مقالات حسابداری و حسابرسی

حسابداری تولید چیست

حسابداری تولید

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که از راه شناسایی، ثبت، طبقه بندی، تلخیص گزارشگری رویدادهای مالی، اطلاعات لازم را در اختیار استفاده کننده گان از این اطلاعات قرار می دهد. واحدهای اقتصادی بر اساس نوع فعالیت به سه دسته شرکت های خدماتی، شرکت های بازرگانی و شرکت های تولید تقسیم می شوند.

شرکت های تولیدی شرکت هایی هستند که مواد اولیه و کالایی را خریداری می کند و آن را تغییر شکل می دهد و به کالای دیگری تبدیل می کنند. این شرکت ها به وسیله عوامل تولید به ساخت کالا می پردازند. حسابداری تولیدی یکی از پرکاربردترین انواع حسابداری می باشد و حسابداری تولید و نوع سیستم حسابداری یک شرکت تولیدی بسیار پر اهمیت می باشد.

یک شرکت تولیدی برای محاسبه تمامی هزینه های تولید کالا و فروش محصولات به شاخه ای از علم حسابداری به نام حسابداری تولید نیاز دارد و این شاخه از حسابداری دارای اهمیت زیادی می باشد و لازم است که در بخش های مختلف به درستی از این دانش استفاده کرد.

صنعت تولید به صورت مداوم در حال تغییر و تحول می باشد و شرکت های مختلف تولیدی لازم است که حسابدار خبره و ماهری را در این زمینه داشته باشند.

انواع حسابداری شرکت ها

دارایی های شرکت های تولیدی در حسابداری تولیدی:

به تمامی حقوق مالی در اختیار شرکت دارایی گفته می شود، در واقع هر آن چه که شرکت اعم از سرمایه و طلبکار دارد، سرمایه گفته می شود. در ذیل آنها را توضیح می دهیم:

  • وجوه نقد: این مبحث شامل پول نقد در صندوق و وجه نقد در بانک می باشد.
  • مطالبات: این مبحث شامل بدهکاران شرکت و اسناد دریافتنی می باشد.
  • موجودی اجناس، کالا، مود اولیه و ملزومات می باشد.
  • اموال، اثاثیه و ساختمان.

در شرکت های تولیدی، کمبود نقدینگی برای ادامه تولید و فعالیت موسسه اختلال ایجاد می کند و از طرف دیگر هم انباشته شدن و عدم استفاده درست و به موقع از وجوه نقد، باعث ایجاد زیان می شود و به همین دلیل در حسابداری تولیدی، یک حسابدار خبره باید، به وسیله مدیریت قوی برای نگهداری و استفاده درست از وجوه نقد، همراه یک طرح به موقع برای وجوه نقد، تهیه و ارائه گزارش از رکود و بدون استفاده ماندن وجوه نقد جلوگیری کند. همچنین با دسترسی به موقع به وجوه نقد از سرقت و اختلاس جلوگیری می کند و باید کلیه پرداخت ها را همراه با تایید مسئولین مربوطه به وسیله صدور چک انجام دهد.

از مهمترین دارایی های شرکت های تولیدی موجودی مواد و کالا می باشد و در حسابداری تولیدی ایجاد تعادل در موجودی نقد شرکت و تعادل در موجودی مواد و کالا بسیار مهم می باشد.

موجودی اضافه بر نیاز باعث انباشته شدن سرمایه می شود و ضرر و زیان را به همراه دارد. همچنین موجودی کمتر از نیاز باعث وقفه در عملیات تولید می شود.

حسابداری هزینه های شرکت های تولیدی

حسابداری هزینه های شرکت های تولیدی

حسابداری هزینه های شرکت های تولیدی:

هزینه در واقع مخارج اداره امور و انجام فعالیت های شرکت که منافع آتی ندارد می باشد. در واقه هزینه ها مخارجی هستند که برای تداوم فعالیت موسسه لازم است که انجام شود. انواع هزینه به شرح ذیل می باشد:

  • هزینه های تولیدی: این هزینه ها مانند برق مصرفی بخش تولید، دستمزد مستقیم، مواد مستقیم و غیر مستقیم، هزینه حمل خرید مواد اولیه، تعمیر ماشین آلات تولید و … مستقیما برای بخش تولید می باشد. این هزینه ها مستقیما برای جریان تولید می باشد و در مجموع بهای تمام شده کالا در نظر گرفته می شود.
  • هزینه های غیر تولید: این هزینه ها مانند هزینه های عمومی و اداری، هزینه های توزیع و فروش، هزینه تعمیرات و استهلاک برای استمرار فعالیت شرکت می باشد.

خدمات حسابرسی

درآمد شرکت های تولیدی در حسابداری تولیدی:

درآمد حاصل از فروش کالاهای تولیدی جزء درآمد عملیاتی و اصلی شرکت می باشد و هدف تاسیس شرکت نیز کسب سود از فروش کالاهای تولید شده می باشد. درآمدهای که از فروش ضایعات و درآمدهای اتفاقی و سودهای بانکی و … جزء درآمدهای غیر عملیاتی می باشد.

درآمدهای عملیاتی و یا اصلی

درآمدهای غیر عملیاتی و فرعی

وظایف حسابداری تولیدی

وظایف حسابداری تولیدی

وظایف حسابداری تولیدی چیست:

یک حسابدار تولیدی علاوه بر داشتن دانش اولیه در زمینه حسابداری و آشنایی با صنعت، وظایف ذکر شده در ذیل را نیز دارا می باشد:

  • حسابداری محصولات تولیدی
  • ارزیابی خط های تولیدی داخلی
  • کنترل و تجزیه و تحلیل تولید
  • پیش بینی بودجه
  • پردازش حقوق و دستمزد
  • استراتژی برنامه ریزی های مالیاتی

مشاوره مالیات

اصول مهم در حسابداری تولیدی:

به طور کلی اصول حسابداری تلید در 5 بخش خلاصه می شود و در ذیل آن ها نام می بریم:

  • اصل درآمد: این اصل زمانی که مشتری کالا را خریداری کرده و یا خدماتی را استفاده کرده مشخص می شود.
  • اصل هزینه: زمانی که قراردادی مبنی بر فروش یک کلا بین دو شکت و یا افراد خریدار منعقد می شود، به این معنی می باشد که هزینه ها در زمان دریافت کالا و یا خدمات پرداخت می شود.
  • اصل تطبیق: این اصل در واقع تطابق هزینه های تولید و درآمد می باشد و هزینه های کلی و سود حاصل شده را مشخص می کند.
  • اصل عینیت: این اصل بیان می کند که یک حسابدار تولیدی باید ا داده های واقعی و قابل اثبات در گزارش ها و صورت حساب ها استفاده کند و هیج زمان اندازه گیری ذهنی را در صورت حساب ها به کار نبرد.
  • اصل گزارشگری: در این اصل حسابدار، با توجه به رقابت های موجود در بازار و هزینه های تولید یک محصول و ارزش آن، قیمت یک کالا را در صورت ضرر نکردن شرکت و کسب سود لازم مشخص می کند.

خصوصیات اخلاقی یک حسابدار تولیدی:

حسابدار تولیدی برای تهیه گزارشات مالی باید دقت لازم را داشته باشد و کاملا رو راست باشد و مشکلات موجود را برای مدیران روشن کنند.

در ضمن امانت دار باشند و اطلاعات شرکت را به شخص دیگیری انتقال ندهند. دارای ثبات کار و یادگیری مداوم باشد و با توجه به دانش و آشنایی با سیستم حسابداری معقول ترین سیستم را انتخاب کند.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله تفاوت تجمیعی و تجمعی در معاملات فصلی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *