مقالات حسابداری و حسابرسی

سود و زیان انباشته چیست 

سود و زیان انباشته

سود و زیان انباشه در واقع بعد از پرداخت سود سهامداران مشخص می شود. درآمد یک کسب و کار آن ممکن است که سود و یا ضرر داشته باشد و مثبت و منفی باشد. در صورتی که سوددهی شرکت مثبت باشد، فرصت بسیار خوبی برای مدیران پیش می آید و می توانند از سود درآمد و مازاد درآمد کسب شده استفاده کنند.

سود به دست آمده به سهامداران شرکت پرداخت می شود و ممکن است که برای رشد قسمت های مختلف دیگر شرکت سرمایه گذاری شود. این سود اگر به سهامداران پرداخت نشود، به عنوان سود پس انداز محسوب می شود. حساب سود و زیان انباشته به دلیل دائمی بودن دارای ماهیت خنثی می باشد می تواند در طول دوره و یا پایان دوره بدهکار و یا بستانکار باشد. در صورتی که برای سال جاری باشد به عنوان سود و زیان جاری و اگر مربوط به سود و زیان سال قبل و یا سال های قبل باشد سود و زیان انباشته به حساب می آید.

حساب سود و زیان انباشته و یا سود و زیان سنواتی یک حساب دائمی ترازنامه ای می باشد و به عنوان یکی از سرفصل های حقوق صاحبان سهام در تمامی شرکت ها از جمله سهامی و … محسوب می شود و به هیچ حسابی انتقال داده نمی شود.، زیرا مانده این حساب سود و زیان انباشته هم بر روی هم انباشته می شود و به همین دلیل به هیچ حسابی هم منتقل نمی شود.

مشاوره مالیات

سود انباشته در شرکت:

هر زمان که یک شرکت دارای درآمد مازاد باشد، انتظارسهامداران بلند مدت، درآمد منظم در قالب سود سهام به عنوان سود پولشان می باشند.

معامله گران نیز ممکن است که دنبال سودهای کوتاه مدت باشند و دریافت بلافاصله سود سهام را ترجیح دهند و یا اینکه مدیریت شرکت ممکن است که به حفظ سود انباشته در شرکت معتقد باشد و بر این عقیده باشد که سود انباشته در شرکت حفظ شود و بتوانند استفاده بهتری از آن داشته باشند.

بر اساس این عقیده و نظر مدیریت، ممکن است که بعضی از سهامداران به این نظریه اعتماد داشته باشند و به مدیریت اعتماد کنند و حفظ درآمد خود به امید بازده بیشتر در شرکت حفظ کنند.

موارد استفاده از سود انباشته

موارد استفاده از سود انباشته

موارد استفاده از سود انباشته:

تصمیم گیری برای حفظ سود و یا تقسیم آن بر عهده مدیریت شرکت می باشد. ممکن است که تصمیم مدیریت، تمرکز بر رشد باشد و به هیچ عنوان سود سهام به سهامداران پرداخت نکند و یا اینکه مبلغ پرداختی بسیار کم باشد.

در این شرایط تامین مالی فعالیت های توسعه از سود بازمانده ترجیح داده می شود. البته تمام این موارد در صورت داشتن سود انباشته شرکت انجام می شود، زیرا در صورت داشتن زیان انباشته شرایط کاملا فرق می کند. در ذیل موارد استفاده از سود انباشته را توضیح می دهیم:

  • سود درآمد در بین صاحبان سهام به صورت سود سهام تقسیم شود.
  • برای گسترش فعالیت های تجاری موجود سرمایه گذاری شود.
  • برای تولید یک محصول جدید برنامه ریزی شود.
  • برای هر نواع ادغام، کسب و یا مشارکت احتمالی برای بهبود چشم انداز تجاری شرکت استفاده شود.
  • برای خریدهای سهم مورد استفاده قرار بگیرد.
  • برای بازپرداخت بدهی وام شرکت مورد استفاده قرار بگیرد.

خدمات حسابرسی

روش محاسبه سود و زیان:

برای محاسبه سود و زیان انباشته در شرکت، باید میزان آن را در پایان هر سال مالی قید کرد و باید سود انباشته ابتدای دوره را به خالص سود و زیان اضافه کنید. در مرحله بعدی سود سهام را از آن کم کنید و دقت داشته باشید که هرنوع تغییر در خالص درآمدها به صورت مستقیم در این حساب تاثیر گذار می باشد. یکی از عوامل بسیار مهم برای سودآور و زیان آور بودن یک شرکت، افزایش و کاهش در خالص درآمدها می باشد.

جایگاه گردش حساب سود و زیان انباشته در صورت های مالی:

تغییرات حقوق صاحبان سهام در صورت های مالی مشخص می شود و قسمتی از این تغییرات در گردش حساب سود و زیان انباشته در ذیل صورت سود و زیان دوره منعکس می شود.

دیگر تغییرات صورت های مالی مانند: گردش حساب اندوخته قانونی، حساب اندوخته اختیاری و سود انباشته و حساب های مربوط به اقلامی که بر اساس استانداردهای حسابداری به صورت مستقیم به حقوق صاحبان سهام منعکس میشود.

تاثیر مالیاتی سود و زیان انباشته

تاثیر مالیاتی سود و زیان انباشته

تاثیر مالیاتی سود و زیان انباشته:

بر اساس ماده 148 قانون مالیات های مستقیم بند 12، زیان اشخاص حقیقی و یا حقوقی بر اساس مقررات با توجه به دفاتر آن ها رسیدگی می شود.

درآمد سالانه و سال های بعد استهلاک پذیر می باشد و در اظهارنامه عملکردی جدولی بر اساس گزینه استهلاک زیان سنواتی می باشد. به صورت زیان سنواتی در این جدول منظور می شود و در جدول محاسبه مالیات در اظهارنامه به صورت محاسبه مبلغ مالیات سال جاری در نظر گرفته می شود و آن میزان را تغییر می دهد.

حساب های موقت سود و زیان:

حساب های موقت سود و زیان حساب هایی می باشند که شروع آنها بدون مانده بوده و بعد از گردش در طول سال، مانده آن ها در پایان سال بسته می شود و در سال بعد دوباره از صفر شروع می شود.

موسسه مشاوران شما را به خواندن مقاله قانون مهلت های قانونی مالیات دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *