مقالات مالیاتی

عواقب عدم شناسایی ذخیره مالیات در دفاتر

دخیره مالیات در دفاتر

هر سازمانی در زمینه فعالیت خود، برای بدست آوردن سود، همه تلاش خود را انجام می دهد. البته پس از دریافت سود موظف است که مالیاتی که به سود آن تعلق می گیرد را به اداره دارایی پرداخت کند. که میزان مالیات بر اساس سودی که از طرف سازمان اعلام می شود، مشخص و محاسبه می شود.

ولی اگر سازمان متحمل زیان شود لازم نیست که مالیات پرداخت کند زیرا مالیات فقط به سود تعلق می گیرد. در واقع مالیات برای همه اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی بسیار اهمیت دارد و برای کمک به خود در این زمینه از مشاوران متخصص و حرفه ای کمک می گیرند، زیرا در صورت اشتباه یا نداشتن آگاهی و شناخت لازم در این زمینه باعث می شود که شرکت ها جریمه های سنگینی را از طرف اداره مالیات متحمل شوند.

خدمات مالیاتی

اهمیت مالیات:

همان گونه که گفته شد برای همه شرکت ها، دقت و توجه به نکات حسابداری بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا در صورت بی توجهی و اشتباه جرایم سنگینی را برای کارفرما بر جای می گذارد. هر شرکتی بر اساس کاری که انجام می دهد و سود و زیانی که دریافت می کند، موظف به پرداخت مالیات به اداره مالیات می باشد. و مدیران باید از روش محاسبه میزان مالیات اطلاعات کافی را داشته باشند.

در واقع مالیات یکی از اساسی ترین مباحث در بین حسابداران می باشد. حتی زمانی که حسابداران در یک گردهمایی یا جلسه‌ای دور هم جمع می شوند، اولین سؤالی که به ذهنشان می رسد و از یکدیگر می‌پرسند در زمینه میزان مالیات، اظهارنامه و اظهارنامه ارزش‌ افزوده سازمان هایی است که در آن‌ها مشغول به کار هستند.

حسابداران در این جلساتی که تشکیل می‌شود، اطلاعات گوناگونی را با یکدیگر مبادله می کنند. و این یکی از راه‌هایی است که از طریق پرسش و پاسخ می توان در زمینه کارهایی که در آن شرکت‌ها انجام می دهند، اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

برای مطالعه مقاله پیگیری پرونده های مالیاتی از این لینک استفاده نمایید.

اهمیت مالیات

اهمیت مالیات

شناسایی ذخیره مالیات:

از اصلی ترین موضوعاتی که در بین حسابداران رواج دارد، موضوعات مربوط به حسابرسی صورت های مالی است. زیرا اصلی ترین اوراق در شرکت ها، صورت های مالی می باشند. و صاحبان کار با ارائه این صورت حساب ها می توانند از موسسات مالی و بانک ها تقاضای وام کنند و آن را دریافت کنند. البته گاهی اوقات ممکن است که بعضی از صورت های مالی حسابرسی شده مورد قبول واقع نشود یا مشروط شود.

چنانچه سازمان ها دارای عملکرد خوبی در زمینه مالیات نباشند و برای آن ذخیره‌ای در نظر نگرفته باشند، ممکن است در آینده با مشکل مواجه شوند و همین امر سبب اختصاص دادن یکی از بندهای گزارش حسابرسی در زمینه اختصاص ذخیره مالیات شده است.

انجام مشاوره مالیاتی

ثبت‌های ذخیره مالیات:

با توجه به قوانین و استانداردهای حسابداری، هر شرکتی موظف است که در پایان سال عملیاتی خود، اتفاقات و رویدادهایی را که در همان سال مالی با آنها مواجه شده است را در صورت های مالی خود وارد کند. و سود و زیان خود را محاسبه کنند. اگر دارای سود دریافتی شود ، حسابدار باید ثبت صحیح سند مالیات را بداند و آن را دقیق ثبت کند.

منظور از گفتن قوانین، قوانینی مثل صدور سند ثبت مالیات عملکرد، صدور سند بستن حساب‌های موقت، تعدیل ماهیت‌ها و صدور سند اختتامیه و …. است.

برای مطالعه مقاله مالیات سبز چیست از این لینک استفاده نمایید.

شناسایی ذخیره مالیات

شناسایی ذخیره مالیات

مواردی که حسابدار باید به آن تسلط داشته باشند شامل:

ثبت ذخیره مالیات بر درآمد در پایان سال:

سود و زیان جاری بدهکار

ذخیره مالیات بر درآمد بستانکار

بعد از صادر شدن برگ تشخیص و قطعی شدن مالیات:

ذخیره مالیات بر درآمد بدهکار

مالیات پرداختنی بستانکار

مشاور مالیاتی

پرداخت مالیات در زمان قطعی شدن:

مالیات پرداختنی بدهکار

بانک بستانکار

هنگامی که مالیات ابرازی کمتر از مالیات قطعی باشد:

مالیات پرداختنی بدهکار

سود و زیان انباشته بدهکار

بانک بستانکار

هنگامی که مالیات ابرازی بیشتر از مبلغ مالیات قطعی باشد:

ذخیره مالیات بر درآمد بدهکار

سود و زیان انباشته بستانکار

برای مطالعه مقاله مالیات عملکرد چیست از این لینک استفاده نمایید.

ثبتهای ذخیره مالیات

ثبتهای ذخیره مالیات

حساب ذخیره مالیات بر درآمد، فقط در زمان شناسایی مالیات عملکرد قابل‌استفاده می باشد. استانداردها در مالیات عملکرد ابرازی شرکت برای شناسایی درآمد در حساب ذخیره مالیات انجام می‌شود. و به عنوان بدهی قطعی به حساب نمی‌آید اما طبق قانون مالیاتی، مالیات به عنوان ابرازی مودی قطعی به حساب می‌آید.

در واقع ممکن است که عدم شناسایی ذخیره مالیات مشکلات بسیاری را برای سازمان های گوناگون به وجود آورد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که از یک حسابدار متخصص و با سابقه در این زمینه، برای نظم بخشیدن به وضعیت امور مالیاتی و موارد مالی دیگر استفاده شود.

سخن پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد چون مبحث مالیات برای شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است، و کوچکترین اشتباه و احمال کاری باعث عواقب جبران ناپذیری برای شرکت ها به وجود می آورد و متحمل هزینه ها و جریمه های سنگینی می شود، پس حتما به دنبال حسابداری باشید که در این زمینه تخصص و تجربیات لازم را داشته باشد و بتواند تمامی کارها را با دقت، به درستی و طبق قانون انجام دهد و از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله گروه بندی مالیاتی مودیان حقیقی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره در زمینه خدمات حسابداری می توانید با شماره 09120202822 تماس حاصل فرمایید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد آرا: 3

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *