مقالات مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده چیست

مالیات بر ارزش افزوده چیست

مالیات بر ارزش افزوده یا همان مالیات بر مصرف به مبلغ مابه التفاوت قیمت کالا و خدماتی که برای آن ارائه شده و قیمت کالا و خدماتی که خریداری می شوند در یک دورۀ مشخص گفته می شود. شما به عنوان مالک یک شرکت باید با قوانین مالیاتی آشنا باشید و ان ها را رعایت کنید تا بعدا به مشکل برنخورید.

تولید کنندگان اصلی و واسطه ها مبلغ این مالیات را پرداخت می کنند و سپس در موقع فروش کالا یا خدمات خود آن را از مشتری می گیرند و به حساب دولت می ریزند.

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای همۀ کالاها یا خدماتی که در ازای پول انجام می شود، ضروری است. علاوه بر تولید کنندگان اصلی، همۀ واسطه ها باید آن را یک بار بپردازند و سپس از مشتری خود دریافت کنند و به حساب دولت بریزند.

همۀ کسانی که موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند باید به صورت فصلی و ظرف 15 روزپس از پایان هر فصل بهارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت مالیات آن اقدام کنند وگرنه قانون با آنها برخورد خواهد کرد. فراموش نکنید که گردشگرانی که به کشوری به جز کشور خود سفر می کنند و قصد اقامت دائمی در آن کشور را ندارند باید در موقع خرید از فروشنده برگه ای دریافت کنند که در آن هزینۀ خرید و مالیات بر ارزش افزوده تفکیک شده است.

مشاوره مالیات

این برگه که باید توسط ادارۀ گمرک تأیید شود، می تواند به گردشگر در گرفتن هزینۀ اضافه کمک کند. البته گردشگر باید دقت کند که قبل از این که سه ماه از اعتبار آن برگه بگذرد آن را به اداره گمرک مرکزی ارائه دهد. گردشگر می تواند مبلغ اضافی را از شرکت های مخصوص بخش ترانزیت آن کشور و یا از همان فروشگاهی که از آن خریداری کرده است دریافت کند. برخی از فروشگاه ها بدون ارزش افزوده هستند و بهتر است گردشگر از همان ها خریداری کند تا به دردسر بازگرفتن پول خود دچار نشود.

کالاهای صادراتی مالیات بر ارزش افزوده ندارند و قبل از وارد کردن کالاهای وارداتی به کشور مقصد مبلغ مالیات بر ارزش افزوده از آنها کم می شود.

واحدهای اقتصادی دارای سطوح مختلفی شامل طبقه، گروه، بخش، قسمت و کل اقتصاد هستند. هر طبقه از چند واحد اقتصادی با فعالیت های مشابه تشکیل می شود و هر گروه نیز دارای چند طبقه است. به همین ترتیب هر بخش شامل چند گروه و هر قسمت شامل چند بخش است و این عوامل کل اقتصاد را تشکیل می دهند. مالیات بر ارزش افزوده را می توان در هر یک از این سطوح محاسبه کرد.

مالیات و عوارض ارزش افزوده 3 سرفصل دارد:

  1. مالیات بر ارزش افزودۀ خرید
  2. مالیات بر ارزش افزوده فروش
  3. عوارض خرید و عوارض فروش

این موارد در هنگام محاسبۀ مالیات بر ارزش افزوده باید در نظر گرفته شوند.

موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات مالیاتی می باشد.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات واردات کالا بر حسب ارزشی که گمرک برای کالا می گذارد و حقوق ورودی حساب می شود و ادارۀ گمرک با توجه به بهای خرید کالا و هزینۀ حمل و نقل و بیمه روی کالا ارزش می گذارد. حقوق ورودی نیز شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد است. البته برخی از کالاهای خاص نرخ متفاوت و مشخصی دارند. مانند انواع سیگار و سوخت هواپیما و بنزین و… .

مالیات بر ارزش افزوده به برخی از کالاها مانند قند و شکر و برنج و فرش دست بافت ، کتاب و بسیاری موارد دیگر تعلق نمی گیرد. اگر کسی بیش از مبلغ اصلی محاسبه شده مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند، مبلغ اضافی به او بازگردانده می شود.

همچنین اگر کسی برای کالایی که مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق نمی گیرد مالیات بپردازد ، مبلغ به او برگردانده می شود. تخلف در پرداخت یا تعیین مالیات بر ارزش افزوده مشمول جریمه های مصوبی است. برای مثال اگر در موعد مقرر اقدام به ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده نکرده باشید جریمه خواهید شد.

همچنین اگر اظهارنامه را تسلیم ادارۀ مالیات نکرده باشید و یا اگر در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تآخیر داشته باشید، به موجب قانون جریمه خواهید شد. هر یک از این جریمه ها نرخ خاصی دارد. نرخ این جریمه ها از 25 درصد گرفته تا 50 و گاهی 75 درصد مبلغ مابه التفاوت می باشد.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله گواهی ارزش افزوده را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *