مقالات حسابداری و حسابرسی

وظایف کمک حسابدار

وظایف کمک حسابدار

کمک حسابداری یکی از مشاغلی است که در کنار یک حسابدار حرفه ای شروع به کار کرده و وظایفی را بر عهده دارد. این افراد که معمولا در رشته حسابداری تحصیل کرده و به تازگی وارد بازار کار شده اند و هیچ تجربه ای ندارند می توانند به عنوان کمک حسابدار فعالیت نمایند و برخی از وظایفی که حسابدار زمان لازم برای انجام آن ها را ندارد انجام می دهند.

استخدام کمک حسابدار می تواند علاوه بر این که سطح شغلی او را بالا ببرد کمک بسیار بزرگی به حسابدار کرده و در اصل می توان گفت کمک حسابدار وظیفه کمک حسابداری فروش و … را بر عهده دارد. اگر دانشجوی رشته حسابداری هستید و یا حسابداری خوانده اید و تا کنون وارد بازار کار نشده اید و یا به کار حسابداری علاقه مند هستید به شما توصیه می کنم با ما همراه باشید تا بیشتر با کار حسابداری آشنا گردید.

خدمات حسابداری

وظایف کمک حسابدار در شرکت:

همان طور که گفتیم قصد داریم شما را با وظایف کمک حسابدار آشنا سازیم. وظایفی که کمک حسابرس در یک شرکت دارد را یک مدیر و یا یک حسابدار تعیین می کند و او موظف به انجام آن ها می باشد. فعالیت های حسابداری یک شرکت روز به روز متنوع تر می شوند اما یک حسابدار و همچنین یک کمک حسابدار باید بتوانند آن کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. معمولا از وظایف کمک حسابدار در شرکت می توان به موارد زیر اشاره نمود که لازم است آن ها را فرا گرفته و به عنوان یک کمک حسابدار بدانید چه وظایفی دارید و انتظاراتی که از شما می رود چیست.

  1. آماده کردن فاکتورها، سفارشات خرید و یادداشت های اعتباری شرکت و ارسال کردن آنها
  2. رسید ها و فاکتورهای شرکت و همچنین دریافت رسید از مشتریان و بررسی آنها
  3. ثبت سوابق مالی و با توجه به وضعیت ورود و خروج
  4. نظارت دقیق بر بودجه های شرکت
  5. نظارت بر دستمزد پرسنل
  6. آماده کردن اظهارنامه های مالیاتی شرکت که از اهمیت بالایی برخوردار است.
  7. بررسی دقیق مطالبات بیمه
  8. تولید گزارشات مالی
  9. پاسخگویی به تماس های مشتریان و پیگیری آن ها
  10. انجام دادن کارهای اجرایی مانند نوشتن و تنظیم کردن نامه.

برای مطالعه مقاله آشنایی با نرم افزار اکسل برای حسابداری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سایر وظایف یک کمک حسابدار

سایر وظایف یک کمک حسابدار

سایر وظایف کمک حسابدار:

برای کمک حسابدار وظایف دیگری نیز تعیین کرده اند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. ثبت کردن اسناد تکراری و ساده در قسمت های درآمد، هزینه و فروش
  2. داشتن فعالیت در زمینه ثبت حضور و غیاب پرسنل برای محاسبه حقوق، بیمه و …
  3. ماهیانه لیست بیمه را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهد.
  4. پیگری برخی از مسائل مربوط به امور مالیاتی
  5. دارا بودن دانش و تجربه لازم
  6. توانایی کار با کامپیوتر
  7. آشنایی با آفیس و در صورت لزوم نرم افزارهای حسابداری زیرا این نرم افزارها می توانند کمک بسیار زیادی به او کنند.
  8. داشتن تسلط کامل به قوانین مالیاتی کشور
  9. داشتن تسلط کامل به اصول کار و کاریابی و قوانین بیمه
  10. داشتن روابط عمومی بالا
  11. توانایی در ساختن رزومه و مستند سازی

برای مطالعه مقاله تئوری های حسابداری مالی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

صلاحیت های یک کمک حسابدار

صلاحیت های یک کمک حسابدار

صلاحیت های یک کمک حسابدار:

یک کمک حسابدار باید ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. اگر شخصی بخواهد وارد کار کمک حسابداری شود باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اگر تمایل دارید بدانید با ما همراه باشید.

1- تحصیلات

داشتن تحصیلات یکی از صلاحیت هایی است که برای هر شغلی ضروری می باشد زیرا شخص لازم است در مورد کاری که می خواهد انجام دهد دانش و اطلاعات لازم را داشته باشد. پس یک کمک حسابدار یا باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و یا دوره حسابداری در مراکز معتبر را گذرانیده باشد تا توانایی لازم را در این زمینه کسب کند. برخی به عنوان دستیار کمک می کنند که لازم نیست الزاما لیسانس حسابداری داشته باشند. گاهی ممکن است اشخاصی تحصیلات حسابداری نداشته باشند اما توسط یک حسابدار آموزش دیده و به عنوان کمک حسابدار به او کمک کنند.

2- تجربه کافی

کمک حسابدار معمولا در کارها به حسابدار کمک می کند و کارها باید تحت نظر حسابدار باشد. کارفرمایان تمایل دارند کسی را به عنوان حسابدار انتخاب کنند که شناخت نسبی نسبت به این شغل داشته باشد و اگر تجربه کوتاهی نیز در این زمینه داشته باشد به شما کمک بسیار زیادی خواهد نمود زیرا در پیشرفت کار و افزایش سرعت این مساله بسیار تاثیرگذار است. البته نا امید نشوید این مورد بیشتر برای شرکت های بزرگ است و شرکت های کوچک معمولا انتظار تجربه کاری از شما ندارند.

خدمات حسابرسی

3- مهارت

یکی دیگر از معیارهایی که می تواند در انتخاب شغل یک حسابدار اثرگذار بوده و او را سریع تر به شغل دلخواهش برساند داشتن مهارت است. یک کمک حسابدار باید علم ریاضی خوبی داشته و بتواند به حسابدار در محاسبات دقیق کمک کند.

از دیگر مهارت ها می توان به آگاهی در مورد قوانین مالیاتی کشور اشاره نمود. همچنین اگر شخص به گونه ای باشد که بتواند دو یا چند کار را به طور همزمان انجام دهد می تواند به عنوان کمک حسابدار موفق شود. همچنین داشتن مهارت تشخیص این که چه کاری مهم تر است و زودتر باید انجام گیرد می تواند به کمک حسابدار کمک کند.

کمک حسابدار باید بتواند برخی کارها را به طور مستقل انجام دهد و همیشه وابسته به حسابدار نباشد. برای موفقیت در این شغل داشتن مهارت حل مساله بسیار ضروری می باشد. همچنین لازم است این شخص مهارت ارتباطی داشته باشد. کمک حسابدار لازم است به شغلش علاقه داشته و آن را با اشتیاق انجام دهد.

همچنین باید قابل اعتماد باشد و حسابدار و کارفرما به او اعتماد داشته باشند. اگر به عنوان یک کمک حسابدار دانش نرم افزاری کافی داشته باشید این مساله در ایجاد اشتغال برای شما بسیار موثر واقع خواهد شد و می تواند شما را به عنوان یک کمک حسابدار امروزی وارد شرکت های بزرگ تر کند.

برای مطالعه مقاله حرفه حسابداری در ایران می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ساعت کاری یک کمک حسابدار

ساعت کاری یک کمک حسابدار

زمان کاری کمک حسابدار:

معمولا ساعت کاری کمک حسابدار بین ساعات 8 صبح تا 16 می باشد. هر چند این شرایط کلی است و بسته به کار شرکت متفاوت می باشد. برای مثال ممکن است در پایان سال مالی کمک حسابدار مجبور شود مدت زمان بیشتری کار کند تا بتواند کارهای شرکت را پیش ببرد. در کل می توان گفت این شغل به گونه ای است که معمولا به شکل تمام وقت است اما افرادی که خیلی حرفه ای هستنند ممکن است این مساله را نپذیرفته و به صورت پاره وقت این کار را انجام دهند.

محیط کاری:

کمک حسابداری به دو طریق امکان پذیر است. اگر کمک حسابدار نسبت به انتظاراتی که شرکت از او دارد توانایی لازم را داشته و بتواند آن ها را برطرف نماید می تواند به صورت دورکار با شرکت کار کند و اگر در این زمینه خیلی مهارت نداشته باشد می تواند وارد شرکت شده و به کمک حسابدار روش کار را فرا بگیرد و در شرکت های بزرگ به عنوان کمک حسابدار فعالیت نماید.

برای مطالعه مقاله اصول حسابداری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آگاهی مورد نیاز برای یک کمک حسابدار

آگاهی مورد نیاز برای یک کمک حسابدار

وظایف یک حسابدار که کمک حسابدار لازم است نسبت به آن آگاهی داشته باشد:

یک حسابدار دارای وظایفی است که لازم است هر کس که قصد دارید در این زمینه فعالیت کند قبل از ورود به کار نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد تا بتواند رضایت کارفرما را به دست آورده و به علاوه مورد سو استفاده قرار نگیرد و وظایفی که به شغل او ربطی ندارد به او نسبت داده شود. در ادامه به صورت مختصر مهم ترین وظایف را مرور خواهیم کرد.

1. وظایف عادی

یکی از ابتدایی ترین وظایفی که کمک حسابدار باید آن را بپذیرد آشنایی با اصول اولیه حسابداری و انجام محاسبات است. برای مثال یک کمک حسابدار باید بتواند حقوق کارکنان را محاسبه نموده و درآمد و هزینه های شرکت را محاسبه و ثبت نماید.

2. وظایف تکنیکی

این قسمت بیشتر به قسمت مدیریت حسابداری مربوط می شود و در بر گیرنده بودجه بندی شرکت است. برای مثال فرایندهایی مانند اندازه گیری، شناسایی، سنجش، تفسیر و تحلیل در این دسته قرار می گیرند.

خدمات مالیاتی و حسابداری

3. وظایف ماهرانه

این وظایف شامل تصمیم گیری، حسابرسی و گزارشگری بوده که نیازمند داشتن قدرت تجزیه و تحلیل بالا است و شخص باید بتواند ترازنامه ها، گردش وجوه و گزارشات مربوط به سود و زیان را تحلیل کند.

4. وظایف پژوهشی

طراحی و تحلیل سیستم و همچنین دادن مشاوره حرفه ای است که نیازمند داشتن اطلاعات و قدرت علمی بالایی می باشد. در این قسمت شخص باید بتواند اطلاعات مالی را تجزیه و تحلیل نموده و این تحلیل می تواند در نتایج تصمیم گیری مدیریت اثر بگذارد.

برای مطالعه مقاله بودجه و حسابداری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مزایای فعالیت به عنوان کمک حسابدار

مزایای فعالیت به عنوان کمک حسابدار

مزایای فعالیت به عنوان کمک حسابدار:

فعالیت در این شغل می تواند در آینده شغلی شما تاثیر مثبت گذاشته و به منزله یک تجربه کاری برای شما تلقی گردد که این تجربه کاری می تواند به پیدا کردن شغل با درآمد بیشتر بیانجامد. شما از طریق این شغل روند کار سازمانی را فراگرفته و با وظایف یک حسابدار آشنا گردیده و در مسیر یک حسابدار حرفه ای وارد می شوید.

حقوق یک کمک حسابدار:

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که حقوق یک کمک حسابدار است. اولا سعی کنید اگر هیچ تجربه کاری ندارید به این مساله به چشم کارآموزی نگاه کنید تا خوب کار را فرا بگیرید. در مرحله بعد لازم است ابتدا مدت زمانی که لازم است در شرکت حضور داشته باشید را بپرسید و انتظاراتی که از شما دارد و وظایف خود را در شرکت بدانید. معمولا افرادی که تازه کار هستند مجبورند یک دوره آزمایشی و بدون حقوق کار کنند این در حالی است که افرادی که مبتدی نیستند و در این زمینه تجربه دارند نباید این مساله را بپذیرند.

در صورتی که شخصی در این زمینه قبلا فعالیت داشته باشد و بخواهد به عنوان کارآموز و به صورت رایگان فعالیت کند، شک نکنید مشکل از خود او است که به توانایی های خود اعتماد ندارد. در واقع در این شغل مهارت، تجربه و البته اعتماد به نفس شما است که حقوق را درخواست می دهد و اگر با او موافقت شد اقدام به کار می کند.

سخن پایانی:

کمک حسابدار یکی از مشاغلی است که افرادی که به دانش حسابداری آگاهی دارند می توانند برای شروع کار آن را انتخاب نموده و برای پیشرفت در کار از آن استفاده کنند. در واقع کمک حسابداری را می توان پلی بین یک حسابدار مبتدی و حسابدار دانست. کمک حسابدار وظایفی دارد که لازم است قبل از ورود به کار با آن ها آشنا بوده و لازم است مهارت هایی را فرا بگیرد تا بتواند برای کار در یک شرکت حسابداری به عنوان کمک حسابدار گزینه مناسبی باشد. در این مقاله تلاش کردیم این وظایف و مهارت ها را برای شما بیان کنیم تا بتوانید نسبت به آن آگاهی یافته پس اگر قصد فعالیت در این شغل را دارید این مقاله برای شما است.

اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اصول بودجه نویسی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09120202822 تماس بگیرید.

رای شما به این مطلب

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد آرا: 1

از اینکه این مطلب مفید نبود عذرخواهی میکنیم

اجازه بدهید ما این مطلب را مفیدتر کنیم!

لطفا نظر خود را در بهبود این مطلب با ما در میان بگذارید.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *