مقالات مالیاتی

میزان مالیات هنرمندان

مالیات هنرمندان

پرداخت مالیات از طرف هنرمندان در همه کشورهای دنیا مرسوم می باشد. بر اساس رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هنرمندانی که بیشتر از 200 میلیون تومان در سال درآمد داشته اند، در سال 1400 مشمول مالیات می باشند.

تا کنون بر اساس ماده 139 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم، فعالیت های هنری و مخصوصا سینمایی، درآمد حاصل شده از فعالیت های فردی و جمعی در این خصوص، بازیگران و دیگر عوامل با هر میزان از درآمد سالیانه از پرداخت مالیات معاف بوده اند.

اکنون بر اساس قانون مصوبه بازیگران دارای درآمد بیشتر از 200 میلیون تومان در سال مشمول مالیات می باشند، البته بعضی تهیه کنندگان با مالیات بر درآمد بالای 500 میلیون تومان در سال موافق هستند، در صورتی که کارمندان با درآمد بیشتر از 48 میلیون تومان، مشمول مالیات بر حقوق می باشند.

البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که شغل کارمندان دارای تداوم می باشد، ولی احتمال بیکاری در یک سال و یا چند سال برای هنرمندان وجود دارد. به همین دلیل است که تعیین این سقف مالیاتی کاملا متفاوت می باشد.

مشاوره مالیات

عقیده تهیه کنندگان برای گرفتن مالیات:

برخی از تهیه کنندگان برای گرفتن مالیات از هنرمندان، کاملا موافق می باشند و بر این عقیده هستند که بین یک کارمند و هنرمند که هر دو برای کشور خدمت می کنند، تفاوتی وجود ندارد. مثلا می گویند، وقتی یک کارمند با حقوق ماهیانه 5 میلیون تومان باید مالیات پرداخت کند، چرا یک هنرمند با درآمد بالای 5 میلیارد تومان در سال مالیات پرداخت نکند.

این تهیه کنندگان بر این عقیده هستند که، علاوه بر اینکه هنرمندان باید از این طرح استقبال کنند، نمایندگان نیز باید بر میزان سقف تعیین کننده مالیات تجدید نظر داشته باشند و این سقف و میزان را به بالاتر از 200 میلیون تومان برسانند.

مالیات هنرمندان

مالیات هنرمندان

حالا اگر یک تهیه کننده ای اعتراض داشته باشد به اینکه چرا باید در شرایط کرونا مالیات پرداخت کنیم، نظر درستی نمی باشد و اگر کاری تولید نشود، در راستای آن مالیاتی هم گرفته نمی شود. صحبت و شرایط مجلس بر این است که هر زمان که کاری انجام داده این و دستمزدی دریافت کرده اید و درآمد مازاد بر 200 میلیون تومان در سال باشد، می بایست که مالیات پرداخت کنید، در غیر این صورت مالیاتی هم دریافت نمی شود.

بر اساس نظر یکی از کارشناسان سینما و رسانه، حذف بعضی از معافیت های مالیاتی در برابر گسترش عدالت محوری و رعایت اصناف در برابر همه گروه ها، جزء مطالبات عمومی بیشتر جامعه می باشد، ولی باید نمایندگان مجلس تمام جوانب را در نظر داشته باشند.

اساس و نظر برخی از تهیه کنندگان بر این عقیده است که، تعداد بسیار محدودی از بازیگران پر درآمد را مهار کنند و یا مجبور به پرداخت مالیات کنند. زیرا توافقات پنهانی و پرداخت های زیر میزی دور از ذهن بین تهیه کنندگان و بازیگران مرسوم می باشد و یا یا اینکه به دلیل پرداخت مالیات، رقم دستمزد را افزایش می دهند و این برای بقیه اصناف و مراکز هنری که خالصانه دارای فعالیت می باشند کمی ناعادلانه است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد آرا: 0

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *