مقالات حقوق و بیمه

ردیف پیمان چیست

ردیف پیمان چیست

پیمانکاران با ردیف پیمان به خوبی آشنا هستند و می‌دانند برای پس از دریافت قرارداد برای کارگاه پیمانکاری باید با در دست داشتن شماره کارگاه، ردیف پیمان را از شعبه تأمین اجتماعی دریافت کنند. در این نوشتار همه چیزهایی که باید درباره ردیف پیمان، چگونگی دریافت آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی و غیره بدانید را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم.

تعریف ردیف پیمان:

ردیف پیمان کد ویژه‌ای است که به قراردادهای پیمانکارانی اختصاص داده می‌شود. این کد فقط مربوط به پیمانکاران است و شماره کارگاهی که به لیست بیمه کارکنان معمولی شرکت داده می‌شود، چیزی متفاوت از ردیف پیمان است. به عبارت بهتر ردیف پیمان، کدی است که تنها برای پیمانکاران در نظر گرفته می‌شود.

مزیت داشتن ردیف پیمان:

از فواید ردیف پیمان این است که کارفرمایان با وارد کردن کد کارگاه و کد پیمانکاری خود در سایت سازمان تأمین اجتماعی به صورت کامل به اطلاعات خود دسترسی پیدا می‌کنند.

بیمه نامه

بیمه نامه

کد پیمان چیست:

هر سازمان، موسسه و شرکت برای انجام کارهای بیمه‌ای خود نیازمند دریافت کد کارگاهی است که از تأمین اجتماعی دریافت می‌کند. پیمانکاران علاوه بر کد کارگاه تأمین اجتماعی در پروژه‌هایی که به صورت پیمانکاری قبول می‌کنند باید کد دیگری دریافت کنند که به آن کد پیمان گفته می‌شود.

از کد پیمان برای لیست افراد بیمه شده در هر پروژه استفاده می‌شود که به دست سازمان تأمین اجتماعی می‌رسد.

آیا باید برای هر قرارداد پیمانکاری کد پیمان جدید گرفت:

شرکت‌ها، مؤسسات و واحدهای پیمانکاری موظف هستند برای لیست بیمه و کارهای بیمه‌ای خود در هر قرارداد پیمانکاری یک محل خدمت جدید تعریف کرده و کد کارگاه تأمین اجتماعی مربوط به همان محل خدمت به صورت مجزا دریافت کنند.

از سوی دیگر کسانی که در این پروژه پیمانکاری مشغول به کار هستند باید بر اساس شماره بیمه در پایان هر ماه لیست پیمان گفته شده را با کد ردیف پیمان به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کنند. شرکت‌های پیمانکاری باید برای هر قرارداد پیمانکاری در محل خدمت جدید، کد پیمان مربوط به همان محل را دریافت کنند.

کد پیمان

کد پیمان

تفاوت قرارداد کار با قرارداد پروژه‌های پیمانکاری:

  • در سیستم‌های کارگاهی قراردادهای میان کارفرما و کارگران به صورت کتبی یا شفاهی میان آنها بسته می‌شود، اما در قراردادهای پیمانکاری لازم است که قراردادی میان مقاطعه دهنده (کارفرما) و مقاطعه گیرنده (پیمانکار) بسته شود.
  • قرارداد کار در چهارچوب قوانین و اصول قانون کار و قواعد حاکم بر آن منعقد می‌شود، ولی قرارداد پیمانکاری نظام حقوقی مشخصی دارد که در زمره حقوق و قواعد مربوط به خودش تعریف می‌شود.
  • در قرارداد پیمانکاری ممکن است به خاطر قصور، اشتباه یا تغییر قیمت‌ها و سایر عوامل، پیمانکار دچار ضرر و زیان شود ولی در قرارداد کار حتی در صورت ورشکستگی کارفرما موظف به پرداخت حقوق و مزایا کارگران است و قانون‌گذار حقوق و پرداخت حق بیمه کارگر را تضمین می‌کند.
  • در قرارداد کار مسئول مستقیم پرداخت حق بیمه، کارفرما است ولی در قرارداد پیمانکاری مسئول پرداخت حق بیمه پیمانکار است.

تفاوت و شباهت‌های پیمانکار و کارفرما:

  • از نظر روابط کاری و مقررات قانون کار و تأمین اجتماعی، پیمانکار مانند کارفرما است و باید مانند کارفرما کلیه حقوق، مزایا و حق بیمه کارگران را تأدیه کند.
  • در مورد حقوق و مزایای کارگران، هم کارفرما هم پیمانکار مسئولیت تضامنی دارند.
  • از نظر سلسله مراتب نیز مسئول اصلی پرداخت حقوق، بیمه و مزایای کارگران، پیمانکار است ولی اگر پیمانکار از زیر بار این کار شانه خالی کند، کارفرما باید با استفاده از حساب پیمانکار حقوق و مزایای کارگران را پرداخت کند.

خدمات مالیاتی و حسابداری

تفاوت وظایف بیمه‌ای کارفرما و پیمانکاران:

  • در نظام تأمین اجتماعی حق بیمه، بر اساس میزان کارکرد و بر پایه اشتغال و بهره‌وری نیروی کار محاسبه و پرداخت می‌شود.
  • در کارگاه‌های ثابت و دائمی پرداخت حق بیمه بر مبنای 30 درصد حقوق کارگر است، چون در کارگاه‌هایی که مکان ثابت دارند، امکان حضور بازرسین و مشاهده تعداد دقیق کارگران امکان‌پذیر است.
  • اما در قراردادهای پیمانکاری به دلیل نوسان نیروی کار و نقل و انتقال کارگران و موقتی بودن شرایط کار امکان مشخص کردن حق بیمه ثابت وجود ندارد و حق بیمه بر اساس ضریب دریافت می‌شود. برای محاسبه ضریب حق بیمه باید آن را بر اساس درصد حق بیمه محاسبه کرد.

ردیف پیمان در لیست بیمه:

ردیف پیمان کدی است که به قراردادهای پیمانکاری تعلق می‌گیرد. ردیف پیمان فقط برای پیمانکاران و پروژه‌های پیمانکاری کاربرد دارد. برای ارسال لیست بیمه در پایان هر ماه به راحتی و با استفاده از ردیف باید به صورت اینترنتی و غیر حضوری این لیست را به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کرد.

چگونگی دریافت کد پیمانکاری:

پس از ثبت کردن هر شرکت و کارگاه در اداره ثبت، باید به وسیله نماینده و کارفرما شرکت امور بیمه را به سرانجام برسانید تا کارکنان بتوانند به نزدیک‌ترین شعبه سازمان اجتماعی مراجعه کرده و کد پیمان خود را دریافت کنند.

وظایف بیمه‌ای کارفرما

وظایف بیمه‌ای کارفرما

مدارک لازم برای دریافت کد پیمان کارگاه‌های حقیقی:

هر کارفرمایی موظف است ۱۵ روز از تاریخ تأسیس کارگاه یا شرکت، برای بیمه کردن کارمندان خود به نزدیک‌ترین شعبه بیمه تأمین اجتماعی که در محدوده فعالیت کارگاه است مراجعه کرده و مدارک لازم را ارائه دهد تا کد کارگاهی دریافت کنند. مدارک لازم برای دریافت کد پیمان کارگاه‌های حقیقی شامل:

  • پروانه تأسیس یا بهره‌برداری
  • جواز کسب صنفی معتبر و یا هرگونه اجازه کاری که از مراجع ذیصلاح دریافت کرده باشید.
  • ارائه کلیه اسناد مالکیت یا اسناد اجاره و صلح نامه کارگاه
  • تأیید اتحادیه یا مجمع امور صنفی مربوطه فرمایید و بهره‌برداری کارگاه

پس از آنکه شعبه تأمین اجتماعی مدارک ارائه شده را از نظر مکان کارگاه و تعداد کارکنان مشغول به کار بررسی و شناسایی کرد، برای آن کارگاه تشکیل پرونده داده و به کارگاه شماره اختصاصی می‌دهد.

هر کارفرما نیز باید برای کارکنانی که در لیست بیمه تأمین اجتماعی هستند، بر اساس نوع قرارداد و ترتیب استخدامشان باید لیست پرداخت حقوق و مزایا را تا پایان ماه به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کند.

مدارک لازم برای دریافت کد پیمان کارگاه‌های حقوقی:

اگر کارگاه حقوقی دارید برای دریافت کد پیمان باید مدارک زیر را به سازمان تأمین اجتماعی تحویل دهید:

  • ارائه اساسنامه شرکت
  • نامه تأسیس شرکت
  • ارائه تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت
  • ارائه روزنامه رسمی کشور که آگهی تأسیس در آن ثبت شده باشد.
  • سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تأسیس شرکت حسب مورد

شعبه تأمین اجتماعی محل مورد نظر پس از دریافت مدارک ذکر شده، مراحل اداری تشکیل پرونده را انجام داده و شماره کارگاه به آنها اختصاص می‌دهد و به صورت کتبی آن را به صاحبان شرکت اعلام می‌کند.

خدمات مالیاتی

مراحل دریافت ردیف پیمان در قراردادهای پیمانکاری:

  1. شرکت‌های پیمانکاری ضمن دریافت کد کارگاه تأمین اجتماعی، لازم است برای هر پروژه پیمانکاری خود، ردیف پیمان را نیز دریافت کنند.
  2. در این کد پیمان، لیست بیمه شدگان پروژه بر اساس کل پیمان به سازمان تأمین اجتماعی داده می‌شود.
  3. شرکت‌های پیمانکاری لازم است برای لیست بیمه برای هر پیمان یک محل خدمت جدید تعریف کنند و سپس پیمان مرتبط را تنظیم کنند.
  4. همه کارمندان و کارگرانی که مطابق قرارداد پیمانکاری در پروژه هستند، لازم است بر اساس شماره بیمه آخر هر ماه، لیست‌بیمه پیمان مذکور را همراه با کد ردیف پیمان به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کنند.
  5. پس از آنکه حق بیمه آنها محاسبه شده مبلغ بیمه کارکنانی که در پروژه پیمانکاری فعال هستند از کل مبلغ کسر می‌شود و بقیه به تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت ردیف پیمان توسط پیمانکاران:

پیمانکاران برای دریافت ردیف پیمان از سازمان بیمه تأمین اجتماعی لازم است این مدارک را ارائه دهند:

  • کپی برابر اصل قرارداد پیمانکاری امضاء شده میان کارفرما و پیمانکار
  • ارائه نامه از سمت واگذارنده قرارداد یا کارفرما
  • لازم است بدانید در صورتیکه قرارداد به نام شخص حقیقی شده باشد باید کپی شناسنامه و کارت ملی پیمانکار را ارائه دهید.

اگر قرارداد مابین شخص حقوقی و کارفرما باشد باید ارائه آگهی تأسیس تغییرات و روزنامه رسمی کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت کنترل و کپی برابر اصل نیز لازم است.

تشکیل پرونده تأمین اجتماعی

تشکیل پرونده تأمین اجتماعی

چگونگی تشکیل پرونده تأمین اجتماعی برای اولین بار:

اگر برای اولین بار می‌خواهید تأمین اجتماعی را تشکیل دهید، نیازمند ارائه این مدارک ثبتی هستید:

1- مدارک شناسنامه کارکنان

2- تصویر کارت ملی کارکنان

پس از تهیه مدارک فوق باید آن را به شعبه بیمه تأمین اجتماعی تحویل داده تا شماره بیمه شده، برای دریافت خدمات بیمه تأمین اجتماعی هر فرد قابل دریافت باشد

تعداد اسامی درج شده در هر ردیف پیمان:

برای درج اسامی کارگران در ردیف پیمان، باید دقت داشته باشید که محل فیزیکی شرکت کجاست، اگر شرکت متعلق به پیمانکار و مکان ثابتی باشد، نیازی به ارائه لیست بیمه جداگانه برای هر ردیف پیمان نیست و همان لیست اصلی برای بیمه کافی است.

اگر محل شرکت ثابت باشد، آنچه در قرارداد ثبت شده، اهمیت دارد. وقتی تعداد نفرات ثابت باشد باید اسم تمامی اعضا در ردیف پیمان درج شود.

اگر پشتیبانی به صورت مأموریتی باشد، امکان ثبت اسامی در همان چند روز اول وجود دارد تا در مجموع بیمه هر فرد در طول ماه 30 روز شود.

اگر قرارداد طوری تنظیم شده باشد که پشتیبانی از راه دور انجام شده و تعداد پرسنل نیز ثابت باشند دیگر نیازی نیست برای هر ردیف پیمان بیمه رد شود و همان لیست بیمه اصلی شرکت کافی است.

اقدامات لازم برای دریافت ردیف پیمان، کارگران تازه وارد:

اگر کارگر تازه استخدام شده قبلاً در کارگاه دیگری که سابقه پرداخت بیمه داشته باشد کار می‌کرده، می‌توانید نامه‌ای به شعبه بیمه تأمین اجتماعی محل پرونده جدید کارگاه نوشته و درخواست تغییر مکان دهید.

اگر فرد تازه وارد هیچ‌گونه سابقه پرداخت بیمه نداشته باشد، لازم است با مراجعه به اداره بیمه برگ نام‌نویسی بیمه شده جدید را از شعبه دریافت کند و اطلاعات خواسته شده را تکمیل و مهر امضا کند تا فرایند نام‌نویسی تکمیل شود.

حسابداری اشخاص

سؤالات متداول

  1. ردیف پیمان در لیست بیمه چه جایگاهی دارد؟

    برای تمامی کارگاه‌ها ردیف پیمان سه صفر (000) است و فقط پیمانکاران دارای ردیف پیمان هستند.

  2. برای تمدید زمانی ردیف پیمان می‌توان به صورت غیر حضوری اقدام کرد؟

    خیر برای انجام این کار فقط باید به صورت حضوری مراجعه کرد.

  3. برای گرفتن ردیف پیمان باید به کجا مراجعه کرد؟

    بهترین مکان برای دریافت ردیف پیمان نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی واقع در محل اجرای پروژه است.

  4. در سازمان تأمین اجتماعی ملاک تفکیک و شناسایی کارگاه مشمول بیمه چیست؟

    پس از شماره بیمه مهم‌ترین عنصر برای شناسایی کارگاه مشمول بیمه کد کارگاه است.

  5. چگونه از سازمان تأمین اجتماعی ردیف پیمان بگیرید؟

    در شرکت‌های پیمانکاری ضمن کد کارگاهی برای هر قرارداد یک کد پیمان نیز اختصاص داده شود. برای ارسال لیست بیمه شدگان هر پروژه نیازمند این کد هستید.

  6. در کد پیمان چه اطلاعاتی باید درج شود؟

    در کد پیمان باید نام پیمانکار، نام کارفرما، نام پروژه و آدرس محل اجرای پروژه مشخص شود.

  7. آیا شرکت‌های مهندسی نیازمند دریافت ردیف پیمان هستند؟

    خیر برای شرکت‌های مهندسی نیازی به دریافت ردیف پیمان ندارید.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله انواع شرکت های تعاونی دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *