مقالات ثبت شرکتها

آشنایی با شرکت‌ های تجاری

شرکت های تجاری

انواع شرکت ها را می توان به دو دسته شرکت های مدنی و شرکت های تجاری تقسیم نمود که در این مقاله به معرفی انواع شرکت های تجاری می پردازیم.

نوع اول شرکت های تجاری:

شرکت‌ های سرمایه‌ ای، آنهایی هستند که در آن‌ ها سرمایه دخالت دارد و مسئولیت و اختیارات سرمایه‌ گذاران به نسبت سرمایه آن‌ ها می‌ باشد. به عبارتی صاحبان سرمایه در قبال قروض و تعهدات شرکت مسئولیت شخصی ندارند مانند شرکت‌ ها سهامی و شرکت های با مسئولیت محدود.

نوع دوم شرکت های تجاری:

شرکت های شخصی، شرکت‌ هایی که اعتبار و شخصیت شرکا در آن دخالت دارد و روابط نزدیک آن‌ ها با یکدیگر اهمیت داشته و مسئولیت هریک از شرکا ضامن در مقابل اشخاص ثالث نا محدود و تضامنی است.

بدین معنی که اگر دارایی شرکت برای پرداخت بدهی‌ ها کافی نباشد، بستانکاران می‌ توانند مطالبات خود را از اموال شخصی شرکا تامین کنند مانند شرکت‌ های تضامنی و نسبی.

شرکت‌ های سهامی و تضامنی را درست در مقابل یکدیگر قرار می‌ دهند و در شرکت سهامی شخصیت و اعتبار شرکا به هیچ وجه دخالتی ندارد و فقط سرمایه نقش اساسی را دارد. ولی در شرکت تضامنی اعتبار و شخصیت شرکا بیش از هر چیز شاخص شرکت است.

نوع سوم شرکت های تجاری:

شرکت‌ های مختلط، آنهایی هستند که مسئولیت برخی از شرکا محدود به مبلغ اسمی سرمایه آن‌ ها (شریک عادی) و مسئولیت پاره‌ ای دیگر نا محدود (شریک ضامن) است. مانند شرکت‌ های مختلط سهامی و شرکت‌ های مختلط غیر سهامی.

نوع چهارم شرکت های تجاری:

شرکت‌ های کمیتی، شرکت‌ هایی هستند که تعداد شرکا در آن دخالت داشته و شرکا هیچ‌ گونه مسئولیتی در قبال تعهدات ندارند و شرکت به خاطر رفاه و نیاز آن‌ ها تشکیل می‌ شود مانند انواع شرکت‌ های تعاونی تولید و توزیع.

برگرفته از کتاب : حسابداری شرکت ها
مولفین :دکتر اسفندیار دشمن زیاری
حیدر فروغ نژاد
غلامرضا صفار زاده
ناشر : موسسه کتاب مهربان نشر

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله طبقه بندی شرکت های تجاری را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره و کلیه امور ثبت شرکت ها با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *