مقالات حسابداری و حسابرسی

هوش مصنوعی و کاربرد آن در حسابداری

هوش مصنوعی و کاربرد آن در حسابداری

هوش مصنوعی علاوه بر کاربردش در خیلی از زمینه ها، در حسابداری و حسابرسی هم کاربرد بسیار بالایی دارد. کاربرد این هوش در ساخت نرم افزار و تجهیزات کاربردی می باشد و بسیاری از رفتارهای انسان را می تواند تقلید کند. این رفتارها می تواند شامل، استدلال، یادگیری و حل مساله باشد.

هوش مصنوعی برای تصمیم گیری در حوزه حسابرسی مورد استفاده قرار می گیرد و کارایی و اعتماد به آن باعث تصمیم گیری به جای انسان می شود. با پیشرفت بسیار زیاد در زمینه فناوری کامپیوتر، اغلب موسسه های بزرگ حسابرسی برای قضاوت های حسابرسی خود استفاده از هوش مصنوعی را برای سیستم یکپارچه اتوماسیون حسابرسی قرار می دهند.

خدمات مالی و حسابداری

هوش مصنوعی چیست:

هوش مصنوعی در واقع ترکیبی از علوم کامپیوتر، فیزیولوژی، فلسفه، ریاضیات، آماو و زبان شناسی می باشد و می تواند ویژگی های انسان را از راه سیستم کامپیوتری، شبیه سازی کند.

این هوش می تواند، استدلال، یادگیری، حل مساله و شناخت را تقلید کند و در زمینه های یادگیری، بازی شطرنج، اثبات قضایای ریاضی، نوشتن اشعار و تشخیص بیماری کاربرد داشته باشد. هوش مصنوعی در حسابدرای و امور مالی جایگاه بسیار بالایی پیدا کرده است و دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

به وسیله هوش مصنوعی می توانید، علاوه بر استفاده در زمینه های مختلف، در زمینه حسابداری و امور مالی استفاده کنید. با توجه به گسترده بودن این تاثیر هوش مصنوعی در حسابداری، در ذیل این تاثیرات در حسابداری را توضیح می دهیم:

سیستم خبره:

این سیستم از شاخه های هوش مصنوعی می باشد به وسیله استفاده از منطق، می تواند همپای متخصصان به خدمات تخصصی بپردازد. در واقع این سیستم نرم افزاری در کامپیوتر، نقش تخصصی کارشناسان را دارد و این اطلاعات به صورت مجموعه های اطلاعاتی در کامپیوتر ها گردآوری شده است. سیستم خبره دانش انسانی را به وسیله کامپیوتر، برای حل مسائل تخصصی به کار می برد. این سیستم دانش و استدلال انسانی را در کامپیوتر انجام می دهد.

تعهد خرید:

این سیستم برای، تجهیزات ایمنی و اقدامات انجام شده برای کم شدن خطر و روش های سنجش میزان خطر می باشد. بهترین زمان برای طراحی سیستمهای کامپیوتری در این رسته، زمان تمدید بیمه نامه ها می باشد.

اندوخته سازی:

به وسیله این سیستم می توانید بسنجید که چقدر از درآمدهای جاری را باید برای مطالبات احتمالی آینده برای جبران خسارت کنار گذاشته شود. در واقع این سیستم مانند ابزاری برای اختصاص همه جانبه و منسجم منابع برای پاسخ دادن به تقاضاهای ناشناخته می باشد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

بانکداری:

به وسیله این سیستم می توانید، خدمات حواله و انتقال وجوه، عملیات خرید و فروش ارز و دیگر معاملات بانکی را انجام دهید. این سیتم ابزار تحلیل پیچیده ای دارد و عملیات ارزی را ارزیابی می کند و می تواند استراتژی های معاملاتی جایگزینی تحت شرایط مختلف بازار عرضه کند.

برنامه های استراتژیک:

اگر چنانچه نقطه شروع و عطف کار مدیریت را برنامه ریزی استراتژیک بدانیم، متوجه اهمیت این سیستم می شویم، زیرا مدیران در انتخاب یک ابزار استراتژیک با محدودیت های بسیار زیادی مواجه می شوند. از جمله این محدودیت ها به زمان، مهارت، منابع مالی، مشاوران تخصصی و … اشاره کرد.

مدیریت تولید و عملیات:

در سال های اخیر، با توجه به صنایع تولید، نیاز به کارایی بیشتر، چرخه عمر کوتاه تر محصولات، انعطاف پذیری بالاتر، کیفیت بیشتر محصول، رضایت مشتری، برآوردن انتظارات مشتری و هزینه کمتر، عملیات تولید دچار تغییر شده است. به وسیله این مدیریت می توانید، چگونگی تغییرات محیط تجاری ودستیابی به مزیت رقابتی را به دست آورید.

ارتباطات مالی:

این سیستم می تواند حجم بسیار زیادی از اطلاعات را پردازش کند و مانند یک حسابدار پاسخگو باشد. به همین دلیل یک شرکت می تواند به وسیله این سیستم، عملیات غید عادی را سریعا متوقف کند و باعث کارایی و اثر بخشی بسایر سریعی بشود.

مدیریت بازاریابی:

این سیستم به مدیران در زمینه بازاریابی ومدیریت بازار کمک می کند و به بررسی روند به کارگیری سیستم های خبره در بازار بین المللی می پردازد.

خدمات حسابداری

شبکه عصبی مصنوعی:

در این مدل، شبکه های مغزی به صورت موازی قرار می گیرند و این حالت به قدری دقیق است که دیگر روش ها را نمی توان با آن مقایسه کرد. این روش می تواند مسائلی را که با روش های سنتی ریاضی حل نمی شود را بر طرف کند.

این شبکه یک تکنیک پردازش اطلاعاتی مبنی بر روش های عصبی بیولوژیک دارد و برای پردازش اطلاعات هوشمندانه می باشد. کاربرد این روش را در ذیل توضیح می دهیم:

  • پیش بینی قیمت سهام و روند صعودی یا نزولی آن ها
  • حسابرسی و فرآیند تحلیل
  • ارزشیابی اوراق بهادار و سایر دارایی ها
  • پیش بینی میزان اعتبار
  • تصویب اعتبارات
  • برآورد بهای تمام شده
  • پیش بینی و برآورد آتی
  • ارزیابی ورشکستگی و خطر وام دهی بانک ها و سایر موسسات مالی
  • مدیریت دارایی ها و اوراق بهاردار
  • قیمت گذراری اوراق بهادار جدید
شبکه عصبی مصنوعی

شبکه عصبی مصنوعی

هوش مصنوعی ترکیبی:

هوش مصنوعی باعث هم پوشانی می شود و با روش های دیگر ترکیب می شود و ضعف های موجود را جبران می کند.

از جمله موضوعاتی که از هوش مصنوعی ترکیبی در آنها استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش بینی ورشکستگی
  • حسابرسی
  • بهای تمام شده محصولات

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله وظایف شرکت های حسابرسی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 0912020822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *