مقالات حسابداری و حسابرسی

حسابداری ارز دیجیتال

حسابداری ارز دیجیتال

به احتمال خیلی زیاد نام بیت کوین را شنیده اید. ارزشمندترین و معروف ترین ارز دیجیتال بیت کوین می باشد که این روزها به معنای واقعی دارای قیمت بالایی شده است. ده ها ارز دیجیتال دیگر وجود دارد که شاید نام آن را تا کنون نشنیده باشید.

به ارزهای رمزگذاری شده ارز دیجیتال می گویند و در واقع این ارزها، ارزهایی هستند که به صورت الکترنیکی ذخیره شده و منتقل می شود و بر مبنای صفر و یک می باشد. در واقع ارز دیجیتال به هر ارز ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد و این مفهوم در برابر واسطه های فیزیکی مانند اوراق بانکی و یا سکه مطرح می شود. پیشینه ارزهای دیجیتال ار ارزهای رمزنگاری شده قدیمی تر می باشد.

حسابداری ارز دیجیتال، مفهوم جدیدی در حوزه ثبت و گزارشگری مالی می باشد و هر روز که می گذرد نقش آن در حوزه اقتصاد بیشتر می شود. با توجه به رواج فرایند ماینینگ و استفاده روزافزون از ارز دیجیتال در معاملات، نیاز به یک سیستم حسابداری منسجم احساس می شود.

انواع حسابداری شرکتها

ارز دیجیتال و پول:

زمانی ممکن است که با توافق فروشندگان، بتوانیم از رزهای دیجیتال برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنیم، ولی در بحث حسابداری ارزهای دیجیتال را نمی توانیم پول بدانیم:

  • ارزهای دیجیتال به اندازه واحدهای پولی رسمی مانند دلار، یورو و … مورد قبول و پر کاربرد نیستند.
  • از این ارزها به عنوان یک واحد پولی در قیمت گذاری کالاها و یا خدمات استفاده نمی شود.
  • این ارزها به عنوان مبنای اندازه گیری در گزارشات مالی مورد استفاده قرار نمی گیرند.
ارز دیجیتال و پول

ارز دیجیتال و پول

حسابداری این ارزهای دیجیتال به چه صورت می باشد:

با توجه به اینکه ارز دیجیتال معادل پول نمی باشد، ولی توجه داشته باشید که دارای ارزش بالایی هستند و دارای اهمیت فزاینده ای در بازار جهانی می باشد. این ارزها در گروه دارایی های نا مشهود قرار می گیرند و با این دارایی ها هم خوانی دارد. ارزهای دیجیتال قابل تفکیک هستند و بر خلاف موجودیت فیزیکی دارای منشاء اقتصادی می باشند. بیشتر این ارزها عمر مفید نامحدود دارند و در گزارشات آن ها، استهلاک مطرح نمی شود.

از نظر قوانین بین الملل، حسابداری برای دارندگان و استخراج کنندگان این ارزها متفاوت می باشد. اگر هدف از نگهداری ارزهای دیجیتال، داد و ستد و یا تجارت باشد، فروشندگان و کارگزاران باید از استاندارد بین المللی حسابداری 2.3 b پیروی کنند و ارزهای دیجیتال را به عنوان یک دارایی فعلی در نظر داشته باشند و آن را در قالب ارزش منصفانه بازار منهای هزینه فروش برآورد و گزارش کنند.

اگر چنانچه هدف ار ارزهای دیجیتال، ذخیره سرمایه و یا افزایش ارزش آن باشد، باید از استاندارد بین المللی حسابداری 38 پیروی کنید. دارندگان ارزهای دیجیتال در این حالت باید برای برآورد و گزارش از روش بهای تمام شده یا تجدید ارزیابی دارایی استفاده کنند. از دیگر چالش های حسابداری برای این ارزها، تازه و جدید بودن آن ها و نیازبه بررسی بیشتر آن ها می باشد. حسابداری ارزهای دیجیتال به روش درست و اصولی باعث صرفه جویی زمانی و مالی برای کارفرما می باشد.

در ایران ارزهای دیجیتال قانونی شناخته نشده اند، ولی در عین حال غیر قانونی هم نیستند. این ارزها در سیستم بانکی کشور وارد نمی شوند و اموری مانند مالیات در آن ها قابل پیگیری نمی باشد. تنها مورد قانون شفاهی در مورد آن ها اخذ مجوز از وزارت صمت آن می باشد. البته مراکز استخراج ارز دیجیتال به عنوان واحد صنفی شناخته می شوند و مشمول مالیات می باشند. اما زمانی اگر درآمد ارزی به دست آمده از ارزهای دیجیتال به چرخه اقتصاد تزریق شود، مشمول مالیات نمی باشد.

خدمات حسابرسی

ارزهای دیجیتال و مصارف غیر قانونی:

در کشورهای مختلف برای ارزهای دیجیتال، قوانین مختلفی وضع شده است. به عنوان مثال در چین هر نوع استفاده از ارز دیجیتال غیر قانونی می باشد. به همین دلایل لازمه حسابداری ارزهای دیجیتال، اطلاع از قوانین بین المللی می باشد، زیرا در غیر این صورت ممکن است که در حسابداری کسب و کارها مشکلات قانونی به وجود بیاید.

در کشور روسیه مانند ایران، قانون به روشنی در این مورد صحبتی نکرده اسد، ولی در کانادا، جمهوری چک و ایسلند، استخراج ارزهای دیجیتال به صورت قانونی می باشد. در آمریکا ارزهای دیجیتال به عنوان یک کالا به حساب می آید و استخراج آن امری مجاز و قانونی می باشد.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله نحوه ثبت حسابداری خریدهای خارجی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *