
  • تشکیل پرونده در اداره مالیات بر ارزش افزوده
  • رد اظهارنامه مالیاتی و همچنین اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بصورت سفید در هرسال مالی
  • و دریافت دفاتر پلمپ تجاری

همچنین نیاز است در ۴ ماهه ابتدای هر سال مالی، در صورت عدم فعالیت، نامه ای مبنی بر غیرفعال بودن شرکت و یا موسسه به اداره مالیات تحویل گردد. عدم تحویل این نامه در زمان ذکر شده شرکت را مشمول جریمه می نماید.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله مالیات بر ارزش افزوده را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای انجام کلیه امور مالیاتی شرکتها با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *