مقالات مالیاتی

طرح جامع مالیاتی چیست

طرح جامع مالیاتی

طرح جامع مالیاتی جزء طرح های مهم و ملی کشور می باشد و در راستای اقتصاد مقاوتی تعرف شده است. دلیل به وجود آمدن طرح جامع مالیاتی، نظام مالیاتی سنتی و ناکارآمد در حال حاضر می باشد و بر فرایند شناسایی، ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات، تشخیص مالیات و وصول مالیات پابرجا می باشد.

این طرح به عنوان یک موتور محرک نظام نوین مالیاتی به حساب می آید و بر اساس سه فرآیند شناسایی، ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور و پردازش اطلاعات برای تشخیص مالیات و وصول آن مشخص شده است و برای تحقق و دستیابی به این اصول باید سازماندهی و اجرای سایر فرآیندهای پشتیبانی مربوط به آن را داشته باشید.

هدف از اجرای طرح جامع مالیاتی، سریع تر شدن و راحت تر شدن انجام امور و ارائه خدمات به مودیان می باشد و با اجرای این طرح روش سنتی جای خود را به روش الکترونیک می دهد و تمام مراحل به صورت الکترونیکی انجام می شود. بر اساس اعتقاد سازمان امور مالیاتی، لازمه تاثیر زیاد و موثر این طرح بر روی اقتصاد کشور، پشتیبانی سازمان، وزات خانه ها، حمایت دولت و کل نظام می باشد و دولت به دلیل تامین هزینه های خود به وسیله مالیات، باید از اجرای این طرح حمایت کند.

خدمات حسابداری

مزیت های طرح جامع مالیاتی:

با اجرای این طرح جامع مالیاتی، رضایت مودیان و درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است و در برابر آن هزینه های مالیاتی و فرار مالیاتی کاهش پیدا کرده است. ولی توجه داشته باشید که سازمان باید یک رویکرد سیستمی برای وصول تمام درآمد ها، رضایت تمام مودیان و برخورد با مسائل و مشکلات داشته باشد.

در این فرآیند، دریافت اظهارنامه، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی مودیان به پرونده های مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال و دریافت اطلاعات مورد نیاز انجام می شود.

طرح جامع مالیاتی

طرح جامع مالیاتی

مشکلات اجرای طرح جامع مالیاتی:

از جمله مشکلات و سختی های این طرح می توان به عدم استقلال نظام مالیاتی کشور، کمبود منابع نیروی انسانی ماهر، منابع مالی و منابع فیزیکی، عدم دسترسی به پایگاه اطلاعات اقتصادی و عدم نگاه یکپارچه به موضوعی اشاره کرد و در نظام مالیاتی ارزش افزوده باعث عدم تمرکز نظام مالیاتی به موضوع تمکین مودیان و حجم بالای معوقات مالیاتی در حوزه سازمان وصول مالیات می شود.

چگونگی دستور کار سازمان برای طرح جامع مالیاتی:

طرح جامع مالیاتی برای بالا بردن کارایی و اثر بخشی سازمان می باشد و باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش هزینه های عملیات و افزایش رضایت ذی نفعان می باشد. با اجرای این طرح، اطلاعات مودیان مالیاتی در پایگاه اطلاعات ذخیره می شود و اتصال این اطلاعات از راه الکترونیکی انجام می شود و در نهایت فرار مالیاتی کاهش پیدا می کند.

انجام مشاوره مالیاتی

طرح جامع مالیاتی و پروژه های متشکل از آن:

طرح جامع مالیاتی یک نقشه برای ارتقاء حرکت نظام مالیاتی می باشد و از 32 پروژه تشکیل شده و چگونگی دست یابی به اهداف را مشخص کرده است. این پروژه ها از محورهایی تشکیل شده اند و در آن مقدمات و الزامات کار برای پشتیبانی نرم افزارهای یکپارچه مالیاتی گنجانده شده است.

طرح جامع مالیاتی و کاهش هزینه ها:

این طرح باعث امکان رسیدگی دقیق به پرونده مودیان مالیاتی پرریسک می باشد و مورد حسابرسی دقیق قرار می گیرد. برای رسیدگی به تمامی پرونده های مالیاتی مستلزم داشتن وقت و هزینه های بسیار بالایی می باشد و ایجاد بستر الکترونیک بخش بسیار چشمگیری از هزینه ها را کاهش می دهد.

از طرف دیگر هزینه مصرف کاغذ بسیار کاهش پیدا می کند و تمامی پیامدها به صورت الکترونیکی می شود، زیرا تمامی این فرایندها از جمله: ارائه اظهارنامه، رسیدگی ها، دادرسی مالیاتی، پرداخت مالیات و … به صورت الکترونیکی اجام می شود. علاوه بر این، طرح جامع مالیاتی باعث کاهش مراجعات حضوری می شود و در وقت، انرژی و هزینه های مالی بسیار اثر گذار بوده است.

طرح جامع مالیاتی

طرح جامع مالیاتی

طرح جامع مالیاتی و اجزای تشکیل دهنده آن:

طرح جامع مالیاتی از چهار بخش تشکیل شده است:

  • پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی
  • پورتال خدمات الکترونیکی مالیاتی
  • سامانه مدیریت فرآیندهای درون سازمانی مالیاتی
  • سامانه مدیریت ریسک و انتخاب الکترونیک برای حسابرسی

مشاوره مالیاتی تلفنی

مهمترین اهداف طرح جامع مالیاتی:

از مهمترین اهداف اقتصادی اجرای این طرح می توان به افزایش درآمد های مالیاتی از راه جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف معافیت های غیر ضروری، شناسایی مودیان جدید مالیاتی، سریع تر شدن فرآیند تشخیص و وصول مالیات اشاره کرد و اجرای این طرح تا کنون پیامدهای بسیار اثر بخشی به همراه داشته است.

طرح جامع مالیاتی و سود این طرح برای مردم:

اجرای این طرح باعث شفافیت اقتصادی و بالارفتن میزان آگاهی عمومی از چگونگی ارائه اظهارنامه مالیاتی و پیگیری آن می باشد. پرداخت و دیگر خدمات مالیاتی به صورت الکترونیک اجام می شود و در نتیجه مسافرت های درون شهری و هزینه های جانبی آن کاهش پیدا کرده است.

طرح جامع مالیاتی باعث کاهش ارتباطات بین مودیان و ممیزان مالیاتی شده است و در نتیجه باعث کاهش تبانی های احتمالی بین آن ها می باشد. عملکرد مالیاتی به صورت یکپارچه در سطح کشور اجرا می شود و تمامی فرآیندهای مالیاتی مدیریت و اجرا می شود.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *